Bredbånd med fri telefon
Fra : Kjeld

Dato : 24-07-08 07:49

Hej

Hvis man køber en bredbånd linie med fri telefon, så er det vel en IP
telefon/linie man får? Hvordan ser det ud med lydkvaliteten på IP
telefoni idag? Hvordan ser det ud med stabiliteten på IP telefoni idag?
Jeg ringer meget til udlandet. Til det formål bruger jeg de telefonkort,
som man kan købe i mange kiosker. Det er MEGET billigt at bruge, så et
vigtigt spørgsmål er om det er muligt, at bruge disse telefonkort med en
IP telefon/linie, som udbydes sammen med bredbånd?

Nogen som har erfaring?

MVH Kjeld

Fra : Ole C

Dato : 24-07-08 10:43

Kjeld skrev blandt andet:

> Hvis man køber en bredbånd linie med fri telefon, så er det vel en IP
> telefon/linie man får?

Formentlig. Hvilken udbyder taler vi om?

> Hvordan ser det ud med lydkvaliteten på IP
> telefoni idag?

Den er sædvanligvis glimrende - men afhænger naturligvis af udbyderen..

> Hvordan ser det ud med stabiliteten på IP telefoni
> idag?

Do.

> [...]
> at bruge, så et vigtigt spørgsmål er om det er muligt, at bruge disse
> telefonkort med en IP telefon/linie, som udbydes sammen med bredbånd?

Aner det ikke, men det er et spørgsmål om det kan betale sig.
Nogle af IP-telefoniudbyderne tager kun 15-25 øre i minuttet for opkald til
for eksempel USA.

--
vh
Ole C

Fra : Jens G

Dato : 24-07-08 12:23

On Thu, 24 Jul 2008 11:43:14 +0200, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Aner det ikke, men det er et spørgsmål om det kan betale sig.
>Nogle af IP-telefoniudbyderne tager kun 15-25 øre i minuttet for opkald til
>for eksempel USA.

De kombinerede bredbånd/telefoni-udbydere jeg har set priser fra, har
ret høje priser på udlandstelefonien. Der kan selvfølgelig være sket
ændringer,- det er jo et marked i udvikling.
Men når der er tale om deciderede IP telefoniudbydere kan priserne
rigtigt nok komme meget langt ned. Vi betaler f.eks. 99kr/måned for at
kunne ringe så meget vi vil til fastnettelefoner i Vesteuropa, USA,
Canada og Kina. Med vores telefoniforbrug vil jeg tro det svarer til
5-8 øre i minuttet.

Bortset fra det, så kan jeg ikke se der skulle være problemer med at
bruge telefonkort sammen med IP telefoni.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Kjeld

Dato : 24-07-08 12:27

Ole C skrev:

> [...]
>
> Aner det ikke, men det er et spørgsmål om det kan betale sig.
> Nogle af IP-telefoniudbyderne tager kun 15-25 øre i minuttet for opkald

Hej

Det kan særdeles godt betale sig. Særligt hvis man ringer til lande som
ikke høre til blandt udvalgte med lave takster som netop USA.

Men spørgsmålet går ikke ud på om det kan betale sig at bruge disse
telefonkort sammen med IP telefoni, men om det er muligt.

MVH Kjeld

Fra : Ole C

Dato : 24-07-08 12:35

Kjeld skrev blandt andet:

> Men spørgsmålet går ikke ud på om det kan betale sig at bruge disse
> telefonkort sammen med IP telefoni, men om det er muligt.

Til hvilket jeg svarede "Aner det ikke".....
Jeg er ikke blevet gjort bekendt med at der er den slags restriktioner på
min VOIP-forbindelse - og jeg har også svært ved at se hvordan det i givet
fald skulle administreres.

--
vh
Ole C

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-07-08 18:44

Ole C wrote:
> på min VOIP-forbindelse - og jeg har også svært ved at se hvordan det i
> givet fald skulle administreres.

Ved ganske enkelt at blokere opkald til det nummer man skal ringe op,
for at benytte kortet?

- Chano Andersen

Fra : Ole C

Dato : 25-07-08 22:53

Chano Andersen skrev blandt andet:

> Ved ganske enkelt at blokere opkald til det nummer man skal ringe op,
> for at benytte kortet?

Åh ja. Men det forudsætter at telefonselskabet kender samtlige
kortudstederes numre.

--
vh
Ole C

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-07-08 22:57

Ole C wrote:
> Åh ja. Men det forudsætter at telefonselskabet kender samtlige
> kortudstederes numre.

Korrekt, og det vil nok også være på kant med lovgivningen, og ikke
mindst på den forkerte side af hvad der er god opførsel.

- Chano Andersen.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 24-07-08 13:23

Kjeld <postkontor@gmail.com> writes:

> Men spørgsmålet går ikke ud på om det kan betale sig at bruge disse
> telefonkort sammen med IP telefoni, men om det er muligt.

Det er muligt.

/Benny

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-07-08 18:50

Kjeld wrote:
> Det kan særdeles godt betale sig. Særligt hvis man ringer til lande som
> ikke høre til blandt udvalgte med lave takster som netop USA.

Det kommer vel an på hvilke lande man ringer til, der findes mange
forskellige priser på det, nu har jeg dog godt nok kun sammenlignet
vores egne priser (Arbejder for en IP telefoni udbyder) med CC's,
Fullrates og TDC's, og jeg har endnu ikke fundet eksempler på at vi har
været dyrere end de nævnte (End ikke med deres udlandspakker)

> Men spørgsmålet går ikke ud på om det kan betale sig at bruge disse
> telefonkort sammen med IP telefoni, men om det er muligt.

Det kommer an på hvordan de fungere. Men jeg har dog ikke hørt om
callingcards, der IKKE har været "Ring til det her nummer, og indtast
kortnummeret, derefter telefonnummeret", og det system adskiller sig på
ingen måde fra andre IVR systemer, som f.eks. TDC's labyrint på
80808080, som jeg ved virker perfekt.

Andre muligheder kan være at man ringer op til et nummer hvor man skal
læse kortnummeret op for et menneske eller en maskine, og begge dele
burde virke på IP telefoniforbindelser også.

- Chano Andersen.

Fra : Jens G

Dato : 26-07-08 08:19

On Thu, 24 Jul 2008 13:27:02 +0200, Kjeld <postkontor@gmail.com>
wrote:

>Det kan særdeles godt betale sig. Særligt hvis man ringer til lande som
>ikke høre til blandt udvalgte med lave takster som netop USA.

Jeg har aldrig prøvet at bruge sådan et kort, så jeg er lidt nysgerrig
efter hvordan det foregår.

Ringer man op til et dansk nummer, hvorfra man så bliver viderestillet
til et nummer i udlandet ved hjælp af nogle koder?

Hvis det er sådan, skal den danske minuttakst jo også regnes med i
prisen.

Du kunne også prøve at tjekke www.jajah.com.
Dem bruger vi til en der bor uden for Vesteuropa, men da hun også er
tilmeldt Jajah, så er vores samtaler gratis op til 4-5 timer om
måneden, eller deromkring. Og her er der ihvertfald ingen problemer
over IP-telefonien.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-07-08 08:31

Jens G skrev:

> [...]
>
> Ringer man op til et dansk nummer, hvorfra man så bliver viderestillet
> til et nummer i udlandet ved hjælp af nogle koder?

ja normalt ringer man blot op til et nummer, indtaster et lang kodenummer
og får evt. saldo at vide, og kan så indtaste tlf. nummer og forbindelse
etableres.
Nogle kort har numre til mange lande, så er man f.eks. i Tyskland er der
også et tysk nummer man kan anvende.

Det er mest til udlandsopkald at det bruges, det giver ikke så meget
mening at bruge det til opkald i Danmark (når man ringer fra Danmark)

> Hvis det er sådan, skal den danske minuttakst jo også regnes med i
> prisen.

Ja.

Fra : Kjeld

Dato : 26-07-08 18:31

Jens G skrev:

> [...]
> tilmeldt Jajah, så er vores samtaler gratis op til 4-5 timer om
> måneden, eller deromkring. Og her er der ihvertfald ingen problemer

På de kort, som vi bruger ringer man op til et gratis lokal nr. eller
international nr.. Herefter skal man indtaste en kode som står på kortet
og herefter det internationale kalde nr. og til sidst det nr. man vil
ringe til i det pågældende land. Vi har endtil nu brugt disse kort i 7
år og har aldrig betalt nogen dansk takst sideløbende. Minutprisen
variere en del idet man kan ringe til udlandet mellem ca. 60 til 180
minutter for 100 kr.. Har enkelte gange oplevet meddelelse på ca. 1.000
minutter, men aldrig fået det. Kortene har været omtalt i bla. DR1
TV-avisen for et par år siden og her mente nogen, at man bliver snydt,
idet kortene ofte ikke giver det lovede antal minutter. Men hvis man kan
ringe 1-2 timer for 100 kr. til et land, hvor TDC tager omkring 20 kr.
pr. minut, så er det jo også fuldstændig ligegyldigt.

En årsag til det er så billigt, er at telefon signalet bliver
komprimeret og herved ikke optager den samme båndbredde som et normalt
telefon signal. Prisen er en ringere tale kvalitet med lidt ekko nogen
gange.

Vi bruger også kortene når vi rejse ud og skal ringe hjem til danmark.
Kortene er da købt i det land, hvor vi er rejst til. Ofte kan de købes
på postkontorer.

MVH Kjeld

Fra : Chano Andersen

Dato : 26-07-08 20:47

Kjeld wrote:
> [...]
> komprimeret og herved ikke optager den samme båndbredde som et normalt
> telefon signal. Prisen er en ringere tale kvalitet med lidt ekko nogen

Øh, hvad har det med prisen at gøre? Det er vel så bare fordi man sender
det via et IP eller andet billigt net, til det land hvor opkaldet går
til? Eller måske bare har en god aftale med en trafik leverandør i det
land man har sin gateway.

Jeg ved at udlandstrafik kan købes til et rigtigt godt stykke under
TDC's priser, hvorfor de tager så høj en pris er mig en gåde.

- Chano Andersen.

Fra : Kjeld

Dato : 27-07-08 07:04

Chano Andersen skrev:

> [...]
>
> Jeg ved at udlandstrafik kan købes til et rigtigt godt stykke under
> TDC's priser, hvorfor de tager så høj en pris er mig en gåde.

Thja, hvordan kan det være en 1 Mb bredbåndslinie billigere end en 10 Mb

MVH Kjeld

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-07-08 09:31

Kjeld wrote:
> Thja, hvordan kan det være en 1 Mb bredbåndslinie billigere end en 10 Mb

Hvis du antyder at man får tilsvarende mere for pengene hos TDC, så
forklar mig lige om det man får mere, svarer til det man betaler mere.

Nu arbejder jeg selv hos en IP telefoni udbyder, så jeg bruger vores
udlandspriser som eksempel, dog uden at nævne firmanavnet. (Det er
irrelevant, så i stedet for navnet betegner jeg firmaet "os")

Australien fastnet: Os: 17 øre, TDC 4,25 kroner (25 gange mere end os)
USA: Os: 14 øre, TDC 1,75 (12,5 gange mere end os)

For lige at tage et par eksempler.

Og det er bestemt ikke mit indtryk, at TDC levere en service der er bare
12,5 gang bedre end den vi kan levere. Så at man får mere for pengene
hos TDC holder ikke helt, måske man får LIDT mere, man man får ikke et
25 gange bedre produkt når man ringer til Australien via TDC, fremfor
hvis man ringer via os.

- Chano Andersen.

Fra : Jens G

Dato : 27-07-08 09:49

On Sun, 27 Jul 2008 10:31:04 +0200, Chano Andersen
<sunsite@chanoandersen.dk> wrote:

> [...]
>hos TDC holder ikke helt, måske man får LIDT mere, man man får ikke et
>25 gange bedre produkt når man ringer til Australien via TDC, fremfor

Nu er det jo svært at måle den slags, men det er da helt sikkert at
TDC tager sig omend meget godt betalt for udlandsminutterne.

Det skulle ikke undre mig hvis TDC's indkøbspris ikke er højere end de
små IP-telefoniudbydere.

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-07-08 22:27

Jens G wrote:
> Nu er det jo svært at måle den slags, men det er da helt sikkert at
> TDC tager sig omend meget godt betalt for udlandsminutterne.

Klart, og så længe der er nok der betaler, så ændre de ikke prisen.

> Det skulle ikke undre mig hvis TDC's indkøbspris ikke er højere end de
> små IP-telefoniudbydere.

Mit gæt er at TDC med sin størrelse, kan få udlandsminutter MEGET
billigere, måske endda som peering i nogle tilfælde, hvor trafikken er
tilpas høj i begge retninger.

- Chano Andersen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-07-08 21:17

Chano Andersen wrote:

> Jeg ved at udlandstrafik kan købes til et rigtigt godt stykke under
> TDC's priser, hvorfor de tager så høj en pris er mig en gåde.

Mon ikke det skyldes at kunderne er dumme nok til at betale?

--
Jesper Lund