Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Mest kort for pengene?
Fra : Plys

Dato : 09-07-08 21:14

Hejsa

Hvilke kort er til dags dato det kort der giver mest for pengene?
Jeg mener ikke hvilke er dyrest og kraftigst, men hvilke kort for man mest
for billige penge...

Ud over det.....
Hvilke af disse 2 kort er bedst?:

ASUS EN8800GTX/HTDP (768 MB)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253199&searchArea=&Soegeord=

ASUS EN9800GTX/HTDP (512 MB)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=442210&searchArea=&Soegeord=

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-08 11:51

"Plys" skrev

> Hvilke kort er til dags dato det kort der giver mest for pengene?

Kommer an på hvad det skal bruges til :)

> Ud over det.....
> Hvilke af disse 2 kort er bedst?:
>
> ASUS EN8800GTX/HTDP (768 MB)

Det kort fungerer faktisk ganske godt til prisen :)

> ASUS EN9800GTX/HTDP (512 MB)

I følge tomshardware performer 8800GTX bedst hvis du er blandt dem der
bruger antialiasing ...

- Peter

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 11:58

Peter Lykkegaard forklarede:
> "Plys" skrev

> Kommer an på hvad det skal bruges til :)

> Det kort fungerer faktisk ganske godt til prisen :)

Sikkert, men det er den "gamle" G80 det er bygget over, så ville jeg
nok personligt gå efter et 8800GT som er lavet på den nye G92.

> I følge tomshardware performer 8800GTX bedst hvis du er blandt dem der bruger
> antialiasing ...

Hvordan kan du se det, TH har ikke nogle data over 9800GTX.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-08 12:03

"Mr.Larsen" skrev

> Hvordan kan du se det,

Ikke i deres VGA chart

> TH har ikke nogle data over 9800GTX.

Review ...
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-9800gtx-review,1800.html

- Peter

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 12:10

Peter Lykkegaard kom med denne ide:
> "Mr.Larsen" skrev

> Ikke i deres VGA chart

> Review ...
> http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-9800gtx-review,1800.html

Det er da 8800 Ultra der kommer nærmest 9800GTX, men 9800GTX er små 7%
bedre.

Og Ultraen er ret pebret, slet ikke pengene værd.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-08 12:37

"Mr.Larsen" skrev

> Det er da 8800 Ultra der kommer nærmest 9800GTX, men 9800GTX er små 7%
> bedre.

Ja uden antilalias

Check fx Crysis 160x1050 AA4X + AF
8800 Ultra 17
8800 GTX 14.8
9800 GTX 12.9

- Peter

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 12:43

(erstatter <g54sim$1g5l$1@newsbin.cybercity.dk>)

Peter Lykkegaard sendte dette med sin computer:
> "Mr.Larsen" skrev

> Ja uden antilalias
>
> Check fx Crysis 160x1050 AA4X + AF
> 8800 Ultra 17
> 8800 GTX 14.8
> 9800 GTX 12.9

Ok, i det ene spil, men så er spørgsmålet, om et par ekstra frames er
ca. 1000.-kr mere værd, og så endda på en forældet chip.

8800GT er stadig best bang for the buck.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403920&searchArea=&Soegeord=

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 12:48
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-08 12:51

"Mr.Larsen" skrev

> Ok, i det ene spil

Checkede lige de andre scores - det skulle jeg gjort noget før :)

- Peter

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 12:52

Peter Lykkegaard frembragte:

Fra : Plys

Dato : 10-07-08 16:04

"Mr.Larsen" <mrlarsen @post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Lykkegaard frembragte:

Ser denne sammensætning rigtig ud??

Intel Core 2 Quad Q9450 / 2.66 GHz Processor *TILBUD* 1.895,00
http://www.prcdata.dk/produkt/intel-core-2-quad-q9450-266-ghz-processor/83469141/

ASUS P5Q 764,00
http://www.prcdata.dk/produkt/asus-p5q/84950174/

ASUS EN8800GT/G/HTDP 1.112,00
http://www.prcdata.dk/produkt/asus-en8800gtghtdp/75743556/

Samsung SpinPoint F1 HD753LJ *SUPERTILBUD* 599,00
http://www.prcdata.dk/produkt/samsung-spinpoint-f1-hd753lj/75746212/

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ *SUPERTILBUD* 475,00
http://www.prcdata.dk/produkt/samsung-spinpoint-t166-hd501lj/63582278/

Corsair XMS2 2X2 GB DDR2 6400 - 558,00

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 11-07-08 12:00

Plys wrote:

> Ser denne sammensætning rigtig ud??

-snip-

> ASUS EN8800GT/G/HTDP 1.112,00
> http://www.prcdata.dk/produkt/asus-en8800gtghtdp/75743556/

Du kunne spare nogle penge, og få et hurtigere kort ved at vælge dette til
989,00 :
http://www.prcdata.dk/produkt/zotac-geforce-8800gt-amp-edition/75700076/

Det er fabriks-OC'et, så det kører lidt hurtigere.
Og køleren skulle være den alm. nogenlunde stille standardversion.

Alternativt, hvis du ønskede et lidt hurtigere kort, kunne dette måske
bruges:
http://www.prcdata.dk/produkt/radeon-hd-4850-512mb-ddr3-pci-e/86916715/
Det koster så 1399,00.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Mr.Larsen

Dato : 11-07-08 12:05

Henrik Stavnshøj formulerede spørgsmålet:

> [...]
>
> Det er fabriks-OC'et, så det kører lidt hurtigere.
> Og køleren skulle være den alm. nogenlunde stille standardversion.

Enig, virker ikke helt dumt.

> Alternativt, hvis du ønskede et lidt hurtigere kort, kunne dette måske
> bruges:
> http://www.prcdata.dk/produkt/radeon-hd-4850-512mb-ddr3-pci-e/86916715/
> Det koster så 1399,00.

Han kan jo google lidt, efter oplysninger om kortet, er der ikke er de
store klagesange på nettet, så er kortet med garanti helt ok.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 11-07-08 12:09

Plys skrev:

> Ser denne sammensætning rigtig ud??
>
> Intel Core 2 Quad Q9450 / 2.66 GHz Processor *TILBUD* 1.895,00
> [...]

CPU og bundkort vil jeg lade andre om at kommentere, jeg aner intet om
dem.

> [...]
> http://www.prcdata.dk/produkt/samsung-spinpoint-f1-hd753lj/75746212/
>
> Samsung SpinPoint T166 HD501LJ *SUPERTILBUD* 475,00

De ser billige ud, jeg ved dog intet om dem, selv fortrækker jeg WD og
helst servermodellerne.

> Corsair XMS2 2X2 GB DDR2 6400 - 558,00

Corsair laver noget *SUPER* ram, så længe du sørger for at sættet
virker sammen med det bundkort du vælger, så kan det ikke gå galt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-07-08 22:35

Mr.Larsen wrote:

> De ser billige ud, jeg ved dog intet om dem, selv fortrækker jeg WD og
> helst servermodellerne.

Og jeg foretrækker Seagates server-modeller.

Jesper Poulsen

Fra : Kasper

Dato : 12-07-08 14:15

> De ser billige ud, jeg ved dog intet om dem, selv fortrækker jeg WD og
> helst servermodellerne.

:( Jeg skal til at lave reklamations sag over sådan en der døde efter 2år og
10 dage, så den skal sendes til tyskland etc.. :(
Så selvom man vælger server udgaven kan de også gå i stykker.

Jeg købte dog igen en WD serverdisk green power, så håber på bedre held
denne gang.

Har desuden 2 raptor i min stationære, de kører super godt, larmer bare lidt
meget :(

Kasper

Fra : Kenneth

Dato : 13-07-08 10:41

Mr.Larsen wrote:
> Det er da 8800 Ultra der kommer nærmest 9800GTX, men 9800GTX
> er små 7% bedre.

8800 GTX. Ikke Ultra.

"It delivers very good performance, better than the 8800 GTX'
(by an average of 7%) and close to the 8800 Ultra
(especially without antialiasing)."

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Plys

Dato : 10-07-08 12:07

> Sikkert, men det er den "gamle" G80 det er bygget over, så ville jeg nok
> personligt gå efter et 8800GT som er lavet på den nye G92.

Oki. hvordan ser jeg om det er en G80 eller G92
Og hvad ligger prislejet på en G92??

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 12:14

Plys formulerede spørgsmålet:

> Oki. hvordan ser jeg om det er en G80 eller G92
> Og hvad ligger prislejet på en G92??

Du kan som regel se hvis GFXkortet har 640MB eller 768MB, så er det
sandsynligvis den gamle G80, er tallet 512/1024 er det G92, men ellers
kan man se det under specs evt. ved producenten.

Skal lige nævnes at Phsyx vil blive implementeret i senere
driverupdates, men tilsyneladende kun til de kort der bruger G92 eller
nyere.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-08 12:38

"Mr.Larsen" skrev

> Skal lige nævnes at Phsyx vil blive implementeret i senere driverupdates,
> men tilsyneladende kun til de kort der bruger G92 eller nyere.

Ok det er da et argument for G92 :)

- Peter

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 12:48

Peter Lykkegaard frembragte:
> "Mr.Larsen" skrev

> Ok det er da et argument for G92 :)

Ja ikke

Fra : Mie T

Dato : 12-07-08 15:58

> [...]
>
> Skal lige nævnes at Phsyx vil blive implementeret i senere driverupdates,
> men tilsyneladende kun til de kort der bruger G92 eller nyere.

Er dette et G92?:
http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=1918&l1=2&l2=6&l3=442&l4=0

Og er det det samme som dette?:
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=140084

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-07-08 16:17

"Mie T" skrev

> Er dette et G92?:
> http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=1918&l1=2&l2=6&l3=442&l4=0
>
> Og er det det samme som dette?:
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=140084
Du kan evt gå efter et ASUS EN8800GT TOP/G/HTDP i stedet?
Det er overclocket af ASUS som standard og performer bedre end GTS
modellerne
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425060

Review:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2228&page=11

- Peter

Fra : Mie T

Dato : 12-07-08 16:48

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du kan evt gå efter et ASUS EN8800GT TOP/G/HTDP i stedet?
> Det er overclocket af ASUS som standard og performer bedre end GTS

Jeg blev stadig ikke klogere på om det er en G92??

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-07-08 18:02

"Mie T" skrev

> Jeg blev stadig ikke klogere på om det er en G92??
Det står i artiklen :)
Som jeg forstår det så er kortet med G92 hvis det er directx 10 kompatibelt

- Peter

Fra : Mie T

Dato : 12-07-08 19:30

> "Mie T" skrev

> Det står i artiklen :)
> Som jeg forstår det så er kortet med G92 hvis det er directx 10
> kompatibelt
>
> - Peter

Hejsa Peter

Sådan kan jeg ikke læse det.....
Men jeg synes at læse at "Asus EN8800GT TOP/G/HDTP/512M/A" har G92, men jeg
gad så også godt vide om "Asus EN8800GT /G/HDTP/512M" har??

Kan du se hvad forskellen er på disse kort??

ASUS EN8800GT TOP/G/HTDP/512M
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=146152

ASUS EN8800GT TOP/G/HTDP/512M 512MB DDR3 PCI-E 2XDVI-I
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=147805

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-07-08 21:20

Mie T wrote:

> Men jeg synes at læse at "Asus EN8800GT TOP/G/HDTP/512M/A" har G92, men jeg
> gad så også godt vide om "Asus EN8800GT /G/HDTP/512M" har??

Hvis det har 512MiB RAM er der tale om et G92-baseret. G80-baserede kort
har enten 320MiB eller 6-700 MiB RAM.

> ASUS EN8800GT TOP/G/HTDP/512M
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=146152
>
> ASUS EN8800GT TOP/G/HTDP/512M 512MB DDR3 PCI-E 2XDVI-I
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=147805

Der er ingen, så tag blot det billigste af de to.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 10-07-08 13:45

Plys wrote:
> [...]
>
> Hvilke kort er til dags dato det kort der giver mest for pengene?
> Jeg mener ikke hvilke er dyrest og kraftigst, men hvilke kort for man

Ud over de andre svar, vil jeg da lige nævne at ATI tilsyneladende er på
banen igen:
Iflg. nedenståeende artikel, kører det nye HD 4850 en del hurtigere end
8800GT, til nogenlunde samme pris. De sammenligner hastigheden med et
9800GTX.

Ifølge dem, er HD 4850 det nye "Bang-for-the-Buck"

HD 4870 overhaler 9800GTX, og er oppe i hastighed omkring et GTX 260.

http://www.hardocp.com/article.html?art=MTUyNCw5LCxoZW50aHVzaWFzdA

Et 4850 ligger omkring 1200,- på edbpriser.dk lige nu:
http://tinyurl.com/66njsw

Ku' da godt selv blive fristet

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 13:51

Henrik Stavnshøj har bragt dette til os:

> [...]
> Iflg. nedenståeende artikel, kører det nye HD 4850 en del hurtigere end
> 8800GT, til nogenlunde samme pris. De sammenligner hastigheden med et

Så er forskellen på 8800 og 9800 heller ikke større

> Ifølge dem, er HD 4850 det nye "Bang-for-the-Buck"

http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=15&Sort=&Soegeord=HD+4850&chkSoegSaetning=&searchArea=products

Ser bestemt fornuftigt ud.

Har ATI fået styr på deres drivers, de er notorisk kendt for at have
problemer.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 10-07-08 17:27

Mr.Larsen wroteth:

> Så er forskellen på 8800 og 9800 heller ikke større

Jamen ok da, så godt ord igen
Men lidt forskel er der da..

> http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=15&Sort=&Soegeord=HD+4850&chkSoegSaetning=&searchArea=products
>
> Ser bestemt fornuftigt ud.

Jeps, synes jeg også.
Og eftersom kortet er helt nyt på markedet, kan prisen jo sagtens ændre sig
lidt nedefter.

> Har ATI fået styr på deres drivers, de er notorisk kendt for at have
> problemer.

Er der større problemer med deres drivere end nVidias?
Jeg har på fornemmelsen at det er lidt et religionsspørgsmål. Som jeg ser
det, har begge producenter gode og dårlig batches af drivere. Jeg plejer at
prøve at finde én der virker stabil, og har god billedkvalitet, og så holder
jeg mig til dén. Det har givet mig gode resultater hos begge producenter.

Det væsentlige er ihvertfald, at det er en god nyhed for os brugere: At ATI
er tilbage på banen, giver mere pres på nVidia, og dermed bedre priser og
kort fra begge sider.

Så vidt jeg har læst, har nVidia allerede gang i udsalg af
lagerbeholdninger, så de kan komme af med dem inden ATI's kort kommer for
godt i gang

Var egentlig fristet af et 8800GT, men nu tror jeg da jeg kigger efter et
4850 i stedet

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Mr.Larsen

Dato : 11-07-08 12:14

Den 10-07-2008, skrev Henrik Stavnshøj:
> Mr.Larsen wroteth:

> Jamen ok da, så godt ord igen
> Men lidt forskel er der da..

Ja det er der

> Jeps, synes jeg også.
> Og eftersom kortet er helt nyt på markedet, kan prisen jo sagtens ændre sig
> lidt nedefter.

Det gør den helt sikkert.

> [...]
> jeg mig til dén. Det har givet mig gode resultater hos begge producenter.

ATI har været lidt uheldig gennem tiderne, jeg har selv haft ATI et
9800pro, og det var jeg SUPER tilfreds med, absolut intet problem.

Ønsker man at bruge Linux, så siges det at Nvidia vil være et bedre
valg, da det er bedst understøttet på Linux platformen.

> Det væsentlige er ihvertfald, at det er en god nyhed for os brugere: At ATI
> er tilbage på banen, giver mere pres på nVidia, og dermed bedre priser og
> kort fra begge sider.

Deri kan jeg ikke være uenig.

> Så vidt jeg har læst, har nVidia allerede gang i udsalg af lagerbeholdninger,
> så de kan komme af med dem inden ATI's kort kommer for godt i gang

LOL.

> Var egentlig fristet af et 8800GT, men nu tror jeg da jeg kigger efter et
> 4850 i stedet

Google lidt inden