Gammel og Ny udstødning. EU2 motor.
Fra : Thomas

Dato : 13-06-08 12:02

Hej.

Jeg har igennem noget tid haft en udstødning liggende til en Yamaha Neo's,
som var indkøbt til en 1999 model.
Den gamle udstødning holdte lidt overraskende meget længere tid end
forventet, og jeg fik aldrig udskiftet udstødningen.
Efterfølgende blev denne 1999 model så solgt, men jeg beholdte den nye
udstødning i tilfælde af at jeg igen fik lyst til at køre lidt knallert.

Jeg har så for nylig købt en ny(brugt) Yamaha Neo's der denne gang blev en
2005 eller ifølge stelnummeret vist endda en 2006 model.

Nu er jeg så i tvivl om denne nyere model har en type motor der gør min
ubrugte udstødning jeg har haft nogen år på lager, uegnet til denne model?
Kan nogen derfor løfte sløret for hvad forskellen er på udstødninger fra
1999 og 2005?
Jeg forstiller mig noget med bespændingen på cylinderen, der tager
udgangspunkt i loven om bedre og mere effektive begrænsninger.
Jeg kan læse ud af nogen reservedels lister at der kom en ny type Neo's i
2003 hvor man, så vidt jeg kan forstå, sætter en EU2 motor på. Hvad så end
det betyder.

Kan nogen gøre mig klogere?

Thomas.

Fra : Thomas

Dato : 16-06-08 07:49

> Kan nogen gøre mig klogere?
>
> Thomas.

Jeg kan da så selv lige skrive lidt om hvad jeg har fundet ud af indtil
videre.

Det lader rigtig nok til at mange Scootere fik en ny type motor omkring
2003.
Motoren som bliver kaldt EU2, er udstyret med en lidt anden cylinder og
udstødning, og disse 2 dele kan kun parvis udskiftes hvis man forsøger at
blande dele fra hhv. før og efter 2003.

Rent teknisk har man "drejet" flangen på de nyere udstødninger, så man ikke
kan montere disse på en gammel cylinder og omvendt.

Under min søgen for mulige erstatninger til de pokkers dyre nye originale
udstødninger faldt jeg over følgende ganske informative beskrivelser omkring
skift af udstødning, og lovligheden heraf;
http://www.scootershop.dk/info.asp?text=6
og
http://www.scootershop.dk/info.asp?text=5

Har nogen kommentarer ang. Scooteres(med EU2 motor) egenskaber efter skift
til eks.vis en "Merlin" fra Tecno eller lign., så høre jeg meget gerne om
det.
http://www.scooternet.dk/product.asp?product=9044&sub=1&page=1

Thomas.