Forhjulsleje hyler
Fra : Thomas

Dato : 30-06-08 14:36

Hej.

Efter at have kørt lidt tid på min Yamaha Neo's er der begyndt at komme
noget hyleri eller piveri fra området omkring forhjulet.
Lyden kommer når jeg passerer de 20Km/t, og stopper igen når jeg sænker
farten til under 20Km/t igen.

Jeg mener ikke det kan være mine bremseklodser, da lyden er konstant selvom
jeg trykker forbremsen en smule ind.
Mit speedometer er den elektroniske type, så jeg tror ikke der er så meget
mekanik i speedometer drevet, så tror umiddelbart heller ikke det er der jeg
skal lede efter lyden i første omgang, men måske jeg tager fejl?

Derfor ville jeg gerne vide om det kunne lyde som et forhjulsleje, og i
givet fald om det lader sig udskifte nemt?
På biler er det jo gerne noget med at trykke dem af og på, i en presse, og
dette har jeg nok ikke mulighed for.
Men hvis det bare er at skrue akslen ud af forhjulet, og de så næsten falder
ud i hånden på mig, så ville jeg nok gøre forsøget selv.

Kan nogen i øvrigt sige mig om disse lejre skal smøres i fedt?
Man kunne jo starte med at fedte det godt ind i kobberfedt, og se om det tog
lyden, men måske disse lejer er "tørre"?

Nogen kommentarer?

Thomas.

Fra : ScooterGrisen

Dato : 01-07-08 07:33

Du kan prøve og afmonter bremsecaliperen for nu at være sikker på det
ikke er den, det let nok bare tag den af og husk og putte noget
imellem bremseklodserne så de ikke bliver trykket sammen og der evt
kommer bremsevæske ud.
Så spænd caliperen fast ved forgaflen men nogen stripes eller tape
eller noget bare sæg for den ikke går løs.

Umiddelbart ville jeg da tror det er forbremsen også selvom du skriver
de ting.

Fra : Jan

Dato : 24-07-08 22:00

"Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man kunne jo starte med at fedte det godt ind i kobberfedt, og se om det
> tog lyden, men måske disse lejer er "tørre"?

Neos havde en kendt fejl som var at pakdåsen i forhjulet var for stram ,
deraf hyleriet.
På min arbejdsplads skiftede vi en del på garantien.
Men pakdåsen er ikke særlig dyr 30-40 kr vil jeg tro.
Prøv at kontakte en Yamaha forhandler der hvor du bor , og hør ham(husk at
tage stelnr med)

Mvh.Jan

Fra : Thomas

Dato : 25-07-08 07:53

> [...]
> Men pakdåsen er ikke særlig dyr 30-40 kr vil jeg tro.
> Prøv at kontakte en Yamaha forhandler der hvor du bor , og hør ham(husk at

Hej Jan.

Tak for tipset.
Der er så sket det i sagen, at problemet ser ud til at have løst sig selv.
Hyleriet varede i ca. 100km's tid, og forsvandt så, lige så pludseligt som
det var opstået.
De sidste 400Km er efterfølgende kørt helt problemfrit.

Kommer problemet igen, vil jeg selvfølgelig prøve det som du forslår.

Thomas.