Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Roskilde Bank
Fra : Werner

Dato : 11-07-08 09:50

Har kunder med indskud på over 300.000,- mistet deres penge?
Også i forbindelse med evt. salg af banken?
vh
Werner

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-08 11:31

Werner skrev:
> Har kunder med indskud på over 300.000,- mistet deres penge?

Ikke medmindre banken lukker. Endnu har indskydergarantien
vist ikke været taget i brug, eftersom man plejer at finde
andre løsninger end lukning, fx overtagelse af en anden
bank. Men hvis man er nervøs, kan man jo altid flytte nogle
af sine penge over i andre banker.

> Også i forbindelse med evt. salg af banken?

Nej, der mister man ikke noget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Screamer Radio: Hør og optag din yndlingsmusik via

Fra : alexbo

Dato : 11-07-08 13:00

"Werner" <werner@> skrev

> Har kunder med indskud på over 300.000,- mistet deres penge?

Nej ifølge Roskilde bank er garantien ubegrænset, det er netop for at undgå
at alle bankens kunder står foran butikken i morgen.
Staten garanterer for at banken ikke kan løbe tør for penge.

Roskilde bank: spørgsmål svar.
16. Hvor stor er likviditetsgarantien fra Nationalbanken?
Svar: Garantien er ubegrænset.

https://www.roskildebank.dk/
> Også i forbindelse med evt. salg af banken?

Selv om banken bliver solgt er det stadig Roskilde Bank.

Det er kun hvis den går konkurs at indskydere kan tabe penge, og det er
derfor at Nationalbanken garanterer, for at undgå konkursen.

Ingen bank vil ved egen hjælp kunne overleve at alle kunder vil have deres
penge med det samme, banken har jo ikke pengene.

mvh

Alex Christensen

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 13-07-08 10:00

alexbo wrote:
> [...]
> at alle bankens kunder står foran butikken i morgen.
> Staten garanterer for at banken ikke kan løbe tør for penge.

Hvis jeg var direktør, så ville jeg lige sørge for at jeg selv og mine
nærmeste fik udbetalt en bonus på ca. 1 års løn, for vores gode arbejde.

Staten betaler regningen...

Fra : alexbo

Dato : 14-07-08 12:15

"Mohlitsa Molybdon" skrev

> Hvis jeg var direktør, så ville jeg lige sørge for at jeg selv og mine
> nærmeste fik udbetalt en bonus på ca. 1 års løn, for vores gode arbejde.
> Staten betaler regningen...

Rent vås, faktisk ikke værd at kommentere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 14-07-08 19:12

Fra : Bo

Dato : 14-07-08 02:35

On 11 Jul., 14:59, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Ingen bank vil ved egen hjælp kunne overleve at alle kunder vil have deres
> penge med det samme, banken har jo ikke pengene.

De gik konkurs http://da.wikipedia.org/wiki/Himmerlandsbanken og
kunder med bank-obligationer og ansvarligt indskudskonti TABTE alle
deres penge.
vh Bo

Fra : alexbo

Dato : 14-07-08 12:34

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev

>De gik konkurs http://da.wikipedia.org/wiki/Himmerlandsbanken og
>kunder med bank-obligationer og ansvarligt indskudskonti TABTE alle
>deres penge.

Ja men det er heller ikke alm. indlånere, køber man bankaktier eller
bankobligationer så kan kursen gå op eller ned, det er der ikke noget
mærkeligt i, det gælder også for aktier og obligationer alle andre steder.
Går firmaet eller banken konkurs er der sjældent noget til aktionærer eller
obligationsejere.
Jeg har f.eks. en stak aktier i I-data, de knækkede for en del år siden, så
de penge er TABT.
Ansvarlig indskudskapital er det samme, det er derfor det hedder ansvarlig,
kapitalen står til ansvar for krav mod banken.

Forskellen på de tre ting ligger i rækkefølgen, først ryger aktiekapitalen,
så obligationskapitalen og til sidst de ansvarlige indskudskonti.
Eller rettere først dækker man de alm. indlånskunder, så dækker man de
ansvarlige indskudkonti, så bliver obligationerne tilbagekøbt, og resten får
aktionærene.

Trelleborg bank må være et godt eksempel, aktionærene fik et lav kurs men
dog et beløb, hvis man er interesseret må det være muligt at finde ud af om
der var Trelleborg bankobligationer i omløb og hvilken kurs de fik, den
ansvarlige indskudskapital må være gået fri.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-07-08 17:37

Bo wrote:

> De gik konkurs http://da.wikipedia.org/wiki/Himmerlandsbanken og
> kunder med bank-obligationer og ansvarligt indskudskonti TABTE alle
> deres penge.

Eventuelle garantier fra andre banker eller staten vil aldrig dække
aktionærerne eller den ansvarlige indskudskapital (som kan sidestilles
med aktiekapital).

--
Jesper Lund

Fra : Per Hansen

Dato : 16-07-08 07:50

"Werner" <werner@> skrev i meddelelsen
> Har kunder med indskud på over 300.000,- mistet deres penge?
> Også i forbindelse med evt. salg af banken?

Er det rigtigt forstået, at et ægtepar hvor begge står som indehavere af den
samme konto, er sikret et beløb på 600.000,-?
Jeg mener, at jeg har set et sted, at det er tilfældet, men jeg kan ikke
finde oplysningen på nettet.
Kan nogen hjælpe?

På forhånd tak

Per Hansen

Fra : alexbo

Dato : 16-07-08 09:48

"Per Hansen" <p.hansen@fritid.tele.dk> skrev

> [...]
> den samme konto, er sikret et beløb på 600.000,-?
> Jeg mener, at jeg har set et sted, at det er tilfældet, men jeg kan ikke

Det er korrekt.

http://www.indskydergarantifonden.dk/

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Hansen

Dato : 16-07-08 10:53

> "Per Hansen" <p.hansen@fritid.tele.dk> skrev

> Det er korrekt.
>
> http://www.indskydergarantifonden.dk/
>
> mvh
> Alex Christensen

Tak for hjælpen.
Jeg fandt følgende citat:

Fælles konti og fælles værdipapirdepoter med flere ejere

Ejer flere personer i fællesskab kontante midler, skal hver person betragtes
som selvstændig

indskyder, forudsat at personerne er noteret som ejere af kontoen. Hver
indskyder kan

få dækket tab af Garantifonden med op til 300.000 kr.

Mvh.

Per Hansen