køleskab
Fra : jan kristensen

Dato : 23-06-08 23:43

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål ?

Skulle der være noget ivejen for at mit
køleskab køre på gas, imens at vi køre. ?

Jeg tænker på at det evt går ud (ilden) !

mvh jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-06-08 07:46

jan kristensen wrote:

> Skulle der være noget ivejen for at mit
> køleskab køre på gas, imens at vi køre. ?
>
> Jeg tænker på at det evt går ud (ilden) !

Jeg er i virkeligheden ikke klar over om lovgivningen blander sig, men du
skal i hvert fald slukke for gassen inden du kører hen til en stander for at
tanke op. Men ellers er der intet i vejen for at køre køleskabet på gas,
mens du kører. Vi har altid oplevet at drift af køleskab over bilens strøm
er en slap affære (lange, tynde ledninger formentlig), hvorfor gas har været
det effektive alternativ.

vh
jan

--
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-08 09:44

> [...]
>
> Skulle der være noget ivejen for at mit
> køleskab køre på gas, imens at vi køre. ?
>
> Jeg tænker på at det evt går ud (ilden) !

Det kommer an på hvor du skal hen? Og hvor gammel din CV er.

er din cv nyerer end 2006 må du IKKE, da den skal overholde nogle nye EU
regler for regulator og det gør de danske regulator ikke.

Er vognen fra før 2006 er der dispenseret for reglerne, men så må man ikke i
Frankrig, da det er forbut i Frankrig. (Vogne fra efter 2006 og med
regulator der overhodle ny EU lov, vil være tilladt i Frankrig da de skal
overholde den nye EU lov).

Derudover er det stadig forbudt på tankstationer og Færger.

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-06-08 09:55

> [...]
> i Frankrig, da det er forbut i Frankrig. (Vogne fra efter 2006 og med
> regulator der overhodle ny EU lov, vil være tilladt i Frankrig da de skal

Kan du henvise til denne regel, da det er efter en eksperts udsagn ikke
gælder cv men kun autocamper.

> Derudover er det stadig forbudt på tankstationer og Færger.
enig,

Der kani dag købes et system der hedder seccu motion, dette lukke for gassen
i tilfælde af der går hul på rør eller slange.
Det vil være en god ide under alle omstændigheder.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-06-08 09:58

"jan kristensen" <garsdal@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har lige et spørgsmål ?
>
> Skulle der være noget ivejen for at mit
> køleskab køre på gas, imens at vi køre. ?
>
> Jeg tænker på at det evt går ud (ilden) !

på de sidste 2 vogne vi har haft fungere det fint på gas, og de går ikke ud,
men på mine 2 forige cver gik flammen ud når vinden kom lidt skråt forfra,
sådet kommer an på temmeligt meget, eks. bilens turbulens, vind forhold,
turbolens langs cvenes side osv

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-06-08 10:47

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> forfra, sådet kommer an på temmeligt meget, eks. bilens turbulens, vind
> forhold, turbolens langs cvenes side osv

Det problem med at den blæste ud, har vi også haft. Men så købte vi bare en
afdækningsplade, som passer til den nederste udluftning i siden af vognen.
Den har vi så på, når vi kører, og så er det slut med at den blæser ud.

Kurt

Fra : H C Jensen

Dato : 24-06-08 13:20

> [...]
>
> Skulle der være noget ivejen for at mit
> køleskab køre på gas, imens at vi køre. ?
>
> Jeg tænker på at det evt går ud (ilden) !

Hvorfor bare ikke på 12 volt ?

Hans

Fra : Jens

Dato : 24-06-08 14:27

"H C Jensen" <ask@me.if.dk> wrote in message

> "jan kristensen" <garsdal@it.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor bare ikke på 12 volt ?
>
> Hans

Fordi der med en lidt "tynd" el-installtion i bilen fra stikket til
akkumulator og en ditto i campingvognen måske kun er 8Volt henne ved
køleskabet. Køleeffekten ved 12V er OK, men ved f.ex. 8V er man nede på ca.
den halve varmeeffekt og dermed en meget dårlig funktion.

Med 4-6 kvt ledning i bilen og en nyere CV med separat 2,5 kvt kabel fra
stik til køleskab (via det 13-polede stik) vil man i.h.t. mine erfaringer
opnå en (næsten) OK køleskabseffekt.

Mvh
Jens

Fra : jan

Dato : 24-06-08 19:14

Tak for svarne.

Jeg har ikke strøm fra bilen over i cv'en
det virker hvis bare ikke !

Det ser godtnok ud til at der er 2 forskellige ledninger
rundt i vognen. til lamper, der står også 12 v på køleskabet !

det er en lmc dominant 490 fra 95

jeg troer at det er mest sikker at køre uden gasen
sluttet til.

mange tak

mvh jan