Afskrivningsregler
Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 30-06-08 00:23

I min konsulentbiks har jeg behov for at have mere end én enkelt
rimeligt kurrant computer (desktop, laptop og test). Så lad os sige
jeg køber en ny maskine hvert år.

I 2006 f.eks. en maskine til 14000 (excl moms - al momsen håndteret i
2006-regnskabet). 25% af de 14000 = 3750 trukket fra indtægterne i
2006 (selvf. sammen med en del udgifter under bagatelgrænsen).

I 2007-regnskabet ville jeg så kunne trække de resterende 10500 fra,
da restbeløbet er under bagatelgrænsen (2007: 11600).

Men i 2007 køber jeg endnu en computer til 15000. Hvordan håndterer
jeg afskrivningen? Per computer (de er jo uafhængige enheder), eller
samlet?

Altså,

1) Afskriv de 10500 fra 2006, samt 25% af 15000, med 11250 "gemt" til 2008.

2) Læg de 15000 til de 10500 fra 2006, afskriv 25% = 6375, med 19125
"gemt" til 2008/2009.

Er reglerne klare her? Jeg ved godt hvad der ville være det sjoveste.

Mvh,
--
Lars Balker Rasmussen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-06-08 07:23

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.dk> wrote in message

> Er reglerne klare her? Jeg ved godt hvad der ville være det sjoveste.

Jeg tror du skal se på det samlet, jvfr. §5:

hilsen
Uffe Kousgaard

Fra : Hm

Dato : 30-06-08 15:26

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.dk> wrote in message

> Jeg tror du skal se på det samlet, jvfr. §5:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=18307

ja, de afskrives ikke hver for sig, men samlet, ellers må du vente med at
købe til året efter du har afskrevet på den sidste.
Hanne

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 30-06-08 16:45

"Hm" <mishamai@hongnet.dk> writes:
> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> ja, de afskrives ikke hver for sig, men samlet, ellers må du vente med at
> købe til året efter du har afskrevet på den sidste.

Ja, det var jeg bange for at I ville sige - så kan man jo slæbe rundt
på sådan en pc altid, sådan lidt Zeno's paradox-agtigt (de plejer at
havne på hylden, "hvis man nu skulle få brug for dem").
--
Lars Balker Rasmussen