Hjælp: Hvad går der galt med mit grafikkor~
Fra : Kåre

Dato : 03-08-08 15:00

Min svigermors PC (som jeg er udnævnt til at holde vedlige...) gør
mærkeligt:
Sidst der var noget galt, gik computeren i sort. Ville ikke tænde. Jeg
foreslog at hun fjernede strømmen helt og tændte igen. Det hjalp på
problemet.
Men et andet prblem som var osptået samtidig var der stadig: Den var sat
tilbage i 800*600 opløsning.
Og hun havde også flere gange set skærmen skrive"No signal", sandsynligvis
fordi PC ikke ville starte.

Nu er den så gal igen. PC vil ikke starte. Hun har prøvet at fjerne strøm og
tilslutte igen, men denne gang uden held.

Mit problem er at jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal lede. Hvad er det
der jan få grafikkortet til at gå tilbage til 800*600?

Skal jeg lede efter software fejl, og måske bare køre en geninstallation af
grafikkort.
Eller er der mon noget fysisk galt med grafikkortet (kan ikke huske om det
er onboard).
Eller er det windows der driller?

Håber nogen kan give et bud på hvor jeg skal kigge først.

pft
Kåre

Fra : Bo Andersen

Dato : 03-08-08 21:14

-cut-
> Sidst der var noget galt, gik computeren i sort. Ville ikke tænde. Jeg
> foreslog at hun fjernede strømmen helt og tændte igen. Det hjalp på
> problemet.
-cut-
> Nu er den så gal igen. PC vil ikke starte. Hun har prøvet at fjerne strøm
> og tilslutte igen, men denne gang uden held.
-cut-

De gange jeg har oplevet samme symptomer har været en defekt/slidt PSU.
Det er helt klassisk at man skal 'prøve et par gange' på power knappen
inden dyret bliver vækket til live, for så til sidst, slet ikke ville tænde.
Prøve med en en anden PSU, hvis du har en på lager.
-Bo Andersen-

Fra : Kåre

Dato : 03-08-08 21:23

> [...]
> tænde.
> Prøve med en en anden PSU, hvis du har en på lager.

Hmm, ja måske.
det undrer mig bare hvad det har med skærmopløsningen at gøre ???

Nu jeg tænker over det, så fortalte svgermor at powerknappen lyser gult i
stedet for normalt blåt når den er tændt.
dvs at lyset i power knapen godt nok tænder, men med forkert farve, og der
sker intet (sort skærm).

Jeg kan muligvis låne en PSU på arbejde, ellers må jeg låne fra ungernes
spillecomputer...

Kåre

Fra : Bo Andersen

Dato : 03-08-08 21:31

> Hmm, ja måske.
> det undrer mig bare hvad det har med skærmopløsningen at gøre ???

Intet.
Men det er heller ikke det jeg svarer på.
Kunne man forestille sig at en ustabil PSU,
vil skabe en ustabil PC ?
-Venligst, Bo Andersen-

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-08-08 15:37

Kåre wrote:

> det undrer mig bare hvad det har med skærmopløsningen at gøre ???

Størrelsen på skærmopløsningen er direkte proportionalt med
strømforbruget. Hvis PSU'en ikke længere kan levere det der skal til,
kan maskinen heller ikke komme op i de ønskede opløsninger.

Jesper Poulsen