Radiobuttons
Fra : Kurt G

Dato : 19-06-08 16:42

Jeg vil gerne brug nogle Radiobuttons som alternativknapper, men i to
forskellige grupper.

Det kan jeg tilsyneladende ikke få lov til, selv om jeg har anbragt dem i
hver deres RadioGroup. Lig meget, hvad jeg gør, kan der kun være een af dem
valgt ad gangen.

Skulle man ikke kunne lave flere gruppe, hvor kanpperne er uafhængdige af
knapperne i en anden gruppe?

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 19-06-08 19:51

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem valgt ad gangen.
>
> Skulle man ikke kunne lave flere gruppe, hvor kanpperne er uafhængdige af

Hvis jeg smider 2 grupper på en form så virker de uafhængig af hinanden, jeg
kan faktisk slet ikke få dem til at virker sammen.

Jeg bruger Delphi 7

/HK

Fra : Kurt G

Dato : 19-06-08 22:18

"Harald" <noname@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg smider 2 grupper på en form så virker de uafhængig af hinanden,
> jeg kan faktisk slet ikke få dem til at virker sammen.

Jeg bruger D5.
Jeg kan huske, at jeg har været ude for det før.
Jeg startede med at anbringe 3 Radiobuttoms; når jeg satte Checked til true
på dem, kunne kun een være checked ad gangen (i IDE inden compileringen).
Er det normalt uden RadioGroup på formen?

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 19-06-08 22:48

> [...]
> true på dem, kunne kun een være checked ad gangen (i IDE inden
> compileringen).
> Er det normalt uden RadioGroup på formen?

Ja det er meget normalt, fra hjælpen:
By default, all radio buttons that are directly contained in the same
windowed control container, such as a TRadioGroup or TPanel, are grouped.
For example, two radio buttons on a form can be checked at the same time
only if they are contained in separate containers, such as two different
group boxes.

/HK

Fra : Kurt G

Dato : 20-06-08 06:50

> [...]
> For example, two radio buttons on a form can be checked at the same time
> only if they are contained in separate containers, such as two different

OK.

Nu har jeg prøvet at start en ny application op, anbringe to Radiogroups og
i hver af dem igen anbringe tre Radiobuttons; rb1..rb6.
Selv om de er i to forskellige Radiogroups, kan jeg ikke have mere end een
af dem checked ad gangen.
Man skulle da kunne have een fra hver gruppe checked fra starten, ikke?

Mvh Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 20-06-08 07:33

> [...]
> af dem checked ad gangen.
> Man skulle da kunne have een fra hver gruppe checked fra starten, ikke?

Jeg håber, at det er tilladt at spørge dumt her, når man ikke læser
ordentlig!!!
Hjælpen citeret ovenfor svarer jo direkte på spørgsmålet.

For at komme videre ville jeg gerne, om der er en, der vil sende mig en
application blot med en form og to RadioGroups med hver et par Radiobuttons.
Så kan jeg finde ud af, om det er mig, der på en eller anden måde bærer mig
forkert ad ved konstruktionen!

Mvh Kurt

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-06-08 07:58

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> wrote in message

> Nu har jeg prøvet at start en ny application op, anbringe to Radiogroups
> og i hver af dem igen anbringe tre Radiobuttons; rb1..rb6.

Det er ikke meningen, at du skal anbringe radiobuttons inde i en radiogroup.
Du editerer simpelthen Items property for hver radiogroup, skriver et par
linier tekst og sætter itemindex til noget >=0.

Hvis du stadig ikke kan finde ud af det, kan jeg sende dig et lille
eksempel.

hilsen
Uffe

Fra : Kurt G

Dato : 21-06-08 07:44

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> skriver et par linier tekst og sætter itemindex til noget >=0.
>
> Hvis du stadig ikke kan finde ud af det, kan jeg sende dig et lille

Så lykkedes det.
Jeg havde den opfattelse, at alt det af sig selv blev udført, når
Radiobuttons blev anbragt i en RadioGroup. Men det var langt smartere.
Tak for hjælpen.

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 20-06-08 08:25

> [...]
> af dem checked ad gangen.
> Man skulle da kunne have een fra hver gruppe checked fra starten, ikke?

Det er vel ikke sådan at du som Uffe skriver smider en Radiogroup på formen
og derefter smider nogle Radiobuttons i gruppen? Så kommer Radiobuttons
nemlig ikke ind i din group på denne måde men på din form i stedet, prøv at
flytte Radiogroupen bagefter så vil du se at Radiobuttonsene bliver hvor de
er på formen.

/HK

Fra : Harald

Dato : 20-06-08 08:27

> [...]
> stedet, prøv at flytte Radiogroupen bagefter så vil du se at
> Radiobuttonsene bliver hvor de er på formen.

Hvis du vil bruge enkelte Radiobuttons så skal du ikke forsøge at smide dem
i en Radiogroup men i stedet på f.eks. en TPanel.

/HK

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-06-08 08:38

"Harald" <noname@nomail.dk> wrote in message

Kan du ikke overtales til at klippe alt det væk, du ikke svarer direkte på?

Fra : Harald

Dato : 20-06-08 13:21

> "Harald" <noname@nomail.dk> wrote in message
>
> Kan du ikke overtales til at klippe alt det væk, du ikke svarer direkte
> på?

Jo

Fra : Kurt G

Dato : 21-06-08 07:47

> [...]
> stedet, prøv at flytte Radiogroupen bagefter så vil du se at
> Radiobuttonsene bliver hvor de er på formen.

Jo, netop, det var sådan, at jeg troede, at det skulle være.
Det tror jeg ikke mere

Mvh Kurt