Wing/Harness til DIR-begynder
Fra : UlliDK

Dato : 11-06-08 07:37

Hejsa,

Jeg overvejer at udskifte min almindelige BCD med et MC system med
wing og harness. Jeg har p.t. ikke lige økonomi til at købe for en
halv bondegård, så jeg kunne godt tænke mig at høre nogle erfaringer
omkring hvilke mærker/modeller der kan fås til en rimelig penge med en
god kvalitet, og gerne med links til div. netshops og artikler Jeg
regner med at starte med single tank konfiguration.

På forhånd tak!
Ulrich

Fra : Jens

Dato : 11-06-08 08:22

Agir laver en super vinge, til enkeltflaske. Det er en start:

http://www.masterdive.net/product.asp?product=39&sub=1&page=1

Mvh jens

Fra : Kurt Dall

Dato : 11-06-08 16:14

Det forhandles også ved RudeDyk og er et rigtigt godt produkt til en rimelig
pris. http://www.rudedyk.com/group.asp?group=24&sub=24

M.v.h. Kurt

Fra : Jon Iversen

Dato : 11-06-08 21:54

Hvorfor starte med at købe noget der er for lille,
når man ved man vil videre med sin dykning?
Til den pris kan man da købe en vinge til dobbeltsæt, med det
samme, og montere en enkeltflaske adapter,- det er måske ikke
DIR,- men det DUR
Jon.

Fra : N/A

Dato : 13-06-08 10:20

Fra : Jon Iversen

Dato : 12-06-08 10:09

UlliDK <uhaslund@gmail.com> skrev:

>Jon >> Jeg har læst flere steder at
>det er klogest at starte med et
>enkeltsæt når man skal dykke med
>vingevest, for at vænne sig til det.
>Der er efter sigende flere der har
>fået sig en slem overraskelse når
>de er skiftet fra alm. BCD med
>enkeltsæt til vinge med
>dobbeltsæt

Jonas>> Jeg gik ud fra det var kortvarigt,- inden der blev
skiftet til dobbeltsæt ( jeg kan nu ikke lige se hvad der skulle
være i forskel fra en 16L vest til en 25-30 L )

Ulrich>> Jeg føler med dig,- for den "slemme" overraskelse
Jeg mente nu du skulle starte med enkeltflaske opsætning, men
bare en 25-30 L vest, istedet for en 16 L ,- så du ikke
skulle købe vest 2 gange. Du talte selv om økonomi.

Det var såmen bare det jeg mente

Jon.

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 11-06-08 16:34

Prøv her
http://dktechgear.dk/catalog/product_info.php?
cPath=25&products_id=121

MVH
Svend Erik

Fra : JL

Dato : 12-06-08 00:40

Fra : UlliDK

Dato : 12-06-08 02:25

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-06-08 10:20

UlliDK wrote:

> [...]
> Der er efter sigende flere der har fået sig en slem overraskelse når
> de er skiftet fra alm. BCD med enkeltsæt til vinge med dobbeltsæt

I vores klub er der efterhånden en del der har købt både dobbeltsæt og
wing rimelig hurtigt efter uddannelse, og de har ikke fået ret slemme
overraskelser, andet at det ligger meget bedre på ryggen end en singel
15L med BCD...

Thomas

Fra : Dive Houg

Dato : 12-06-08 02:51

On 11 Jun., 15:36, UlliDK <uhasl...@gmail.com> wrote:
> [...]
> god kvalitet, og gerne med links til div. netshops og artikler Jeg
> regner med at starte med single tank konfiguration.

Prøv at kigge på denne, en DUX af samme type som den anbefalede Agir,
til en god pris.
http://dir-shop.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=21_40&products_id=288

Jeg har kun oplevet god service og gode priser.

Mvh
Sebastian

Fra : anders

Dato : 12-06-08 05:55

On Jun 12, 11:09 am, Jon Iversen <j...@ATNYXmail.dk> (slet ATNYX)
wrote:

> Jonas>> Jeg gik ud fra det var kortvarigt,- inden der blev
> skiftet til dobbeltsæt ( jeg kan nu ikke lige se hvad der skulle
> være i forskel fra en 16L vest til en 25-30 L )

Jon > Det er en kælling at dykke med en vinge til dobbeltsæt med en
enkelt flaske. Det handler ikke så meget om liter, men om vingens
form.
Når du ikke kan se det, er det måske fordi du aldrig har prøvet at
sammenligne de to i praksis?

Ulrich > Hvis du ved at du indenfor kort tid ender med et dobbeltsæt m/
vinge, så start da med det hvis økonomien tillader. Sværere er det
altså ikke.

mvh
Anders

Fra : temba

Dato : 12-06-08 06:19

Hvis du får købt en Halcyon eller DIR Zone enkelt flaske vinge, kunne
jeg være interesseret i at købe selve blæren + adapter når du skal
videre til dbl-sættet. Harness beholder du jo alligevel.

Eller med andre ord, der er et marked for at få solgt dit brugt
udstyr.
M-T

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 12-06-08 16:08

hej

"temba" <marktemba@gmail.com> skrev

> Eller med andre ord, der er et marked for at få solgt dit brugt
> udstyr.

lige præcis, prøv at se hvor mange BCD vester der er til salg i den blå
avis, det skidt er intet vær.
men en winge vest, dem kan man altid sælge.

MEN vil man på ferie, og dyk så ville jeg da beholde singel wingen til at
tage med på ferie

mvh Morten

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 12-06-08 16:04

hej Ulrich,

> [...]
> god kvalitet, og gerne med links til div. netshops og artikler Jeg
> regner med at starte med single tank konfiguration.

om du køber Halcyon, Agir, Dir-Zone eller DUX.
er det samme de er 99% ens og af samme høje kvalitet, det er kun prisen og
designet på logoet der er forskellen.
Halcyon er det dyreste og DUX er det billigeste.

DUX kan du blandt andet købe hos DiveData
http://www.divedata.dk/
klik på BCD'er her finder du feks "15 l Precis MC System 3mm Steel
Backplate"
som er alt det du har brug for, Bagplade, seletøj, wing, ryg lomme og kniv.

Fældes for alle systemerne er at når du en dag vil dykke dobeltsæt, skifter
du bare selve wingen.

uanset hvad du vælger af Halcyon, Agir, Dir-Zone eller DUX så er du ikke
låst til et system, du kan sagtens bruge en Halcyon wing sammen med en DUX
bagplade (det er jo stort set det samme

mch Morten Dall Darmer

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-06-08 21:15

Morten Dall Darmer skrev i Message-ID:
<48513acd$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:
> om du køber Halcyon, Agir, Dir-Zone eller DUX.
> er det samme de er 99% ens og af samme høje kvalitet, det er kun prisen og
> designet på logoet der er forskellen.

Det er jeg ikke enig i, men det vil nogen sikkert sige, at "det skal han
sige".

De er nok 90% ens, men jeg har set forskelle på mange punkter.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK)
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Torben

Dato : 12-06-08 21:18

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> [...]
> sige".
>
> De er nok 90% ens, men jeg har set forskelle på mange punkter.

Hvad er efter din mening bedst og dårligst ? Jeg har fx. fornyligt opdaget
at Halcyons hjul er af en væsentlig højere kvalitet end fx. salvos, men det
var først efter at have haft dem i hånden begge to

-Torben

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-06-08 21:59

Torben skrev i Message-ID:
<48518496$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:
> Hvad er efter din mening bedst og dårligst ? Jeg har fx. fornyligt
> opdaget at Halcyons hjul er af en væsentlig højere kvalitet end fx.
> salvos, men det var først efter at have haft dem i hånden begge to

Det ville ikke være fair at udtale sig om dette, da jeg ikke har set
alle de nyeste modeller. Over tid har jeg lagt mærke til at de i alt
fald ikke er 99% ens.

Jeg ville nok undersøge markedet før jeg traf en beslutning og ikke blot
tro på de er 99% ens.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>

Fra : flemming.pless@gmail~

Dato : 12-06-08 13:50

Kære Ulrich

Begyndte selv engang med BCD og er endt med en vinge; en Halcyon
enkeltflaskevinge og en anden vinge til dobbeltsæt. Halcyon (dyr) Dux
(billig) er mægtigt gode og enkle opsætninger. Man skal prøve lidt med
at tilpasse webbingen, men det ender med at du har noget, der er super
enkelt at bruge. Samme bagplade kan bruges til dobbeltsæt med en
større vinge.
Hvis du køber vinge så overvej at købe Zeagle vægtlommer til at sætte
på bagpladen - de er super, hvis du er til integreret bly.
PS hvis du rejser meget med dit udstyr kan du overveje at købe en
aluminiumsbagplade samt enkelttanksadapter, men under alle
omstændigheder er en vinge ikke let, typisk dobbelt så tung som en
rejse-BCD. Men det opvejes af den store frihed man har med en vinge
sammen med nemmere fremdrift.

Se iøvrigt også Divesystem hos Scubagear.dk, der findes i nogle meget
kække farver og mønstre.

Hilsner

Flemming Pless

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 21:47

"UlliDK" <uhaslund@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg ved ikke om der er andre mærker der har det på samme måde, men DirZones
enkelflaske wing kræver ikke en single tank adaptor. Der spænder man bare
flasken på bagpladen med vingen imellem. (Man gør det med flaskebånd. Hvis
man vil bruge vingemøtrikker, typisk hvis man ofte skifter mellem enkelt og
dobbeltflaske, må man købe en adaptor.)

Mvh. Peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 21:54

Og mens der nu er så mange vingedykkere der kigger med på tråden...

Hvordan gør I med jeres blybælte? Jeg synes det sidder i vejen uanset om
det sidder indenunder eller udenpå harnesset.

Indenunder: Det er mere besværligt at dumpe blyet, hoftesremmen på harnesset
slås om pladsen med bæltet. Skal hofteremmen sidde over eller under bæltet.
Mit vil helst sidde lige udenpå...

Udenpå: Bæltet har det med at glide ned om røven, da jeg ikke kan få det så
højt op, som jeg gerne ville.

Et alternativ er måske at have lidt mere vægt på vesten og mindre i bæltet.
Det vil nok betyde at bly- og hoftebæltet ikke skal kæmpe så meget om
pladsen.

Hvad gør i andre? Har I overhovedet oplevet det som et problem?

Mvh. Peter

Fra : info@dir-shop.dk

Dato : 12-06-08 14:55

On 12 Jun., 22:47, "Peter Stenkilde" <pfs på lightship punktum dk>
wrote:
> [...]
> man vil bruge vingemøtrikker, typisk hvis man ofte skifter mellem enkelt og

Sådan fungere DUX også. Sinle tank adapter er kun nødvendig, hvis du
vil have mulighed for at skifte hurtig mellem enkelt flaske og dobbelt
sæt. Men igen hvor lang tid tager det at trække 2 flaske bånd? ikke
noget af betydning.

mvh
TZ

Fra : info@dir-shop.dk

Dato : 12-06-08 15:05

On 12 Jun., 22:53, "Peter Stenkilde" <pfs på lightship punktum dk>
wrote:
> [...]
> pladsen.
>
> Hvad gør i andre? Har I overhovedet oplevet det som et problem?

Hej peter.

Bly bælte. Bruger det ikke sammen med dobbelt sæt.
Med enkelt flaske ja, men ikke nødvendig, da man kan montere blylommer
på harness. Det er kun fordi jeg ikke gider at bruge blylommer, også
når man underviser kan man vise aftagelse af blybælte, som kræves i
visse organitioner.
Som regl er det placeret uden på harness og med lidt bly (ca. 4kg)
Så et problem er det ikke for mig

mvh
TZ

Fra : UlliDK

Dato : 12-06-08 23:59

On Jun 12, 11:04 pm, i...@dir-shop.dk wrote:

> [...]
> visse organitioner.
> Som regl er det placeret uden på harness og med lidt bly (ca. 4kg)

Kære alle,

Mange tak for alle Jeres svar - de har alle været meget brugbare. Nu
ved jeg ihvertfald hvor jeg skal kigge og lidt mere om hvilke
muligheder der er
Men fortsæt endelig tråden - det er altid spændende at høre erfarne
vinge-brugere udveksle erfaringer

// Ulrich

Fra : N/A

Dato : 13-06-08 10:20

Fra : N/A

Dato : 13-06-08 10:20

Fra : bystrup@gmail.com

Dato : 13-06-08 07:01

> wing rimelig hurtigt efter uddannelse, og de har ikke fået ret slemme
> overraskelser, andet at det ligger meget bedre på ryggen end en singel

...og er lidt tungere at rykke rundt med, hvilket i vores klub har
givet dem tilnavnet "Selvhenter-sæt"

God weekend,
Anders

Fra : anders

Dato : 15-06-08 14:19

Hej Peter,

On Jun 12, 10:53 pm, "Peter Stenkilde" <pfs på lightship punktum dk>
wrote:
> [...]
> slås om pladsen med bæltet. Skal hofteremmen sidde over eller under bæltet.

Jeg har 2 x 3kg siddende på et bælte indenunder harnesset. Jeg har mit
blybælte siddende noget lavere end de fleste, og har derfor ikke det
problem du nævner. Idet det sidder indenunder gør det ikke noget det
glider ned, der er jo minimal risiko for at tabe det - jeg synes
faktisk bedst om at have det på røven frem for på lænden.

mvh
Anders

Fra : Ib Tinning

Dato : 15-06-08 21:36

wrote:
> Og mens der nu er så mange vingedykkere der kigger med på tråden...
>
> Hvordan gør I med jeres blybælte? Jeg synes det sidder i vejen uanset om
> det sidder indenunder eller udenpå harnesset.

jeg har et par bly lommer på bag pladen det fungere perfekt

Fra : TTGH

Dato : 05-08-08 09:32

On 15 Jun., 22:18, anders <anders.bomho...@gmail.com> wrote:
> [...]
> glider ned, der er jo minimal risiko for at tabe det - jeg synes
> faktisk bedst om at have det på røven frem for på lænden.

Min gamle bcd er slidt op og den holder ikke luft mere og jeg har
gennem længere tid ville have mig en wing vest, så det er nu alle
spørgsmålene kommer. Jeg har også fået en del svar her i tråden, men
har lige et par spørgsmål:
Hvad skal jeg købe af bagplade alu eller stål 3 eller 6 mm. Og hvad
forskel er der andet end vægt?
Har set at man kan få harness i flere priser, hvad skal jeg kikke
efter hvis jeg ønsker at købe min wing vest i samlesæt?
/Tue

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-08-08 18:44

TTGH skrev i Message-ID:
<881d0d43-1ec6-4801-a6ed-8c1be590e35d@m44g2000hsc.googlegroups.com>:
> Hvad skal jeg købe af bagplade alu eller stål 3 eller 6 mm. Og hvad
> forskel er der andet end vægt?

Ingen - udover en aluplade måske korroderer.

Jeg foretrækker at have ekstra vægt i form a P/V-vægt og ikke eng tung
bagplade.

> Har set at man kan få harness i flere priser, hvad skal jeg kikke
> efter hvis jeg ønsker at købe min wing vest i samlesæt?

Kvalitet!

Nej, der er en smule forskel i kvaliteten af hardware, webbing og ikke
mindst selve wing'en.