Adapter 7 polet --> 13 polet
Fra : Ped

Dato : 26-07-08 22:25

Hej gruppe,

Jeg har lige købt en ny (brugt) bil og fik forhandleren til at sætte
træk på. Selvom jeg udtrykkeligt bad om at få et 13-polet stik monteret
satte de et 7-polet stik på i stedet. De har erkendt fadæsen, og det
bliver lavet om - bare ikke lige nu, hvor der er ferie...

På tirsdag skal jeg ud at køre med campingvogn for første gang. Jeg har
købt en 7 --> 13 polet adapter, og spørgsmålet er nu om jeg kan forvente
at i det mindste lyset på campingvognen virker som det skal, d.v.s.
forlys, baglys, stoplys og blinklys, eller om jeg kan forvente nogen
problemer? Jeg har haft traileren (med 7-polet stik) koblet på og
konstateret, at alt virker som det skal. Jeg er klar over, at
campingvognens indbyggede batteri og strømforsyning ikke virker (bliver
ladet op) så længe jeg kører med 7-polet stik (tror jeg da nok)?

Hvad er erfaringerne med en trækker med 7 polet stik og en campingvogn
med 13-polet stik?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Van
Hobby Prestige 540 WLU

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-07-08 22:40

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ladet op) så længe jeg kører med 7-polet stik (tror jeg da nok)?
>
> Hvad er erfaringerne med en trækker med 7 polet stik og en campingvogn med

Det virker uden problemer.

Kurt

Fra : Jørgen L.

Dato : 27-07-08 08:33

Hej Jens

> [...]
> de et 7-polet stik på i stedet. De har erkendt fadæsen, og det bliver
> lavet om - bare ikke lige nu, hvor der er ferie...

SURT.

> [...]
> campingvognens indbyggede batteri og strømforsyning ikke virker (bliver
> ladet op) så længe jeg kører med 7-polet stik (tror jeg da nok)?

Alt kørelys vil virke, bremse, alm, lys, blink lys, etc. ingen problemmer
der.
Men du har ret i at dit batteri vil ikke blive ladet op, samt du vil ikke
kunne køre dit køleskab på 12V.

> Hvad er erfaringerne med en trækker med 7 polet stik og en campingvogn med
> 13-polet stik?

At det er en smule mere besværgeligt, ellers intet.

En helt anden ting, og det er om forhandleren laver dit 13 polet korrekt når
du kommer så langt
http://www.lmc-klub.dk/teknik/El-diagram.html

Her kan du se hvordan der bør laves og specielt ben 3-9-10-11 & 13 bør være
4 kvardrat.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Bjarne Toft Madsen

Dato : 27-07-08 15:31

..

>En helt anden ting, og det er om
>forhandleren laver dit 13 polet korrekt når
> [...]

Jeg vil gerne tilslutte mig bemærkningen fra Jørgen L.

Vi har nu været campister i 2 år. I den forbindelse fik vi
eftermonteret et 13-polet stik på bilen. Vi havde den opfattelse
at så skal alt i campingvognen selvfølgelig fungere. Vi havde
ikke fantasi til andre forestillinger!
Efterfølgende kunne vi konstatere at køleskab og tågebaglygte
m.m. på campingvogn ikke fungerede.

Efterfølgende diskussioner med bilfirmaet resulterede i
eftermontering af nødvendige ledninger uden beregninger.

Der er tale om 2 sager inkl. udskiftning af bil m.m. men det
korte og "moralen" er at det er en rigtig god ide med en god
aftale med bilfirmaerne, for at undgå efterfølgende vrøvl.

Mvh
Bjarn T