Tisseventil, hvilken en skal jeg vælge?
Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 09-07-08 03:31

Hej NG!
Jeg går med overvejelser om at få monteret en tisseventil i min
tørdragt, men hvad skal jeg vælge?
Jeg har set at eks. Si-Tech laver en model af plastik, mens andre
modeller har en metalskrue. Er det et problem med en tisseventil når
man eksempelvis kravler over kanten på en RIB?
Jeg håber at I kan give nogle gode for/i mod argumenter.

Mvh
Morten Mandrupsen

Jeg kunne kun finde eksempler på tisseventiler af plastik:
http://www.scubagear.dk/?id=1116e9da-719e-43e5-871a-bc3ee46beae7&prodid=SIT11920
http://www.halcyonmexico.com/p-valve.html
http://dktechgear.dk/catalog/product_info.php?cPath=21_37&products_id=142

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 09-07-08 13:21

Hej Morten.

Jeg har prøvet et par forskellige.
Om de er med metal-skrue eller ej, gør ikke den store forskel synes
jeg.

Der findes dog balancerede og u-balancerede typer (hvor vandet kan
løbe tilbage igen), og jeg synes mere at det er her du skal tænke dig
om
Med den balancerede type ventil bliver der ikke pludseligt koldt. Til
gengæld er den meget simpel, og man kan mærke om uridomet sidder på
endnu. Du har jo en kammerat som kan fortælle dig at de kan falde
af

Ventilen placeres så den ikke giver problemer når man går, svømmer
eller kravler op i en RIB.

Jeg synes ikke at der findes nogle argumenter imod en tisseventil.

Du kan evt. ringe, eller vi kan tale sammen i klubben hvis du vil vide
mere.

Mvh Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-07-08 21:41

Morten Kjerulff skrev i Message-ID:
<a3a89b5d-57e9-4056-a944-0831771d033d@34g2000hsh.googlegroups.com>:
> Der findes dog balancerede og u-balancerede typer (hvor vandet kan
> løbe tilbage igen), og jeg synes mere at det er her du skal tænke dig
> om

Forskellen mellem de balancerede og ubalancerede, jeg kender, er, at de
balancerede udligner trykket i slangen via en ventil, der udligner
trykket via lufttykket i tørdragten.

De har begge énvejs-ventiler så vandet ikke løber den anden vej.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK)
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 09-07-08 16:02

Hej Peter.

Ok, det passer jo også lidt bedre med navnet...
Jeg har bare kun set ubalancerede uden envejs-ventil (f.eks. O3's).

Mvh Morten