Skærme
Fijala 3554
problemer med skærm
Fra : lars

Dato : 09-07-08 08:24

Hej

Jeg har for 3/4 år siden købt 2 ens19 tommer Medion skærme fra aldi. De har
fungeret upåklageligt pånær de sidste måneder. skærmene slukker af
sig selv og hvæser. Hvis jeg slukker for skærmen og giver den lille pause
kan jeg tænde den igen efter 2 til 10 minutter . Nogle gange kan den stå
tænt en hel dag andre gange blot efter 1 time eller mere.

Er de slidt op oder was

med venlig hilsen
lars.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-07-08 16:36

lars wrote:
> Jeg har for 3/4 år siden købt 2 ens19 tommer Medion skærme fra aldi. De har
> fungeret upåklageligt pånær de sidste måneder. skærmene slukker af
> sig selv og hvæser.

Gør de det begge to samtidig?
Hmm, "hvæser" - lyder det som om noget gnistrer inde i den/dem?

> [...]
> kan jeg tænde den igen efter 2 til 10 minutter . Nogle gange kan den stå
> tænt en hel dag andre gange blot efter 1 time eller mere.

Godt spørgsmål. Hvornår startede det? Lige efter et tordenvejr?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-07-08 17:25

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev :

>Godt spørgsmål. Hvornår startede det? Lige efter et tordenvejr?

Er det ikke ret irelevant?

Der er to års reklamationsret på dem og så skal de bare
laves/byttes eller alternativt pengene tilbage, hvis rep. af en
eller anden grund ikke er mulig.
--
Kerim

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-07-08 18:42

Kerim Ellentoft wrote:

> Er det ikke ret irelevant?

Nej.

> Der er to års reklamationsret på dem og så skal de bare

Reklamationsretten vedrører kun fejl, som var der fra fabrikken af, eller som opstår pga. en fejl i den måde den er produceret på.
Jeg kender ikke nogen fladskærm, som er bygget til at kunne klare overspænding pga. lynnedslag.

Hvis det er lynskade, så er det brand- eller indboforsikringen som skal dække det, hvis den omfatter lynskade.

Gør den ikke dét, og man er tilstrækkeligt moralsk anløben, kan man jo prøve at sende den tilbage under reklamationsretten.
Hvis de kan se på den, at den har været udsat for lynnedslag, så får man en regning for den tid værkstedet har brugt på at konstatere det, og ikke nogen skærm i bytte.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-07-08 19:10

> [...]

>Jeg kender ikke nogen fladskærm, som er bygget til at kunne klare overspænding pga. lynnedslag.

Hvor ser du noget om lynnedslag eller lign.?

En skærm, og stort set hvilken som helst anden vare, skal kunne
holde i mindst de to år, som reklamationsretten omfatter (og Aldi
giver endda tre års garanti, så man skal være bedre stillet end
købeloven foreskriver).

Og har varen været brugt efter manualen/foreskrifterne, så er der
ikke noget at rafle om.
--
Kerim

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-07-08 19:39

Kerim Ellentoft wrote:

> Hvor ser du noget om lynnedslag eller lign.?

Jeg spørger om problemet begyndte efter et tordenvejr.
Du spørger om det ikke er irrelevant.
Jeg svarer.. (overflødigt at gentage).

> [...]
> holde i mindst de to år, som reklamationsretten omfatter (og Aldi
> giver endda tre års garanti, så man skal være bedre stillet end

Du ignorer meget bekvemt det, som du spurgte om.
Man er ikke statsgaranteret at have en skærm i to (eller tre) år, hvis der sker ting (som f.eks. lynskade), som ikke er dækket af reklamationsretten.

> Og har varen været brugt efter manualen/foreskrifterne

Det har den jo netop ikke, hvis det drejer sig om f.eks. lynskade.
Et andet eksempel:
Hvis PSU'en i din PC brænder af, og sender 230V AC ud i resten af PC'en som så brænder af og skærmen futter med, så står du også med et problem, for skærmen har fået overspænding (gennem datastikket), hvilket ikke er efter forskrifterne.
I det tilfælde, hvor både skærm og PC er købt samme sted, så vil du med høj sandsynlighed få byttet det hele - men hvis skærmen er købt et andet sted, så skal du have forhandleren af PC'en til også at erstatte skærmen. Det kan godt være svært eller umuligt.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-07-08 19:50

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev :

>Jeg spørger om problemet begyndte efter et tordenvejr.

Og det har Lars ikke svaret på, så jeg gik ud fra, at det ikke er
tilfældet.

Og jeg, spørger, hvor ser du noget om lynskade i Lars indlæg?

Derimod lagde jeg ikke mærke til, at Lars senere skrev, at de er
tre-fire år gamle og ikke 3/4 år, som der stod i det første.

Og så hjælper garanti/reklamationsret ikke.
--
Kerim

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-07-08 20:28

Kerim Ellentoft wrote:

> Og det har Lars ikke svaret på, så jeg gik ud fra, at det ikke er
> tilfældet.

... men det kunne godt vise sig at være tilfældet alligevel.

> Og jeg, spørger, hvor ser du noget om lynskade i Lars indlæg?

Lars skriver, at der er problemer med begge skærme.
Det er meget usædvanligt, at to skærme begynder at give problemer samtidig, men når de gør, så har noget (forholdsvist voldsomt) påvirket begge to samtidig, og overspænding fra lynnedslag synes jeg er ganske oplagt.

Du må meget gerne komme med en anden forklaring end overspænding fra lynnedslag, som kan forårsage de problemer Lars beskriver.
Jeg kan forresten selv foreslå; en forlængerledning som er knækket et sted indeni - der er opstået en lysbue i knækket, hvilket også kan have forårsaget de omtalte problemer.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-08 20:38

"Jens C. Hansen" skriver:

> [...]
> Jeg kan forresten selv foreslå; en forlængerledning som er knækket et sted indeni - der er opstået en lysbue i knækket, hvilket også kan have forårsaget de omtalte problemer.

Ganske almindeligt slid på kondensatorer kan gøre det samme.

Nu har skærmene nok kørt lige længe så de er nok lige slidte....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-07-08 21:01

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Ganske almindeligt slid på kondensatorer kan gøre det samme.
> Nu har skærmene nok kørt lige længe så de er nok lige slidte....

... eller måske er det en overspænding, som har beskadiget kondensatorerne?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-08 21:20

"Jens C. Hansen" skriver:

> .. eller måske er det en overspænding, som har beskadiget kondensatorerne?

Næppe.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-07-08 20:54

Kerim Ellentoft wrote:

> Derimod lagde jeg ikke mærke til, at Lars senere skrev, at de er
> tre-fire år gamle og ikke 3/4 år, som der stod i det første.
>
> Og så hjælper garanti/reklamationsret ikke.

Spørgsmålet er om det er de samme skærme Lars skriver om, i de to indlæg
med næsten ½ års mellemrum:

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : lars

Dato : 09-07-08 21:04

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er om det er de samme skærme Lars skriver om, i de to indlæg
> [...]

undskyld ventetiden. ja det er stadig de samme skærme. de er 3 til 4 år
gamle der fik jeg nok skrev lidt dårligt, det må i undskylde. og har kørt
dagligt på hver deres pcer, og ikke på den samme.

De har ikke været udsat for torden vejr, begge skærme er blot kommet til at
"fejle" det samme, jeg mener efter den første skærme slukkede gik der max et
1 eller 2 måneder før den anden led af samme symtom.

Det er muligt at indmaden blot er slidt, men det undre mig lidt at se andre
evt 7 til 8 år gamle skærme stadig fungere upåklageligt. måske de blev lavet
med bedre kvalitet.

jeg har så holdt en pause på ½ år med den 19 tommer jeg sidder med og den
virkede et par dage før symtomerne kom igen. men jeg tror som sidst at de
blot er slidt op

hilsen lars.

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-07-08 19:38

Kerim Ellentoft wrote:

> [...]
> mindst de to år, som reklamationsretten omfatter (og Aldi giver endda
> tre års garanti, så man skal være bedre stillet end købeloven

Du har to års reklamationsret for mangler som var til stede på
købstidspunktet (fabrikationsfejl). Skader fra lynnedslag kan næppe
henføres hertil. Til gengæld er du formentlig forsikret mod dem.

--
Jesper Lund