Vind og vejr - østersøen
Fra : Torben

Dato : 03-07-08 08:05

Hvor er det erfaringsmæssigt bedst at have vind fra, hvis man skal ned i
østersøen ved trelleborg og deromkring ??

-Torben

Fra : JL

Dato : 03-07-08 02:13

On 3 Jul., 09:05, "Torben" <t...@fjerneshajq.dk> wrote:
> Hvor er det erfaringsmæssigt bedst at have vind fra, hvis man skal ned i
> østersøen ved trelleborg og deromkring ??

Hej Torben,

Det kan man vist ikke sige noget generelt om, det kommer an på hvad du
vil dykke og hvilket skib du har at dykke fra. Umiddelbart kunne man
sige fra nord fordi så er der mest læ fordi vinden kommer over land,
men til gengæld skal du direkte på bølgerne og hvis vinden tager til
(fordi metrologerne har tolket deres te-blade forkert). Hvis vinden
komme fra øst for eksempel så har den meget plads at lave bølger på,
til gengæld kommer de fra siden så det er sjovere at sejle i.
Se på dmi.dk og deres sejler udsigter, hvis bølge kortet ikke er blåt
så ville jeg ikke tage min RIB i østersøen.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-07-08 02:26

Jeg sad og skrev et svar, men Jonas´ svar dukkede op i mellemtiden.
Jeg ville ha skrevet nøjagtigt det samme! Jeg har 25-30 ture i det
område om året og tager aldrig derover i værre end "skiftende under 6m/
sek" og jeg sejler trods alt i en 28 fods rib. Så er det bedre at
vente eller tage en tur i Øresund/bælter i stedet.

Mvh.
Henrik

Fra : Torben

Dato : 03-07-08 09:45

"Henrik Jensen" <henrik_h_jensen@hotmail.com> wrote in message
[...]

Tak til jer begge, nu skal vi ikke i Rib, men en 50 fods båd. Så jeg tænker
mest hvordan det er at dykke derovre med lidt vind, hvor høje bliver
bølgerne med mere.

-Torben