Selvmodsigende jobannonce fra Lego
Fra : soerenx

Dato : 09-06-08 16:46

Hej, jeg faldt over denne usædvanlige jobannonce fra Lego, hvor de søger en trainee, dette er i
sig selv helt fint. Det paradoksale er dog at de lige kræver at ansøgeren har en MBA grad.

LEGO: Sales and Marketing Trainees
www.moment.dk/job/job.asp?j=73345

Een jeg kender tager bachelor, hun grinte noget af annoncen og kunne ikke drømme om et trainee-
job, som nærmest burde pege mod studerende efter alm. handelsskole

Gad nok vide hvad der gik galt i Lego's HR-afdeling

/Søren

Fra : Holst

Dato : 09-06-08 16:53

soerenx wrote:

> [...]
> job, som nærmest burde pege mod studerende efter alm. handelsskole

Hvis man nu gad læse annoncen, ville man sikkert kunne indse, at
opgaverne næppe er målrettet en studerende. Om man så kalder det det ene
eller det andet, kan vel være ligegyldigt.

Fra : soerenx

Dato : 09-06-08 18:12

In article <484d51ba$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, newsfeb08@shelter.dk says...
> Hvis man nu gad læse annoncen, ville man sikkert kunne indse, at
> opgaverne næppe er målrettet en studerende.

Æhm, hvilke briller læser du med???

"Hands-on work experience supported by classroom training
The program consists of 4 rotations. As a part of one of the first rotations, you will spend 2
months doing a hands-on assignment with the Field Sales Force. Here, you will experience the
feel of our products while supporting the Area Manager." osv

Bemærk lige at der skal gå 2 år, med omtalte Trainee-uddannelse.

På dansk betyder "Trainee" elev!
Need say more?

/Søren

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-06-08 19:05

"soerenx" <nej@nej.nej> skrev i en meddelelse
In article <484d51ba$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
newsfeb08@shelter.dk says...

> På dansk betyder "Trainee" elev!

Det er så der det går galt for dig. En ting er hvad ordbogen siger, noget
helt andet er hvad begrebet dækker over ude i virksomhederne.
Hos mange store virksomheder dækker "Trainee" over at man i den første
periode af ansættelsen skifter rundt mellem et antal forskellige afdelinger
i organisationen. Hvis du vil holde dig til ordbogens oversættelse, er det
vel heller ikke helt ved siden af at man lærer organisationen at kende, så
man kan finde den rette "hylde".

Fra : Holst

Dato : 09-06-08 21:42

soerenx wrote:

> Æhm, hvilke briller læser du med???

Nu læste jeg slet ikke annoncen, men forholdt mig kun til dine udtalelser.

> [...]
> feel of our products while supporting the Area Manager." osv
>
> Bemærk lige at der skal gå 2 år, med omtalte Trainee-uddannelse.

Du kan ikke altid bare slå op i en ordbog - og slet ikke, hvis det er
den lille ubrugelige røde fra Gyldendal.

Sådanne rotationsstillinger er absolut ikke noget særsyn, hvor
nyuddannede bliver sendt rundt til forskellige afdelinger for at lære
virksomheden grundigt at kende.

Du er efter min mening lidt naiv, hvis du forventer, at man efter at
være færdiguddannet straks kan påtage sig enhver opgave i et firma.
Tværtimod er man ofte lige startet en ny oplæringsproces, hvor hele ens
uddannelse blot er fundamentet for at kunne klare denne oplæring.

Men stillingen er givetvis rettet mod nyuddannede og ikke folk, som har
15 år erhvervserfaring på bagen.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-06-08 18:33

"soerenx" <nej@nej.nej> wrote in message

> Een jeg kender tager bachelor, hun grinte noget af annoncen og kunne ikke
> drømme om et trainee- job, som nærmest burde pege mod studerende efter
> alm. handelsskole

Det er ikke så ualmindeligt endda at starte i et trainee-job, selv med en
kandidatgrad på cv'et.

Her er et par link fundet via google, der understøtter påstanden:
http://ing.dk/artikel/73637
http://www.traineeguiden.dk/allestillingsopslag.asp?liste_id=53
http://www.cowi.dk/cowi/da/menu/news/newsarchive/2006/internationalttraineeforloebforolieoggasingenioerer.htm

Søg selv videre og kom på omgangshøjde med, hvad der foregår ude i den
virkelige verden.

hilsen
Uffe

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-06-08 20:01

soerenx skrev den 09-06-2008 17:45:
> Hej, jeg faldt over denne usædvanlige jobannonce fra Lego, hvor de søger en trainee, dette er i
> sig selv helt fint. Det paradoksale er dog at de lige kræver at ansøgeren har en MBA grad.

Nu er MBA og MSc. in Business Administration

to meget forskellige ting.

MBA er en lederuddannelse som tages en hel del år efter man har fået sig
en Master of Science eller tilsvarende akademisk grad.

Master of Science er for så vidt bare en kandidatgrad. MSc in Business
Administration er hvad man på dansk kalder: cand.merc.

> [...]
> job, som nærmest burde pege mod studerende efter alm. handelsskole

nope.

> Gad nok vide hvad der gik galt i Lego's HR-afdeling

Ingenting.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : soerenx

Dato : 09-06-08 21:52

In article <484d7df2$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>, carsten.riis@gmail.com says...
> Nu er MBA og MSc. in Business Administration
> to meget forskellige ting.

> Master of Science er for så vidt bare en kandidatgrad. MSc in Business
> Administration er hvad man på dansk kalder: cand.merc.

Ups, jeg pakker sammen

Beklager jeg læste forkert, man kan sgu tage fejl

mvh Søren