Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Seperat bank / kreditforening?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 11-07-08 16:15

Hej.

Jeg har i dag samlet kreditforeningslån + boliglån i Nordea.

Jeg har så fået et fint tilbud fra Realkredit-Danmark på
kreditforeningslånet, men de vil naturligvis også gerne se på boliglånet.

Hvad nu hvis de ikke kan tilbyde boliglånet til samme vilkår som i Nordea?
Vil de typisk "kræve" begge lån + lønkonti eller er det ligegyldigt hvor jeg
har resten?

Før i tiden var det vel meget normal at man havde en kreditforening til
huslånet, og banken til alt det andet?

Mvh

Jasper

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-07-08 18:14

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> Hvad nu hvis de ikke kan tilbyde boliglånet til samme vilkår som i
> Nordea? Vil de typisk "kræve" begge lån + lønkonti eller er det
> ligegyldigt hvor jeg har resten?

Det kan kun fremtiden vise...

Prisforskelle på realkreditlån er meget små, så du vil sikkert kunne få
et ligeså fint tilbud i Nordea Kredit.

> Før i tiden var det vel meget normal at man havde en kreditforening til
> huslånet, og banken til alt det andet?

Tiderne skifter. Til at starte med er der ikke længere noget som hedder
"kreditforeninger", men realkredidinstitutter. SÃ¥ vidt jeg ved har RD
flyttet den direkte kundebetjening ud i Danske Bank filialerne.

--
Jesper Lund

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 11-07-08 23:27

> Prisforskelle på realkreditlån er meget små, så du vil sikkert kunne få
> et ligeså fint tilbud i Nordea Kredit.

Tjo...men pointen er, at hæve værdien af huset for dermed at kunne betale et
dyrere boliglån ud med det billigere RK lån.

Nordea har fået tilbuddet, men deres samarbejdspartner, Danbolig, vurderede
huset til 1.5 mio. mens RD. mente at det skulle være 1.75 mio. værd. (Det er
Hjørring, nordjylland vi taler om

Jeg har et par kollegaer (også (tidligere) kunder i Nordea) der har været
ude for nøjagtigt det samme... Danbolig var ude med en _meget_ forsigtig
vurdering. Jeg talte efterfølgende med min bankrådgiver, og præcenterede ham
for min "mistanke" om, at sålænge Danbolig vurderer huset lavt, hiver banken
flere renter hjem på det dyrere boliglån. Jeg er blevet noget fortørnet over
det, da vi jeg havde en 3. vurdering der lød på 1.7 mio. Ikke overraskende,
nægtede min bankrådgiver, at der skulle være tale om nogen som helst
"aftale" mellem Nordea og Danbolig, men ikke desto mindre ved jeg, at en af
mine kollegaer forlod banken, da Danbolig vurderede hans hus til 4.0 mio.
mens andres bud lød på mellem 4.5 - 4.7 mio. Det er da noget af et
sammetræf. Jeg er naturligvis klar over, at man jagter nye kunder, men der
er da trods alt tale om en relativ stor procentvis forskel på 1.5 og 1.75
mio.

> Tiderne skifter. Til at starte med er der ikke længere noget som hedder
> "kreditforeninger", men realkredidinstitutter. Så vidt jeg ved har RD
> flyttet den direkte kundebetjening ud i Danske Bank filialerne.

Aha! Det må jeg hellere huske på til på mandag da jeg har et møde med dem

Mvh. Jasper

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 12-07-08 20:18

Nu arbejder jeg selv i RD, så vil lige komme med et par ord her

Selvfølgelig kan du have dit realkredit lån i RD, mens du har boliglånet i
din bank.
Konkurrencen på bank, og for den sags skyld også realkredit markedet, er
meget hård, så selvfølgelig vil vi gerne have lov til at give dig tilbud fra
Danske Bank også, således at vi får flere forretninger ud af det samme.

Men der er altså ikke noget pres fra RD, eller andre for den sags skyld,
hvorvidt du vil beholde dit boliglån et andet sted end der hvor du har dit
RD lån.

Mht. det med at vurdere højere end andre. Jeg kunne ikke forestille mig at
Danbolig havde en aftale med Nordea mht. vurderingerne. RD har ikke nogen
med Home. Men næsten alle mæglere vurdere anderledes. Personligt har vi
kigget på hus, hvor en af mine kollegaer fra RD vurderede huset 2-300.000
kr. lavere end prisen.

Men i disse tider skal du da bare presse din bank til nogle mere
fordelagtige renter, så du slipper billigst fra det.

Nicolai
"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:4877de84$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 12-07-08 23:33

> [...]
> med Home. Men næsten alle mæglere vurdere anderledes. Personligt har vi
> kigget på hus, hvor en af mine kollegaer fra RD vurderede huset 2-300.000

Hmm...Jeg er klar over at konsekvenserne ved en aftale mellem Nordea /
Danbolig, hvis den skulle blive afsløret, ville være en katastrofe. Og jeg
vælger da også selv at tro, at der ikke findes en sådan. Men jeg kan
alligevel ikke rigtigt forstå, at to af mine kollegaer samt mig selv har
oplevet nøjagtigt det samme... nemlig ved en tidligere revurdering af huset,
hvor en simpel opringning til bankrådgiveren (som faktisk er den samme),
gjorde at mit hus steg 100.000 min ene kollegas hus steg med 250.000,- Men
om det er vores fælles bankrådgiver, der har "banket" i bordet, ved jeg
ikke?

> Men i disse tider skal du da bare presse din bank til nogle mere
> fordelagtige renter, så du slipper billigst fra det.

Tjo. Men det skulle efter sigende være ganske umuligt hos Nordea, der kører
med deres faste rentesatser. Eller er jeg også her lidt misinformeret?

Mvh.

Jasper

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 13-07-08 10:02

> [...]
> samme), gjorde at mit hus steg 100.000 min ene kollegas hus steg med
> 250.000,- Men om det er vores fælles bankrådgiver, der har "banket" i

Ja det lyder meget mystisk, og lugter lidt af "aftalt spil" når i er flere
der har oplevet det.

> Tjo. Men det skulle efter sigende være ganske umuligt hos Nordea, der
> kører med deres faste rentesatser. Eller er jeg også her lidt
> misinformeret?

Nu er jeg selv kunde i Danske Bank, så jeg ved ikke hvordan det nøjagtigt er
med Nordea, men i næsten alle banker kan du presse renterne. Det gælder bare
om at stå fast, og true med bål og brand (læs bankskifte) hvis ikke du får
renten længerer ned.
Alle banker har et minimum de må gå ned i når det gælder renter. Jeg skal
ikke kunne sige hvad Nordeas minimum er, men ud fra det jeg kender fra andre
banker, vil jeg tror at det hedder ca 6,5 -7 %, måske lavere.

Nicolai

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-07-08 23:05

> Alle banker har et minimum de må gå ned i når det gælder renter. Jeg skal
> ikke kunne sige hvad Nordeas minimum er, men ud fra det jeg kender fra
> andre banker, vil jeg tror at det hedder ca 6,5 -7 %, måske lavere.

Ok. Tak for svarene. Jeg skal jo faktisk til møde i banken i morgen. Og det
lyder da til, at jeg kan håbe på en lavere rente end Nordeas 8.9 %. (Jeg
skal nok lade være med at bruge vores lille snak til noget

Mvh

Jasper