installation af grafikkort
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 11-07-08 13:51

Hej

Jeg prøver at installere et nyindkøbt point of view geforce 8600 gt 1024MB i
min maskine, men det virker ikke rigtigt.

Når jeg sætter kortet i og starter får jeg bare "no signal" fra skærmen,
både på det nye kort og på on-board grafikkortet.

Jeg har en 250W strømforsyning i, som jeg mistænkte for at være for lille,
så jeg har prøvet at skifte med en 420W fra min gamle maskine, men med samme
resultat.

Hvad kan der være galt? Er grafikkortet mon defekt?

Martin Kaltoft

Fra : J

Dato : 11-07-08 14:22

On Fri, 11 Jul 2008 14:51:08 +0200, "Martin Kaltoft"
<kaltoft@gmail.com> wrote:

> [...]
>resultat.
>
>Hvad kan der være galt? Er grafikkortet mon defekt?

Er der et strømstik på grafikkortet, som du ikke har forbundet ?

John

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 11-07-08 14:40

> Er der et strømstik på grafikkortet, som du ikke har forbundet ?

Nej det vil jeg ikke mene, blæseren kører når computeren startes, og kortet
bliver varmt efter noget tid, så det lader til at få strøm. Men der er
godtnok et "stik" på toppen af kortet, men det er til at tilslutte to kort i
SLI så vidt jeg lige kan se...

Martin Kaltoft

Fra : Mads

Dato : 11-07-08 15:05

On Fri, 11 Jul 2008 15:40:05 +0200, "Martin Kaltoft"
<kaltoft@gmail.com> wrote:

> [...]
>godtnok et "stik" på toppen af kortet, men det er til at tilslutte to kort i

Allerførst. Læs manualen til kortet og se om der står noget om strøm.
De fleste nyere kort skal have strøm direkte fra strømforsyniingen,
altså via et eller endda to små stik med 4 eller 6 ben.
Disse stik sidder typisk i enden af grafikkortet, altså hen mod
harddisken.

Dernæst. Skifter du fra onboard grafik til grafikkort ?
I så fald skal onboard grafik slås fra i BIOS.

mvh Mads

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 11-07-08 17:09

> Allerførst. Læs manualen til kortet og se om der står noget om strøm.

Manualen er læst, og det er en generel manual for alle kort, der står ikke
specifikt om mit kort kræver strøm.

> [...]
> altså via et eller endda to små stik med 4 eller 6 ben.
> Disse stik sidder typisk i enden af grafikkortet, altså hen mod

Der er et stik med 2 ben, det ligner næsten det blæseren får strøm fra, men
jeg tror ikke kortet kræver ekstern strøm da der ikke er nogen stik der
minder om dem der er nævnt i manualen. Det lader da også til at kortet får
strøm da blæseren går i gang når maskinen startes, og kortet bliver temmelig
varmt efter nogen tid. Det kan jeg ikke forestille mig ville ske hvis kortet
ikke fik strøm.

> Dernæst. Skifter du fra onboard grafik til grafikkort ?
> I så fald skal onboard grafik slås fra i BIOS.

Ja det gør jeg, men jeg har ikke nogen mulighed for at slå onboard kortet
fra, jeg kan bare vælge hvilket kort der skal være primært, og den har jeg
sat til PCIexpress porten.

Så jeg ved ikke rigtig hvad der skulle være galt. Min strømforsyning er
420W, hvilket jeg mener burde være nok.

Martin Kaltoft

Fra : Mads

Dato : 11-07-08 17:29

On Fri, 11 Jul 2008 18:09:05 +0200, "Martin Kaltoft"
<kaltoft@gmail.com> wrote:

> [...]

OK, så tjek endnu engang at kortet er skubbet HELT i bund i soklen.

Jeg lavede selv den bommert for nylig. Var sikker på at kortet sad
korrekt, men fik sort skærm. Først da grafikkortet fik et skub og
klikkede helt på plads opdagede jeg fejlen. Det sad skævt i soklen,
så skruen kunne godt skrues i endepladen. Heldigvis var der ikke
brændt noget af på trods af min fejlmontering.

mvh Mads

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 12-07-08 11:35

> [...]
> så skruen kunne godt skrues i endepladen. Heldigvis var der ikke
> brændt noget af på trods af min fejlmontering.

Ja jeg havde det monteret og afmonteret mange gange, så det var heller ikke
det. Men det kører nu, det viste sig at min strømforsyning er
underdimensioneret. Så da jeg afmonterede min 2. harddisk og DVD-drevet fik
den lige akkurat nok strøm, så nu må jeg ud og købe mig en ny strømforsyning
ser det ud til...

Martin Kaltoft

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-07-08 12:10

Martin Kaltoft wrote:

> det. Men det kører nu, det viste sig at min strømforsyning er
> underdimensioneret. Så da jeg afmonterede min 2. harddisk og DVD-drevet fik

Den er ikke underdimensioneret. Den er fejldimensioneret.

> den lige akkurat nok strøm, så nu må jeg ud og købe mig en ny strømforsyning
> ser det ud til...

Jeg vil vædde på at du kan køre det hele med en NorthQ NQ4775-400.

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 12-07-08 17:18

On Sat, 12 Jul 2008 13:10:18 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Jeg vil vædde på at du kan køre det hele med en NorthQ NQ4775-400.

Lige præcis NorthQ NQ4775 serien vil jeg tillade mig at fraråde.
Jeg har selv lige kasseret en 500W efter kun 18 måneder.
Allerede for et halvt år siden begyndte den at drille når PC'en
skulle tændes og det blev langsomt værre, indtil den til sidst
kun sjældent gad at samarbejde.
Den er nu udskiftet med en Corsair VX450 til ca 460 kr.

Jeg har igennem de sidste par år samlet omkring 50 maskiner
og langt de fleste af dem med forskellige Corsair PSU'er.
Ikke en eneste af dem har drillet endnu.
De er billige, stabile og yderst støjsvage.

mvh Mads

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-07-08 23:09

Mads wrote:

> Lige præcis NorthQ NQ4775 serien vil jeg tillade mig at fraråde.

Jeg har to og de kører perfekt begge to. Bedste PSU'er jeg har haft.

Skal lige nævnes at de kører 24/7.

Jesper Poulsen