Maddikker & Hvepselarver
Fra : Carsten

Dato : 24-07-08 07:19

Hej med jer.

Jeg fisker i en put & take sø, hvor det er tilladt at fiske med maddikker og
hvepselarver.

Der er mange tyskere der kommer med disse agn.
Jeg har søgt på nettet men kan ikke sinde nogle steder hvor disse ting
sælges.

Er der nogen der har et link?

Fra : Kåre

Dato : 24-07-08 09:17

> [...]
>
> Der er mange tyskere der kommer med disse agn.
> Jeg har søgt på nettet men kan ikke sinde nogle steder hvor disse ting

Den lokale grejhandler har nok maddiker. Hvepselarver kender jeg ikke til.
Det er måske et Tysk fænomen?

Hvis din have ikke er for lille, så kan du selv dyrke maddiker.
Men det kræver at du har et sted hvor der ikke lige kommer mennesker til
dagligt...og et stykke råt kød eller en bakke leverpostej...og så skal man
ikke være sart...
Men når først de er kommet over i et glas med havregryn, så er det ikke
ulækkert mere.

mvh
Kåre

Fra : Per, Herringe

Dato : 24-07-08 09:47

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i meddelelsen

> Men når først de er kommet over i et glas med havregryn, så er det ikke
> ulækkert mere.

Hmmm, alt er relativt

MVH per

Fra : Kåre

Dato : 24-07-08 10:47

> Hmmm, alt er relativt
>
> MVH per

Hold nu op med at være sart!
De er helt tørre, lugter ikke, splatter ikke ud når man sætter dem på krogen
(hvis man gør det rigtigt).
Ok, de kan kildre lidt når de prøver at bore sig ind mellem fingrene.
Men jeg synes børsteorm f.eks. er LANGT mere klamme. Jeg ligner squ en tøs
når jeg prøver at kroge sådan en 20 cm lang hidsig fætter...

Kåre

Fra : Carsten

Dato : 24-07-08 12:56

Tak for svarene.

Hvor lang tid går der fra man sætter leverpostejen ud, til man kan "høste"
maddikker?

Hvor mange maddikker kommer der ud af en bakke leverpostej?

Fra : Kåre

Dato : 24-07-08 13:17

"Carsten" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
> Tak for svarene.
>
> Hvor lang tid går der fra man sætter leverpostejen ud, til man kan "høste"
> maddikker?
>
> Hvor mange maddikker kommer der ud af en bakke leverpostej?

Nu ved jeg ikke lige om leverpostej er det bedste. Men jeg har oplevet at
der på en sommerdag var flueæg i en leverpostej 5-6 timer efter den var
stillet ud...

Jeg mener at kunne huske der går ganske få dage hvis det er en varm sommer
som lige nu.
Tidligere på sommeren havde jeg et uheld med en affaldspose som revnede. Så
gad skraldemændene ikke lige at tage den med, så den stod en uge ekstra. Der
var der VIRKELIG levende med maddiker i posen. Hundredevis...de raslede ud
på jorden da jeg ville tage indholdet over i en anden sæk.
Så altså et eller andet sted mellem 3 dage og 1½ uge vil jeg tro.

Normalt bruger man et stykke råt kød. Et eller andet billigt som måske
alligevel ikke er så indbydende til søndagsmiddagen. (En død rotte eller
kanin kan også gøre det har jeg uheldigvs erfaret...ADDDRRRRRWWWW).
Jeg lånte engang for mange år siden en medefiskebog på bilioteket som bl.a.
omhandlede hvordan man dyrkede maddiker.
Jeg kan ikke helt huske detaljerne. Men det fleste råd gik vist på hvordan
man bedst undgik at det kom til at lugte HELT forfærdeligt... Så som sagt:
ned i baghaven med bøffen...

Der er en grund til at de fleste køber dem færdige i en lille plastbøtte med
savsmuld
Der lugter de ikke det fjerneste og er tørre og fine.

Kåre