Javascript og XHTML
Fra : Martin Ploug

Dato : 08-07-08 21:53

Hej

Prøv at kigge på scriptet til formularen
http://www.mapl.dk/mailform/mailform.php

Jeg forsøger at få koden til at validere i forhold
til XHTML og samtidigt fungere med javascriptet.

Jeg har et par spørgsmål.

Først:

Skal syntaksen til onload (linje 13) indeholde document,
og hvordan er det man definerer variablen?
Altså skal der i stedet stå

Hvis jeg tilføjer document kommer der en fejl om noget
med NULL eller ikke et objekt - sikkert fordi jeg ikke
har defineret document. Men men hvordan er det nu man
gør det?

Når jeg prøver at validere koden via
http://www.w3schools.com/site/site_validate.asp

får jeg at vide, at den er gal med tegnet < i linje 34,
og at jeg måske i stedet skal skrive &lt;
Men det er jo javascript, og skal vel helst arbejde med
rigtige tal eller hvirdan? Er det for der skal tilføjes nogle
tegn i syntaksen?

Nogen, der kan hjælpe?

På forhånd tak.

Martin Ploug
Skejbytoften 107 3. th.
8200 Århus N

Tlf. 8628 9969
Mobil: 2284 1057

E-mail: mploug@pc.dk
Web: http://www.musiklokaler.dk

Fra : Birger

Dato : 08-07-08 23:41

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men det er jo javascript, og skal vel helst arbejde med
> rigtige tal eller hvirdan? Er det for der skal tilføjes nogle

Har ikke lige tålmodighed til at se dit site, men her er et par ideer.

Giv det felt det felt du vil fokusere en id, og brug
onload="document.getElementById( 'mitID').focus()" - det burde virke.

Mht. js, XHTML og validering, er det rigtige at pakke scriptet ind :

<script type="text/javascript">
/* <![CDATA[ */
// dine scriplerier her...
/* ]]> */
</script>

eller - at foretrække - læg det i en ekstern fil...

Kender ikke w3schools validering. Bruger http://validator.w3.org/

Det er ikke en god ide at lægge adresse, tlf., etc. offentligt tilgængeligt,
som i disse grupper...

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Birger

Dato : 08-07-08 23:42

Fra : Martin Ploug

Dato : 09-07-08 00:03

Hej Birger

Tak for dit indlæg.

Jeg er gået bort fra XHTML og prøver i stedet med HTML 4.01.

Jeg har nu skrevet <body
onload="document.getElementById(kontaktname).focus();">
i javascriptet og i koden til det pågældende felt tilføjet id="kontaktname".

Men jeg får fejlen 'kontaktname' er ikke defineret.
Er det fordi der skal laves en variabel eller lign. til det?
Og hvordan er det lige jeg gør det? Er det noget med
var (navn) = ...... ?

Tak.

Mvh. Martin

Fra : Birger

Dato : 09-07-08 00:22

> [...]
> Er det fordi der skal laves en variabel eller lign. til det?
> Og hvordan er det lige jeg gør det? Er det noget med

<input id="kontaktname" .... >

Husk apostrofferne - ellers skal det være en varaibel som skal defineres
først... ;>)

Birger
-----

Fra : Martin Ploug

Dato : 09-07-08 00:23

Hej igen

Nu ser det ud til at fungere.
Jeg skulle åbenbart lige tilføje et par ' ' i
onload="document.getElementById('kontaktname').focus();">

Fra : Birger

Dato : 09-07-08 00:26

;>)

Birger
-----

Fra : Birger

Dato : 09-07-08 00:34

> [...]
> Er det fordi der skal laves en variabel eller lign. til det?
> Og hvordan er det lige jeg gør det? Er det noget med

var mitID = 'kontaktname'; // paranteserne skal ikke være der...

ville gøre det samme - men det er lidt at gå over åen efter vand, hvis du
ikke skal bruge den til andet. Og så ville det nok være smartere at gemme
hele elementet i variablen :

var mitFocusElement = document.getElementById( 'kontaktname');

Birger
-----

Fra : Martin Ploug

Dato : 09-07-08 00:42