Farve på våddragter
Fra : nringgaard@hotmail.c~

Dato : 16-06-08 02:29

Jeg blev forleden spurgt af en veninde, hvorfor man ikke kan få
våddragter i en mere feminin farve, da alle våddragter er sorte.

Jeg svarede, at sort er mest hensigtsmæssig i forhold til
varmeisolering og absorbering af solens stråler, hvortil hun svarede
at det vel ikke gjorde nogen forskel med solens varmestråling under
vand.

Der kom jeg til kort. Det giver selvfølgelig meget god mening, at
dragten er sort oven vande, men har det nogen betydning under vandet,
eller hvorfor er alle våddragter sorte?

Fra : Henrik

Dato : 16-06-08 03:53

Uden at vide det - kan det mon så have noget med fremstillingsprisen
at gøre !?

mvh
Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 16-06-08 11:16

Udbud og efterspørgsel. Der er mange som drømmer om at de bliver mere seje
at se på hvis de går i sort.
Dvs nemme penge at tjene for fabrikanterne

Der er intet så nemt som en kunde med en fiks idé, uanset om den er rigtig
eller forkert.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Lars Skov

Dato : 16-06-08 04:41

Hejsa

> [...]
> varmeisolering og absorbering af solens stråler, hvortil hun svarede
> at det vel ikke gjorde nogen forskel med solens varmestråling under

Det er ikke så meget indstrålingen du skal interessere dig for, men
udstrålingen. Altså sølv på indersiden (alá space blanket) og flotte
farver på ydersiden. Man kan selvfølgelig nyde godt af den sorte farve
når man ligger og soler sig imellem dykkene.

Mvh
Lars Skov

Fra : JL

Dato : 16-06-08 06:58

On 16 Jun., 10:29, nringga...@hotmail.com wrote:
> [...]
> varmeisolering og absorbering af solens stråler, hvortil hun svarede
> at det vel ikke gjorde nogen forskel med solens varmestråling under

faktisk så er den sorte farve lige så god til at afgive varme som den
er til at optage varme, det er noget med de der fysiske love du ved :)

> eller hvorfor er alle våddragter sorte?

Fordi vi ikke lever i 80'erne længere? Hvorfor er trumpet bukser og
langhårede fyre ikke så smart længere?

mvh
Jonas

Fra : Jan Morgils

Dato : 17-08-08 20:33

Egentligt ville mange andre farver være bedre ud
fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Gule, røde,
orange ville være meget bedre.
mvh Jan M

Fra : Jan Birk

Dato : 16-06-08 14:30

> Jeg blev forleden spurgt af en veninde, hvorfor man ikke kan få
> våddragter i en mere feminin farve, da alle våddragter er sorte.

Jeg har da både en rød og en blå våddragt... og en shorty med hele
regnbuen i.

/Jan

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-06-08 15:26

nringgaard@hotmail.com wrote:
> [...]
>
> Der kom jeg til kort. Det giver selvfølgelig meget god mening, at
> dragten er sort oven vande, men har det nogen betydning under vandet,

Fordi der er nogen der tror Sort er Sejt... jeg foretrækker den mere
ironiske forklaring 'Safety Black'.

Den eneste fornuftige forklaring på farven må være at sort/mørk ikke så
nemt bliver synlig beskidt.

Jeg syntes det ville være bedre hvis det kunne lade sig gøre at
standarden blev de mere skrigende farver (gul/orange) så de var nemmere
at se i overfladen samt på dybden.

En dykker iklædt mørkeblå/sort dragt, sorte flasker, sort maske, sorte
gummifinner og sorte handsker er fa'me ikke nem at se i oprørt hav eller
på dybden ved dårlig sigt. Der er jo også en grund til at både
redningsveste og overlevelsesdragter har den farve de har.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 16:00

Der er dog en fordel ved den sorte (læs ikke skringede) farve. Den "fylder"
ikke så meget visuelt under vandet, og kan derfor gøre oplevelsen under
vandet lidt bedre for ens meddykkere.

....og så går sort aldrig af mode :)

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-06-08 21:30

Marten Ølgaard wrote:
> [...]
> ikke så meget visuelt under vandet, og kan derfor gøre oplevelsen under

Oplevelsen bliver bare lidt ringe hvis man ikke kan finde sin makker i
dårlig sigt... Eksempelvis kan et sæt hvide eller gule flasker være
meget nemmere at se når man lige lyser rundt med lygten. Et sæt sorte
flasker bliver bare et med alt det andet sorte

Thomas

Fra : Jesper Beltoft

Dato : 16-06-08 16:31

Hvad med det faktum at de fleste farver alligevel forsvinder når man går i
dybden? Medmindre man selvfølgelig har lidt lys med.

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 16-06-08 20:21

Det kan man da også sagtens få. Det handler nok mest om "tradition" hos
importørene her i norden. Du kan endda få syet på mål i lige de farver du
har lyst til.

Se fx. her
http://www.eliossub.com/html/en_diving.html

Mvh.
Anja

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 16-06-08 16:04

On 16 Jun., 14:57, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:

> faktisk så er den sorte farve lige så god til at afgive varme som den
> er til at optage varme, det er noget med de der fysiske love du ved :)

Faktisk er det vel sådan, når vi ligger i solen mellem dykkene, at
strålingsenergien afgives som thermal stråling med en frekvens
fordeling givet ved Planks lov om udstråling, mens energien modtages
i de frekvenser som solen (og atmosfæren) velsigner os med. Og en sort
dykkerdragt er sort netop for den absorbere langt mere af denne
indstråling (uanset at den måske udtråler lige så meget thermal
stråling som en hvid dragt).
Det er forskellen mellem modtaget energi og afgivet energi der holder
os varme, hvorfor sort bilsæder da også er skidt, når bilen har stået
i solen hele dagen.

Under vandet har strålingsvarmen vist ikke meget at betyde i forhold
til varmeledning og konvektion

J.O.

Fra : Lars Skov

Dato : 17-06-08 01:40

Hejsa

> Der er dog en fordel ved den sorte (læs ikke skringede) farve. Den "fylder"
> ikke så meget visuelt under vandet, og kan derfor gøre oplevelsen under
> vandet lidt bedre for ens meddykkere.

Sikke dog et overdrevet hensyn at tage til dine meddykkere. Hvis andre
dykkere er så forstyrende burde man dykke solo - og så kan man jo
sagtens dykke i gult

Mvh
Lars Skov

Fra : JL

Dato : 17-06-08 02:49

On 17 Jun., 00:04, "jenspol...@hotmail.com" <jenspol...@hotmail.com>
wrote:
> Og en sort
> dykkerdragt er sort netop for den absorbere langt mere af denne
> indstråling (uanset at den måske udtråler lige så meget thermal
> stråling som en hvid dragt).

Jah den udstråler bare mere end en hvid dragt.. fordi den er sort.

> Det er forskellen mellem modtaget energi og afgivet energi der holder
> os varme, hvorfor sort bilsæder da også er skidt, når bilen har stået
> i solen hele dagen.

På en grå vinterdag vil pågældende bilsæde så være tilsvarnde koldere
fordi sædet er sort, sammenlignet med et der f.eks. er hvidt.
I danmark har vi vist betydeligt flere gråvejrsdage end solskinsdage
hvor man så kunne argumentere for at en sort dragt var koldere,
sammenlignet med en hvid.

mvh
Jonas

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 17-06-08 22:10

Jeg har da en 6-7 våddragter alle samme i mere eller mindre mærkelige
farver som jeg ikke bruger, måske din veninde vil købe en?
Det med sort og varme har jeg aldrig hørt, er det varrmt dykker man i
våddragt og er det koldt dykker man i tørdragt...
/Sune

Fra : Kirsten

Dato : 21-06-08 07:23

Jamen helt ærligt - hvor svært kan det være???

Alle - og nok især kvinder - ved at sort slanker - især over bagdelen.

Neopren er i forvejen ikke særlig nænsom overfor de kvindelige former.
(Læs - du kan ikke skjule nogetsomhelst i en neoprendragt)

Og der er altså ting og sager som ikke har brug for at blive pakket ind
i pink eller neongrønt

Nej - spøg til side - mon ikke det er fordi det er mænd som designer
dragter, mænd som importerer dragter og mænd som sælger dragter.

Og de plejer at være sorte og det er de også næste år...........

Men ellers interessante forklaringer på farvers påvirkelighed af sol, varme
m.v. Så har jeg da også lært noget i dag

/Kirsten

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 17-06-08 16:33

On 17 Jun., 10:48, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:

> Jah den udstråler bare mere end en hvid dragt.. fordi den er sort.

Ved kropstemperatur er våddragtens varmestråling langt ude i den
infrarøde del af spektraet (og således usymligt) og ikke bestemt af
dragtens farve men af dragtens materiale. Dragtens farve bestemmes af
hvilke bølgelængder af indkommende stråling der absorberes hhv.
reflekteres.

> På en grå vinterdag vil pågældende bilsæde så være tilsvarnde koldere
> fordi sædet er sort, sammenlignet med et der f.eks. er hvidt.

Næh. Varmeudstrålingen vil stadigvæk være bestemt af materialet og
temperaturen, og absorberet indkommen stråling vil give sig udtryk i
materialets farve.

> I danmark har vi vist betydeligt flere gråvejrsdage end solskinsdage
> hvor man så kunne argumentere for at en sort dragt var koldere,
> sammenlignet med en hvid.

Næh.

J.O.

Fra : JL

Dato : 17-06-08 18:34

Hej Jens,

On 18 Jun., 00:32, "jenspol...@hotmail.com" <jenspol...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> dragtens farve men af dragtens materiale. Dragtens farve bestemmes af
> hvilke bølgelængder af indkommende stråling der absorberes hhv.

Basis for termodynamikken er jo at den bedste optager af varme er også
den bedste afgiver af varme. Om det er infrarød, fotoner osv. aner jeg
intet om.

> Næh. Varmeudstrålingen vil stadigvæk være bestemt af materialet og
> temperaturen, og absorberet indkommen stråling vil give sig udtryk i
> materialets farve.

Du mener vel at reflekteret indkommen stråling vil give sig udtryk i
materialets farve?

Men som du siger har det ikke den store praktiske betydning
sammenlignet med konvektion.

mvh
Jonas

Fra : nringgaard@hotmail.c~

Dato : 18-06-08 03:22

Tak for alle svarene alle sammen.

På baggrund af jeres indklæg kan jeg konkludere, at

1) våddragter laves primært i sort, fordi vanens magt er stor.

2) enkelte nicheproducenter fremstiller "kulørte" våddragter.

3) våddragtens farve er irrelevant under vandoverfladen i forhold til
varmepåvirkningen.

Jeg kan altså fortælle min veninde, at farven primært skyldes at vi
dykkere er et gammelt forstokket folkefærd, som hænger vores
dykkerbriller på konservatismens krog.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 18-06-08 03:25

On 18 Jun., 02:34, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:

> Du mener vel at reflekteret indkommen stråling vil give sig udtryk i
> materialets farve?

Det er det samme, bare udtrykt omvendt.
- Farven bestemmes af hvilke bølgelængder der absorberes, og altså
ikke reflekteres.
- Farven bestemms af hvilke bølgelængder der reflekteres, da de ikke
absorberes.

J.O.