Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
A-kasse
Fra : Filip Ravn

Dato : 18-07-08 14:54

Jeg står i en akasse (Ingeniørenes Akasse), men syns egentlig ikke rigtig
jeg har brug for den. Jeg vil altid kunne få arbejde med de uddannelser jeg
har, så jeg overvejer at stoppe. Er der egentlig andre fordele (ud over at
kunne få penge ved arbejdsløshed) ved en akasse som jeg derved ikke vil
få??? Indtil nu har jeg som demitent sidste år, fået maksimalt ud af det, da
jeg fik 15 dages feriepenge udbetalt sidste måned. Det dækker jo lige
udgifterne til sidste års kontingent..... men fremover vil det jo ikke være
så rentabelt.....?

Filip

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 18-07-08 15:36

On Fri, 18 Jul 2008 15:53:44 +0200, Filip Ravn wrote:

> [...]
> jeg fik 15 dages feriepenge udbetalt sidste måned. Det dækker jo lige
> udgifterne til sidste års kontingent..... men fremover vil det jo ikke være

Herre Gud, nå ja, hvordan skulle du vide bedre i din alder. Du skriver at
du er demiteret sidste år og har altså et helt arbejdsliv tilbage. Du føler
dig sikker, så du har formentlig heller ikke tegnet hverken livsforsikring,
brandforsikring eller noget? Det er jo altid de andre det går galt for.

Som minimum bør du ikke spare den fradragsberettigede udgift til et
a-kassemedlemsskab. Jeg kan nævne mange gode grunde til også at være medlem
af en fagforening, men det var jo ikke det du spurgte om.

Se dig om i horisonten. Ser og hører du noget om nedtur i verdensøkonomien?
Tror du det kan ramme dit firma - direkte eller indirekte? Hvis nej (=
selvbedrag), så drop din a-kasse, men kom ikke tilbage her i gruppen og bed
om råd til hvordan du klarer huslejen, når/hvis det går galt.
--
/ Mikkel

Fra : Anders Majland

Dato : 28-07-08 09:23

> [...]
> bed
> om råd til hvordan du klarer huslejen, når/hvis det går galt.

Sætter man næring efter en ingeniørløn så er der nu langt ned til
dagpengesatsen ....Og den vil kun i en begrænset periode kunne hjælpe med
huslejen... Ikke så slemt som at stå helt uden indtægt eller på
bistandshjælp, men der er imho godt rationale i F.P. cost/benefit ....

/A - der betaler til både akasse og efterlønsordningen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 21:25

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in

<snip>

> [...]
> med huslejen... Ikke så slemt som at stå helt uden indtægt eller på
> bistandshjælp, men der er imho godt rationale i F.P. cost/benefit ....

A-kasserne - jeg mener IAK var med - begyndte for nogle år siden at tilbyde
en højere understøttelse mod at medlemmet betalte en tillægspræmie.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-07-08 09:09

Axel Hammerschmidt skrev den 28-07-2008 22:24:
> [...]
>
> A-kasserne - jeg mener IAK var med - begyndte for nogle år siden at tilbyde
> en højere understøttelse mod at medlemmet betalte en tillægspræmie.

I samarbejde med forsikringsselskaber!

Hvilket ikke i sig selv er mærkeligt, men det resulterer dog i, at man
bør undersøge de præcise betingelser for forsikringsbegivenheder der
udløser hhv. ikke udløser udbetaling af indtægtstabs-erstatningen.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 29-07-08 17:10

> [...]
> undersøge de præcise betingelser for forsikringsbegivenheder der udløser
> hhv. ikke udløser udbetaling af indtægtstabs-erstatningen.

Præmien er imho høj og det er stadig kun en berænset periode man kan
forsikre sig til. Så hvis man synes at a-kassen er til den dyre side i
forhold til ydelsen så er sådanne forsikringer nok ikke lige der ligger
først for ...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-07-08 14:06

"Filip Ravn" <filipravn@gmail.com> wrote in message

> Er der egentlig andre fordele (ud over at kunne få penge ved
> arbejdsløshed) ved en akasse som jeg derved ikke vil få???

Efterløn. Den kræver også A-kasse medlemsskab.

Jeg droppede også IAK for >10 år siden.

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-07-08 08:50

On 19 Jul., 15:05, "Uffe Kousgaard" <o...@no.no> wrote:
> "Filip Ravn" <filipr...@gmail.com> wrote in message

> Efterløn. Den kræver også A-kasse medlemsskab.
>
> Jeg droppede også IAK for >10 år siden.

Er der ikke stærke planer om at efterløn ikke er eksisterende når
nyuddannede får brug for det om 30-40 år??

Mvh
Peter

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-07-08 16:55

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> wrote in message

> Er der ikke stærke planer om at efterløn ikke er eksisterende når
> nyuddannede får brug for det om 30-40 år??

Jeg har ikke hørt om nogen vedtaget afviklingsdato. Men det ville da være
fint at komme af med den - en anakronisme uden lige.

Fra : Optimus Prime

Dato : 21-07-08 07:52

Filip Ravn skrev:
> Jeg står i en akasse (Ingeniørenes Akasse), men syns egentlig ikke
> rigtig jeg har brug for den. Jeg vil altid kunne få arbejde med de
> uddannelser jeg har, så jeg overvejer at stoppe.

Jeg sad selv med nøjagtig samme overvejelse om både IAK og IDA,
umiddelbart efter jeg blev færdig... Der var jo masser af arbejde osv -
og min gamle far's moralprædiken om solidaritet osv var jo kun for
socialdemokratiske håndværkere så puha...

Det er nu 10 år siden; men fik aldrig gjort noget ved det og betaler
idag til begge... Har haft brug for både a-kasse og fagforening flere
gange - bare 14-dage uden job, så er a-kassen jo betalt for mere end et
år... Fagforeningen har hjulpet mig med aktieoptioner, som var blevet
frataget mig og senest har de hjulpet mig omkring min ansættelse i en
genstridig virksomhed - det har også kunne betale sig mange gange...

IAK er så vidt jeg ved iøvrigt en temmelig billig a-kasse (i forhold til
mange andre) og udgiften er fradragsberettiget...
Jeg ved godt det ikke er det svar du håbede på; men alt i alt synes jeg
det er en god og billig forsikring for de småpenge (set i forhold til en
ingeniør løn)...

Fra : Filip Ravn

Dato : 21-07-08 11:00

> [...]
> Jeg ved godt det ikke er det svar du håbede på; men alt i alt synes jeg
> det er en god og billig forsikring for de småpenge (set i forhold til en

Tak for svaret - men det som fik mig til at overveje det, var at de jo har
lavet om på deres regler omkring hvad der skal til for at man er jobsøgende.
Jeg har læst mig frem til at man skal søge 4 jobs om ugen - også urelevant
job og man må ikke sige nej til et job, og det ser jeg som en hæmsko for at
kunne få tid til at søge det job som jeg gerne vil have. Jeg tror derfor
ikke jeg vil kunne overholde denner regl. Men mit spørgsmål var nu ellers
kun rettet på a-kasse. Jeg vil stadig være med i fagforening...

Filip

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-07-08 15:51

"Filip Ravn" skrev

> [...]
> en hæmsko for at kunne få tid til at søge det job som jeg gerne vil have.

Hvis du har penge på kistebunden så du kan gå ledig i en kortere periode
uden at få understøttelse eller anden ydelse er det da ok - ellers tag en
snak med fagforening/a-kasse de er nok bedst til at råde dig

- Peter

Fra : Knut

Dato : 21-07-08 17:14

> [...]
> Jeg tror derfor ikke jeg vil kunne overholde denner regl. Men mit
> spørgsmål var nu ellers kun rettet på a-kasse. Jeg vil stadig være med i

Det er dybt tåbeligt at skulle søge disse herrens 4 job om ugen for at være
støtteberettiget - men der er jo heldigvis ingen der siger hvilke 4 job!!
Jeg søger bare nogen, hvor jeg formelt er kvalificeret, men med sikkerhed
ikke kommer frem til slutfeltet. Jeg bruger endog en standardansøgning, hvor
jeg kun udskifter modtager!

At det så reelt er chikane af modtagervirksomhederne er bare ærgerligt - de
har jo selv været med til at vælge en 'tomhjerne' som
Beskæftigelsesminister - og som bekendt er det ikke A-kasserne der har
fundet på den regel, men netop en styrelse under Beskæftigelsesministeriet -
formentlig startet på baggrund af en ide fra tomhjernen - Claus Hjort
Frederiksen!

Knut

Fra : Optimus Prime

Dato : 22-07-08 07:54

Knut skrev:
> [...]
> formentlig startet på baggrund af en ide fra tomhjernen - Claus Hjort

Jeg synes ideen med at "holde jobsøgende til ilden" grundliggende er
udmærket; men er vi 110% enige, i den nuværende form er det dybt godnat
- og det er vist kun Hr. Hjort Frederiksen, som er uenig efterhånden..

Jeg sidder jævnligt på modtagersiden til ansøgninger - og det bærer
tydeligt præg af ovennævnte "strategi"... Vi kan uden problemer kassere
over 50% af ansøgningerne inden vi overhovedet begynder at læse dem
ordentligt... Det er splid af vores tid, det er spild af ansøgernes tid
- og i værste fald risikerer vi at kompetente ansøgere overses i mængden

Men som du også er inde på, så er det Beskæftigelsesministeriet der har
lavet reglen - ikke den enkelte A-kasse... og OP slipper altså ikke for
at skrive alle de ansøgninger selvom han vælger at melde sig ud af
A-kassen...

Fra : Filip Ravn

Dato : 22-07-08 08:28

> [...]
> lavet reglen - ikke den enkelte A-kasse... og OP slipper altså ikke for at
> skrive alle de ansøgninger selvom han vælger at melde sig ud af

Den skal jeg lige have igen - hvis man ikke står i en akasse, så er der da
vel ingen som kommer og chekker om man sender de 4 ansøgninger om ugen?????
Hvilken instans er det så som laver kontrollen???? Det burde da vel være
frivilligt om man vil arbejde eller ej - det er jo blot et spørgsmål om man
har brug for penge eller ej!
- Eller er jeg håbløst uopdateret på dette punkt?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-07-08 09:10

> Hvilken instans er det så som laver kontrollen???? Det burde da vel være
> frivilligt om man vil arbejde eller ej - det er jo blot et spørgsmål om
> man har brug for penge eller ej!

Hvis du ikke søger om kontanthjælp, så er der naturligvis ingen som stiller
krav om noget som helst. Men for at få kontanthjælp stilles der krav om at
man søger job, accepterer aktivering m.v. Det er sikkert socialkontoret i
kommunen, som laver kontrollen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-07-08 20:48

Filip Ravn skrev den 22-07-2008 09:28:

> [...]
> da vel være frivilligt om man vil arbejde eller ej - det er jo blot et
> spørgsmål om man har brug for penge eller ej!

Hvis du er ledig og ikke modtager ydelser fra akasse eller socialkontor,
så kan du gøre lige præcis hvad du vil!

Du bliver først ramt af diverse "søg x antal jobs pr.
tidsperiode"-regler; udfyld formular xy i 4 eksemplarer osv osv osv når
du ansøger/modtager dagpenge eller kontanthjælp.

> - Eller er jeg håbløst uopdateret på dette punkt?

Ja!
Og vær glad for det.

[og nej, jeg er hverken dagpenge- eller kontanthjælpsmodtager, men ser
bureakratiet for disse modtagere fra et andet sted i den offentlige
forvaltning]

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-07-08 08:51

On 21 Jul., 08:52, Optimus Prime <opti...@prime.dk> wrote:
> [...]

> idag til begge... Har haft brug for både a-kasse og fagforening flere
> gange - bare 14-dage uden job, så er a-kassen jo betalt for mere end et

Giver dig ret, hvis man sammenligner med 0 kr i indkomst; men man vil
i det "gode" land vi lever i ikke få noget kontanthjælp eller lignende
hvis man mister sit arbejde?

Mvh
Peter

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-07-08 16:54

> [...]

> Giver dig ret, hvis man sammenligner med 0 kr i indkomst; men man vil
> i det "gode" land vi lever i ikke få noget kontanthjælp eller lignende

Kun hvis man ikke har formue, herunder ejerbolig.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-07-08 20:17

"Uffe Kousgaard" skrev

> Kun hvis man ikke har formue, herunder ejerbolig.

Bilen ryger også før man kan få kontanthjælp og der gælder stadig de samme
regler mht aktiv arbejdssøgende så der er ikke noget vundet ved det
Før man overvejer den retning så bør man nok sætte sig ind i reglerne så man
ikke kommer ud for kedelige overraskelser

- Peter

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 28-07-08 21:51

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> wrote in message

> Kun hvis man ikke har formue, herunder ejerbolig.

Eller er gift ... i givet fald er ens ægtefælle forpligtet til at forsørge
(kontanthjælp kommer kun på tale, hvis dette ikke er muligt).
Arbejdsløshedsunderstøttelsen er uafhængig af ægtefællens indkomst.

Mvh.
Lise

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-07-08 21:49

> [...]

> jeg har brug for den. Jeg vil altid kunne få arbejde med de uddannelser jeg

Inden du gør, bør du ta' et kursus i nationaløkonomi. Især bør du sætte
dig ind i det afsnit der handler om konjunturer.

--
..rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 22-07-08 23:50

Axel Hammerschmidt wrote:

> Inden du gør, bør du ta' et kursus i nationaløkonomi. Især bør du sætte
> dig ind i det afsnit der handler om konjunturer.

Er man lavtuddannet, har du ret.

Arbejdsløshed som følge af konjunktur-udsving er ikke noget som dygtige
højtuddannede folk med mange års erfaring behøver at frygte (man kan
godt, hvis man er usikker men man behøves ikke hvis man er god).

Er man dygtig nok og har en høj uddannelse, er der altid gode jobs at
få, også i lav-konjunktur-perioder. Sagen er, at så kan man lave noget
som ingen andre kan og så vil firmaer glædeligt ansætte disse personer
på endog gode vilkår og med høj løn.

Når man samtidigt læser arbejdsløshedstallene, så forstår jeg godt OP...

Fra : Knut

Dato : 23-07-08 05:25

"Mohlitsa Molybdon" <abcdefghijklmn@gkrl4r.com> wrote in message

> [...]
> endog gode vilkår og med høj løn.
>
> Når man samtidigt læser arbejdsløshedstallene, så forstår jeg godt OP...

Hvor dejligt naivt!!

Jeg har en god men 24 år gammel akademisk uddannelse - alligevel er jeg
ledig og det endda i en periode med historisk høj beskæftigelse.

Selvfølgelig kan alle blive arbejdsløse - og måske er risikoen endog større
jo højere løn du skal have - i ledighedsperioder er der en risiko for
underbydere.

Knut

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-07-08 06:45

"Knut" <enbedreemailadresse@mail.dk> wrote in message

> Jeg har en god men 24 år gammel akademisk uddannelse - alligevel er jeg
> ledig og det endda i en periode med historisk høj beskæftigelse.

Hvilken uddannelse?

> Selvfølgelig kan alle blive arbejdsløse - og måske er risikoen endog
> større jo højere løn du skal have

Du kan bare bede om en mindre løn.

Fra : Knut

Dato : 23-07-08 18:16

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> "Knut" <enbedreemailadresse@mail.dk> wrote in message

> Hvilken uddannelse?

> Du kan bare bede om en mindre løn.

Har en økonomisk uddannelsesbaggrund og erfaring fra IT-branchen (konsulent,
projektleder mv.) siden 1984.

Og ja jeg kan vanskeligt bede om mindre i løn end jeg gør uden at blive
betragtet som en person i dyb panik eller for at være useriøs. Jeg kan
såmænd godt affinde mig med en løn svarende til den statslige
akademikeroverenskomst.

Knut

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 23-07-08 19:36

Knut wrote:
> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message

> Har en økonomisk uddannelsesbaggrund og erfaring fra IT-branchen (konsulent,
> projektleder mv.) siden 1984.

Hvilken økonomisk uddannelsesbaggrund og hvor bor du?

Du er nok ikke ligeså god og dygtig som de folk jeg talte om... Det er
min mening.

> [...]
> betragtet som en person i dyb panik eller for at være useriøs. Jeg kan
> såmænd godt affinde mig med en løn svarende til den statslige

Blev du fyret eller sagde du selv op fra sidste arbejdssted? Uanset
svar: Hvad var begrundelsen?

Uanset hvad: At du har "økonomisk udd. baggrund og erfaring fra
IT-branchen" gør dig i mine øjne ikke til noget specielt... Er du
universitetsuddannet og hvad har dine tidligere stillingsbetegnelser været?

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-07-08 09:05

Knut skrev den 23-07-2008 19:16:

> Har en økonomisk uddannelsesbaggrund og erfaring fra IT-branchen (konsulent,
> projektleder mv.) siden 1984.

konsulent og projektleder er "selvopfundne" stillingsbetegnelser og
ikke videre sigende.

Og din uddannelse er mere end 5 år gammel dvs. at hvad du har af
uddannelse er irrelevant, men hvad du har brugt din uddannelse til er
vældig meget mere sigende.

> Og ja jeg kan vanskeligt bede om mindre i løn end jeg gør uden at blive
> betragtet som en person i dyb panik eller for at være useriøs.

Useriøs?

Det kommer an på hvilke jobs du leder efter.

Og panik? tja, i en skala fra 1 til 10 (10 er højest), hvor gerne
ønsker du at få et arbejde? Hvilke kameler er du villig til at sluge
for at få et ansættelsesbevis?

> Jeg kan
> såmænd godt affinde mig med en løn svarende til den statslige
> akademikeroverenskomst.

Du har for høje forventninger til de jobs du tror, at du kan komme ind på.

Se på fakta: Du er ikke i job som giver en løn svarende til
statslige akademikeroverenskomster.
Hvornår har du sidst haft et job med løn svarende til statslige
akademikeroverenskomster?

Eller mere analyserende:
Hvilke frosne jordknolde ligger på dine banehalvdel, som gør, at netop
din fodboldbane IKKE bliver valgt til at spille på?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Knut

Dato : 29-07-08 16:42

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Se på fakta: Du er ikke i job som giver en løn svarende til statslige
> akademikeroverenskomster.
> Hvornår har du sidst haft et job med løn svarende til statslige
> akademikeroverenskomster?

En sådan løn - faktisk en ansættelse på statens overenskomst - har jeg
senest haft i febr. 2008 - I samtlige år fra og med 1984 og ind til og med
2007 har jeg haft en indkomst som alle årene har ligget på eller over, hvad
jeg kunne opnå på en statslig akademiker overenskomt (incl diverse tillæg)!
Er der mere du vil vide??

Knut

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-07-08 22:12

Fra : Knut

Dato : 30-07-08 06:05

> Og panik? tja, i en skala fra 1 til 10 (10 er højest), hvor gerne ønsker
> du at få et arbejde? Hvilke kameler er du villig til at sluge for at få
> et ansættelsesbevis?

Nu ved jeg ikke hvad du mener med kameler - men ja jeg er villig til at lave
(næsten) hvad som helst bare for at slippe ud af min komplet hjernedøde
tvangsaktivering. At gå postbud giver bedre hyre og timerne tæller med i
dagpengeretten - så ja det er bedre end den latterlige spildtid jeg bliver
tvunget ud i for tiden.

Knut

Fra : Knut

Dato : 30-07-08 06:15

> [...]
>

> Og din uddannelse er mere end 5 år gammel dvs. at hvad du har af
> uddannelse er irrelevant, men hvad du har brugt din uddannelse til er

I så fald har vi en aldeles inkompetent statsminister - han har samme
uddannelsesmæssige baggrund og den er 3-4 år ældre end min - ja vi har
faktisk læst samtidigt med en mindre tidsforskydning !

Knut

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-07-08 09:17

Knut skrev den 30-07-2008 07:15:
> [...]
> uddannelsesmæssige baggrund og den er 3-4 år ældre end min - ja vi har
> faktisk læst samtidigt med en mindre tidsforskydning !

men hvad har han brugt sin uddannelse til?

Hvis du læser jobannoncer på samme måde som usenetindlæg, så tro pokker,
at du ikke har noget arbejde. Du fatter ikke halvdelen.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Knut

Dato : 30-07-08 15:45

> men hvad har han brugt sin uddannelse til?
>

> Hvis du læser jobannoncer på samme måde som usenetindlæg, så tro pokker,
> at du ikke har noget arbejde. Du fatter ikke halvdelen.

Så kan du jo evt. fortælle mig, hvad det er du fatter, men som mine evner
ikke rækker til?

Knut

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-07-08 11:50

Knut skrev den 30-07-2008 16:44:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Så kan du jo evt. fortælle mig, hvad det er du fatter, men som mine evner
> ikke rækker til?

Han har lavet en karriere...om man kan li' den eller ej....
men han er nok ikke den af jer to som render arbejdsløs særlig længe,
hvis han i hele taget kommer til det.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 30-07-08 19:04

Knut wrote:
> [...]
> uddannelsesmæssige baggrund og den er 3-4 år ældre end min - ja vi har
> faktisk læst samtidigt med en mindre tidsforskydning !

Han er en fremragende leder af partiet venstre. Du derimod er
ingenting... Der er en forskel.

Han vil nok meget meget let kunne finde job i mange store virksomhededr
og i gode stillinger, hvis han sagde farvel til politik. Selv indenfor
politik, har han stadigvæk mange gode muligheder...

Netop som der blev skrevet:

------
[...]

Dette passer på AFR... Men det passer altså *IKKE* på dig. Hvad er det
lige der får dig til at tro, at du falder ind i den kategori om at være
dygtig nok og have en god uddannelse (begge dele skal opfyldes)?

Som sagt: AFR behøves *IKKE* at frygte arbejdsløshed!

Fra : Knut

Dato : 30-07-08 20:08

"Master Fat Bastard" <master@fat_group.com> wrote in message

> Han er en fremragende leder af partiet venstre. Du derimod er ingenting...
> Der er en forskel.

Måske - men det gør ikke at jeg er enig med ham!

> Han vil nok meget meget let kunne finde job i mange store virksomhededr og
> i gode stillinger, hvis han sagde farvel til politik. Selv indenfor
> politik, har han stadigvæk mange gode muligheder...

Sikkert - de gamle mænds netværk beskytter jo hinanden!

> [...]
> få, også i lav-konjunktur-perioder. Sagen er, at så kan man lave noget
> som ingen andre kan og så vil firmaer glædeligt ansætte disse personer

Og du har ingen anelse hvor dygtig eller udygtig jeg er!

Knut

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-07-08 06:30

> Og du har ingen anelse hvor dygtig eller udygtig jeg er!

Kan du ikke selv komme med et bud på, hvorfor du ikke har et job?

For gammel?
Manglende kvalifikationer?
Overkvalificeret?
Bor det forkerte sted i landet?
Kræsen mht. job?

Fra : Knut

Dato : 31-07-08 15:43

> "Knut" <enbedreemailadresse@mail.dk> wrote in message

> Kan du ikke selv komme med et bud på, hvorfor du ikke har et job?

> [...]

De 3 første forslag har jeg i hvert fald alle hørt ifm. afslag efter
jobsamtaler - men jeg bor nok nogenlunde det rigtige sted - og jeg kan godt
acceptere transporttid, og kræsen nej

Knut

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-07-08 11:52

Knut skrev den 30-07-2008 21:08:

> Og du har ingen anelse hvor dygtig eller udygtig jeg er!

tja, du render arbejdsløs på trods af, at du selv kan fremhæve at du
haft fine stillinger og har en uddannelse fra 1984.

Tager man så ovenikøbet din adfærd her på usenet i betragtning, når man
er uenig med dig....

så er der ikke særlig mange tvivl.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Knut

Dato : 31-07-08 15:41

> så er der ikke særlig mange tvivl.

Om hvad?

Knut

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 31-07-08 16:52

Knut wrote:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
>>

> Om hvad?
>
> Knut

Om at du er en af dem som selvom du havde job skulle være medlem af
A-kassen og betale til arbejdsløshedsforsikringen, fordi du har svært
ved at få job pga. folk ikke gider ansætte dig!

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-08-08 18:23

Knut skrev den 31-07-2008 16:40:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
>>

> Om hvad?

Hvis du er så dygtig som du siger du er, så ville du forstå hvad der
blev hentydet til.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Knut

Dato : 01-08-08 18:24

> Hvis du er så dygtig som du siger du er, så ville du forstå hvad der blev
> hentydet til.

JEg forholder mig til facts - ikke hvilke hentydninger, antydninger og
påstande du måtte fremføre!

Knut

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-08-08 20:00

"Knut" skrev

> JEg forholder mig til facts

Så fat det dog - ingen på usenet bryder sig om din måde at agere på
Hvis du har samme attitude på en arbejdsplads så tror pokker at du er
udstødt

- Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-08-08 20:04

Knut skrev den 01-08-2008 19:24:

> JEg forholder mig til facts - ikke hvilke hentydninger, antydninger og
> påstande du måtte fremføre!

Og du undrer dig over, hvorfor du render ledig?

Peter udtrykte det vist ganske tydeligt.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 31-07-08 16:50

Knut wrote:
> [...]
>>

> Sikkert - de gamle mænds netværk beskytter jo hinanden!

> Og du har ingen anelse hvor dygtig eller udygtig jeg er!

Jo: Du er *IKKE* dygtig (nok)...

Ellers havde du job nu.

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 23-07-08 19:32

Knut wrote:
> "Mohlitsa Molybdon" <abcdefghijklmn@gkrl4r.com> wrote in message

> Hvor dejligt naivt!!

Næ.

> Jeg har en god men 24 år gammel akademisk uddannelse - alligevel er jeg
> ledig og det endda i en periode med historisk høj beskæftigelse.

Hvilken?

Jeg kunne sagtens forklare dig hvorfor det er sådan hvis du fortæller
noget mere om dig selv: By, uddannelse, erfaring og tidligere
stillinger. Men du vil nok ikke bryde dig om svaret, som i bund og grund
bunder i at du nok ikke er så dygtig som du selv tror.

> Selvfølgelig kan alle blive arbejdsløse - og måske er risikoen endog større
> jo højere løn du skal have - i ledighedsperioder er der en risiko for
> underbydere.
>
> Knut

Jeg tror bare ikke at du er så "god", som du selv tror du er...

Fra : Knut

Dato : 23-07-08 19:53

> [...]
> du nok ikke er så dygtig som du selv tror.

> Jeg tror bare ikke at du er så "god", som du selv tror du er...

Jeg har vist ikke på noget tidspunkt udtalt mig om hvor dygtig jeg er - og
du har vist et yderst spinkelt grundlag for at vurdere mine kompetencer.

Men kom da bare med dine gode og seriøse råd - som sagt har en en akademisk
(økonomisk) uddannelse, har arbejdet i flere stillinger som It-konsulent og
projektleder samt bor i Hillerød Kommune. Havde du læst tidligere indlæg
fremgår det hele, så hvad mere skal du bruge? Mit CV kan du finde på Jobnet,
hvis du er interesseret.

Knut

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 24-07-08 20:05

Knut wrote:
> "Mohlitsa Molybdon" <abcdefghijklmn@gkrl4r.com> wrote in message

> Jeg har vist ikke på noget tidspunkt udtalt mig om hvor dygtig jeg er - og
> du har vist et yderst spinkelt grundlag for at vurdere mine kompetencer.

Du syntes da åbenbart selv at du var ret dygtig og eftertragtet fordi du
skrev at jeg var naiv, da jeg skrev at højuddannede og dygtige folk ikke
behøvede at frygte arbejdsløshed, i lav-konjunktur-perioder.

Du betragtede åbenbart dig selv som en af de personer jeg snakkede om.

> [...]
> fremgår det hele, så hvad mere skal du bruge? Mit CV kan du finde på Jobnet,

Link til CV? Der er vist mange CV'er på jobnet.

Jeg har ikke nogen gode råd til dig. Det er jo for sent for dig at vælge
ny uddannelse og jeg har stadigvæk ikke fundet ud af hvilken uddannelse
du har... Det er nok ikke noget særligt, gætter jeg på. Ellers havde du
nok skrevet det. Derudover skal du kunne noget som (næsten) ingen andre
kan, f.eks. noget teknisk specialist-arbejde.

Det var bl.a. dette jeg skrev:
------
[...]

Og du troede åbenbart at jeg snakkede om folk som dig, hvilket jeg nu
ikke tror. Men igen: Jeg har ikke set dit CV og har ikke engang forstået
hvilken uddannelse du har, så det er bare mit gæt at du ikke er så
attraktiv som du selv troede da du skrev at jeg var naiv.

Jeg kan jo kun gætte, når jeg ikke får andet at vide. Men Hillerød lyder
da fint nok - der burde være jobs nok. Jeg frygtede små
land-distrikter/kommuner.

Fra : Knut

Dato : 24-07-08 20:42

> [...]
>
> Jeg kan jo kun gætte, når jeg ikke får andet at vide. Men Hillerød lyder
> da fint nok - der burde være jobs nok. Jeg frygtede små

Du gætter på livet løs - og udtaler dig om forhold du ikke har en skid
forstand på!
Hvor mange akademiske uddannelser omhandlende økonomi tror du findes - til
din orientering hedder man cand. 'et eller andet', når man udklækkes fra et
Universitet! Det er måske bare ikke gået op for dig. Til din orientering kan
jeg nævne Århus Universitet bgn. 350 - så kan du jo gætte videre.

Knut

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-07-08 21:09

Knut skrev den 24-07-2008 21:42:

> Du gætter på livet løs - og udtaler dig om forhold du ikke har en skid
> forstand på!

men det er dig som ikke har noget arbejde!

og ud fra hvad Mohlitsa skriver, så opfylder du 50% af hans/hendes
påstand om, at man kan få et arbejde selv i lavkonjunkturer!

Uanset hvor meget du hopper, danser og piver, så har du ikke noget
arbejde.
Hvad med at du sætter dine forventninger efter de jobs du reelt kan
få....og dermed undlader at gribe efter de rønnebær som du ikke kan
fange alligevel.

Husk lige på, at det er nemmere at få et arbejde, mens man har et arbejde.
Og det arbejde man har....det er sgu næsten ligegyldigt hvad pokker det
er. Bare man viser, at man gider lave noget.

Som en forbandet god rådgiver sagde til mig engang, da jeg drømte om "de
fede jobs": det kan godt være, at du har papir på, at du kan spille i
superligaen, men sålænge du kun står på sidelinjen, så er du kun en del
af publikum.
Hvad med at holde konditionen og teknikken vedlige hhv lære nogen nye
tricks ved at spille i 2. eller 3. division....hvis du kan holde til
tempoet og viser nok teknik til superliganiveau....så skal du nok kommer
der op af.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Knut

Dato : 28-07-08 21:13

> [...]
> der op af.
> Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Til din orientering kan jeg fortælle at jeg søger så godt som alt, hvad der
rører sig (minus sosu medarbejder og rengøring). Jeg gider derfor ikke høre
på det pis om, at jeg skulle gå efter urealistiske forventninger etc.

Knut

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-07-08 21:01

Knut skrev den 23-07-2008 06:25:
> [...]
>
> Jeg har en god men 24 år gammel akademisk uddannelse - alligevel er jeg
> ledig og det endda i en periode med historisk høj beskæftigelse.

Tja, prøv lige og læs: .....Er man dygtig nok OG har en høj uddannelse.....

Når nu du har en højuddannelse, så har du den ene af de to
faktorer....hvad siger det så om den anden faktor?

Og lad mig sige det sådan: hvis du opfører dig på arbejdsmarkedet som
du gør her på usenet, så er det vist ikke særlig mange tvivlsspørgsmål
om hvorfor du ikke har noget arbejde.

> Selvfølgelig kan alle blive arbejdsløse - og måske er risikoen endog større
> jo højere løn du skal have - i ledighedsperioder er der en risiko for
> underbydere.

eller også må man få sig de jobs man nu engang kan få.

Jep, jeg har også en videregående uddannelse, men har ikke været bleg
for at tage job i Netto til 89,45 kroner i timen som ufaglært eller i
Telias kundeservice til en godt nok lidt højere løn end Netto, men ikke
noget at råbe hurra for. Men hold kæft, hvor var det fedt med sindsro
at kunne sige: Jeg har fyraften. Selvom den udbetalte løn var lavere
eller lidt højere end maks.dagpenge.

Idag sidder jeg så i et knaldgodt job, hvor jeg har hele verden som min
arbejdsplads (men kommer desværre ikke på kundebesøg ).

At jeg ikke bruger min fine lange uddannelse til noget som helst...jamen
det er så en helt anden snak.....men dagpenge har jeg kun været på i 2
perioder a 6 måneder og 1 periode på 1½ måned.
Og akassemedlemsskab er på mit husholdningsbudget fuldt på højde med
husleje dvs. de aller aller vigtigste poster at få betalt HVER gang!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 17:43

> [...]

> dygtige højtuddannede folk med mange års erfaring behøver at frygte
> (man kan godt, hvis man er usikker men man behøves ikke hvis man er

Med mange års erfaring. Næh! I dag gælder det om at være
omstillingsparat. Og en (høj) ingeniøruddannelse bliver meget hurtig
forældet.

> [...]
> få, også i lav-konjunktur-perioder. Sagen er, at så kan man lave noget
> som ingen andre kan og så vil firmaer glædeligt ansætte disse personer

Det, om der altid er gode jobs at få (et job er ikke noget man får, det
er noget man søger) afhænger bl.a af hvor mange der er om buddet.

Vi kan bare tage 15 - 20 år tilbage, hvor der blev uddannet en stor
pukkel ingeniører med følgende stigning i arbejdsløshed for (nyuddannede)
ingeniører. Endvidere, så har vi "glo-baliseringen" hvor der flyttes
mange ingeniørarbejdspladser til udlandet, hvor lønningerne er lave.

Og specielt ingeniørbeskæftigelsen er meget konjunkturafhængig, fordi
disse for det meste er direkte afledt af produktionen. Især byggeriet.

> Når man samtidigt læser arbejdsløshedstallene, så forstår jeg godt
> OP...

Over hvor lang en periode betragter du tallene?

Der kan være stor forskel på perioden mellem konjunkturomslag.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-07-08 20:52

Mohlitsa Molybdon skrev den 23-07-2008 00:50:

> Er man lavtuddannet, har du ret.

ikke nødvendigvis.

> [...]
> få, også i lav-konjunktur-perioder. Sagen er, at så kan man lave noget
> som ingen andre kan og så vil firmaer glædeligt ansætte disse personer

Det har sgu intet med dygtighed eller uddannelsesniveau at gøre om man
kan få et arbejde.

For den som "ingen fine fornemmelser" har er der altid noget at rive i.

Undladelse af akasse-medlemskab er naturligvis et ganske fremragende
incitament for at få sig et arbejde hhv. finde sig i de forhold man har
på den arbejdsplads som man har i øjeblikket.

> Når man samtidigt læser arbejdsløshedstallene, så forstår jeg godt OP...

Nåååå, de sminkede tal.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-07-08 20:42

Filip Ravn skrev den 18-07-2008 15:53:
> [...]
> måned. Det dækker jo lige udgifterne til sidste års kontingent..... men
> fremover vil det jo ikke være så rentabelt.....?

rentabelt? Jeg håber ved gud (eller hvem man nu tror på) at det aldrig
bliver rentabelt at være med i en akasse.

Ligesom jeg heller ikke håber, at min invaliditetsforsikring bliver
rentabel.

Tro mig Filip.....i øjeblikket er arbejdsmarkedet dejlig lysegrøn for
dig......men lige pludselig kan også du stå med en opsigelse i hånden og
måske skal der lidt mere end 2 ansøgninger til at få et arbejde.....og
så er det altså fedt, at det kun er akassen som du skal udfylde papirer
hos og ikke på kommunens bistandskontor.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Filip Ravn

Dato : 31-07-08 11:51

> [...]
> er det altså fedt, at det kun er akassen som du skal udfylde papirer hos

Ok - efter at have læst alle de agumenter somI har lagt på bordet tror jeg
at jeg vil fortsætte med at betale til min A-kasse. Det er jo heller ikke
fordi det er så mange penge for mig, men jeg havde lige brug for at høre
lidt kommentarer fra andre om dette.

Tak for indputtene

Filip

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-07-08 17:54

Anders Majland wrote:

> [...]
> forsikre sig til. SÃ¥ hvis man synes at a-kassen er til den dyre side i
> forhold til ydelsen så er sådanne forsikringer nok ikke lige der ligger

Nu er det jo heller ikke skatteyderne som betaler størstedelen af
regningen i de private ordninger....

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-07-08 20:10

Knut wrote:

> Det er det for tiden heller ikke i de almindelige A-kasse systemer. For
> en måned siden blev det publiceret, at lønmodtagernes bidrag til
> A-kassen oversteg det beløb som udbetales - ergo er det for tiden en
> skat på det arbejdende (og forsikrede) folk.

Det er så fordi ledigheden er *meget* lav lige i øjeblikket; de fleste
økonomer vil sige mere end fuld beskæftigelse.

--
Jesper Lund