WAN optimering?
Fra : Nicolai

Dato : 07-07-08 12:05

Vi har et 1Gbit WAN-forbindelse mellem 2 kontorer. Latency ca 10ms.

Vi har store problemer med access-tider på databaseapplikationer fra et ene
kontor til serverne der fysisk står på det andet kontor.

En sniffer i en app viser 20.000 pakker på 3 mins. Så er det jo logisk at
der er et ventetidsproblem. Pakkerne er ofte under 100bytes...

Vi bruger både oracle & mssql. Hvad er der af performance-tuning muligheder?
Kan databaserne sættes til at samle svarere i færre pakker eller lign?

Har googlet lidt men synes ikke der er noget der springer i øjnene?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-07-08 09:12

"Nicolai" skrev

> Vi har store problemer med access-tider på databaseapplikationer fra et
> ene kontor til serverne der fysisk står på det andet kontor.

Har I mulighed for at cache statiske data lokalt?
Alternativt kikke på replikering mellem lokale databaseservere

- Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-07-08 16:59

Nicolai skrev den 07-07-2008 13:05:

> En sniffer i en app viser 20.000 pakker på 3 mins. Så er det jo logisk at
> der er et ventetidsproblem. Pakkerne er ofte under 100bytes...

Hvorfor er pakkerne så små?

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-07-08 19:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor er pakkerne så små?

Og hvorfor er der så mange?

Det lyder som en ekstremt ringe designet applikation.
Dvs. hvor man laver en desktop approach mod en database, det er set før,
eks. Navision.

Stig Johansen

Fra : Nicolai

Dato : 09-07-08 16:45

Det er jo det gode spørgsmål.

> Og hvorfor er der så mange?
Ligeså godt spørgsmål.

> Det lyder som en ekstremt ringe designet applikation.

111% enig.

> Dvs. hvor man laver en desktop approach mod en database, det er set før,
> eks. Navision.

Vi snakker axapta og et par andre på oracle svjv

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-07-08 21:38

"Nicolai" skrev

> Vi snakker axapta og et par andre på oracle svjv

Har I overvejet en Terminal Server løsning, evt Citrix?
Jeg ved ikke hvor meget en lokal AOS kan hjælpe (hvis I kører med AOS)

- Peter

Fra : Nicolai

Dato : 09-07-08 23:16

> Har I overvejet en Terminal Server løsning, evt Citrix?

Det ligner snart eneste løsning :(

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-07-08 10:33

On 2008-07-09, Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> Har I overvejet en Terminal Server løsning, evt Citrix?

Du mener et Terminal Server hack, eller Terminal Server
symptombehandling?

--
Andreas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-08 11:53

"Andreas Plesner Jacobsen" skrev

> Du mener et Terminal Server hack, eller Terminal Server
> symptombehandling?

Eller man kan opgradere linien så der er throughput nok?
Alternativet er at udskifte ERP systemet ...

- Peter

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-07-08 12:00

On 2008-07-10, Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> Eller man kan opgradere linien så der er throughput nok?

Jeg synes ikke det lyder som om throughput er problemet, det er nærmere
forsinkelsen.

> Alternativet er at udskifte ERP systemet ...

Jeg ville mene at det rigtige alternativ er at lave ERP-systemet
korrekt. Men det er vist ikke en mulighed i den verden.

--
Andreas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-08 12:48

"Andreas Plesner Jacobsen" skrev

> Jeg ville mene at det rigtige alternativ er at lave ERP-systemet
> korrekt. Men det er vist ikke en mulighed i den verden.

Der er en del ubekendte parametre i den diskussion
Axapta version
2tier eller 3tier
Brugermønstre
Antal brugere
Er der 3die parts programmering med i gryden
Etc

Vi har en dedikeret 2Gb P2P forbindelse til Canada hvor vi blandt andet
kører Citrix + Baan (4 dedikerede brugere og 5 delvis)
Som regel dur det

- Peter

Fra : Nicolai

Dato : 10-07-08 19:55

> Jeg synes ikke det lyder som om throughput er problemet, det er nærmere
> forsinkelsen.

Korrekt.

Tror du selv store virksomheder bare udskifter et system?

> Jeg ville mene at det rigtige alternativ er at lave ERP-systemet
> korrekt. Men det er vist ikke en mulighed i den verden.

Enig.

Fra : Nicolai

Dato : 10-07-08 19:55

> Eller man kan opgradere linien så der er throughput nok?

2Gbit burde være nok til database ;)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-08 20:27

"Nicolai" skrev

> 2Gbit burde være nok til database ;)
Du skrev i starten at det var en 1Gb linie?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-07-08 22:38

Nicolai skrev den 09-07-2008 17:45:
> Det er jo det gode spørgsmål.

> Ligeså godt spørgsmål.

Lydet som et godt tidspunkt at finde en "hvad er det for nogen pakker"
applikation frem og gumle lidt på trafikken.

Hvis det er som forventet er der nogen programmer der skal TÆT på
databaseserveren.

Fra : Nicolai

Dato : 09-07-08 23:17

> Lydet som et godt tidspunkt at finde en "hvad er det for nogen pakker"
> applikation frem og gumle lidt på trafikken.

Been there done that.

> Hvis det er som forventet er der nogen programmer der skal TÆT på
> databaseserveren.

Du mener brugere. Og det bliver kun muligt via terminalservices. Skod :(

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-07-08 23:26

Nicolai skrev den 10-07-2008 00:16:

> Been there done that.

Hvorfor har du så ikke nævnt resultatet endnu?

> Du mener brugere. Og det bliver kun muligt via terminalservices. Skod :(

Næh programmer.

Du må hoste op med flere detaljer

Fra : Nicolai

Dato : 10-07-08 19:56

> Hvorfor har du så ikke nævnt resultatet endnu?

Hvad vil du vide? 20.000 SMÅpakker på 3 minutter afslører jo problemet
tydeligt. Ren chit chat.

> Næh programmer.

Serverne skal stå centralt, ergo frygter jeg vi kun har terminalservices som
mulighed.

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-07-08 23:33

Nicolai wrote:

> Hvad vil du vide? 20.000 SMÅpakker på 3 minutter afslører jo problemet
> tydeligt.

Det tyder på at det er ligesom Navision, hvor der sendes data til databasen
for hvert eneste felt - det jeg kalder desktop approach.
Det er det samme problem men Navision, som jeg vil tillade mig at kalde
perfekt forkert lavet.

> Serverne skal stå centralt, ergo frygter jeg vi kun har terminalservices
> som mulighed.

Det kan du nok roligt regne med.
Da vi implementerede Navision i staten, var den eneste reelle mulighed for
decentrale arbejdspladeser, faktisk Citrix.
Det er nogle år siden, og da var Citrix en anelse bedre end terminal
services.
Men husk at køre det på en/to selvstændig server(e), afhængig af om du skal
have failover på.

Stig Johansen

Fra : Nicolai

Dato : 11-07-08 11:17

> [...]
> for hvert eneste felt - det jeg kalder desktop approach.
> Det er det samme problem men Navision, som jeg vil tillade mig at kalde

Helt enig.

> Det kan du nok roligt regne med.

ok.