Quick and dirty backup af eCS med xcopy?
Fra : The Amazing Grace

Dato : 11-06-08 01:05

Hejsa,

Jeg har brug for at om-partitionere min system-disk, og vil gerne slippe
for at skulle geninstallere min eCS. Jeg har rigelig plads på min
data-disk.

jeg kan huske fra de gamle 2.1 og Warp3-dage at jeg flere gange havde
held med at tage backup af system-drevet ved at bruge xcopy.
(Filsystemet var HPFS på både system- og data-drev.) Så kunne jeg
ompartitionere systemdisken, og efter restore virkede alt, som det
skulle.

Men der var et eller andet lille trin, man skulle gennemføre, før den
ville boote - jeg kan bare ikke huske hvad. Er det noget med sysinstx
efter restore, eller er det galt husket?

Patienten er nu en eCS2 RC4, og filsystemet er JFS på både system- og
datadrev.

Er der nogen der kan give en trin-for-trin opskrift, også mht hvilke
switches der evt. skal bruges på kommandoerne. xcopy skal sikkert have
/h /o /t /s /e /r /v, regner jeg med, men hvad med sysinstx (eller hvad
den rigtige kommando er?)

Jeg går ud fra, at man skal boote fra CD, så system-partitionen ikke er
i brug? Drevbogstavet skal også være det samme som oprindeligt, så meget
er jeg sikker på.

ELLER: Er der en nemmere måde at gøre det på?

VH

Mads Hansen
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-06-08 06:11

The Amazing Grace skrev:

> Er der nogen der kan give en trin-for-trin opskrift, også mht hvilke
> switches der evt. skal bruges på kommandoerne. xcopy skal sikkert have
> /h /o /t /s /e /r /v, regner jeg med

Jep. Du skal selvfølgelig boote på cd eller disketter, så
partitionen ikke er i brug.

> men hvad med sysinstx (eller hvad
> den rigtige kommando er?)

Drevbogstavet skal ganske rigtigt være det samme, du skal
boote fra cd eller disketter og bruge kommandoen:
SYSINSTX C:\

Du kan lave et image med DFSee: http://www.dfsee.com

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Allan

Dato : 11-06-08 19:09

On Wed, 11 Jun 2008 05:10:52 UTC, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jep. Du skal selvfølgelig boote på cd eller disketter, så
> partitionen ikke er i brug.

Det er strengt taget ikke nødvendigt, man kan faktisk godt
kopiere en aktive partition - men det andet er selvfølgeligt
lidt mere sikkert.

> Drevbogstavet skal ganske rigtigt være det samme, du skal
> boote fra cd eller disketter og bruge kommandoen:
> SYSINSTX C:\

Man kan nu fint være bootet fra en hvilken som helst anden
(OS/2 eCS) partition, og så køre SYSINSTX. Man kan blot ikke
bruge SYSINSTX mod den partition, som SYSINSTX selv ligger
på.

> Du kan lave et image med DFSee: http://www.dfsee.com

..eller ZIP ... eller FC/2

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 11-06-08 18:39

The Amazing Grace wrote:
> Hejsa,

backup

dSync\dSync.exe

dsync-c.cfg
SrcPath = C:\
DstPath = X:\

restore

dsync-restore-c.cfg
SrcPath = x:\
DstPath = c:\

virker fint

Du kan også vælge at sætte x aktiv som c: via lvm og lave x til c
og så boot du bare på det nye c

Fra : The Amazing Grace

Dato : 11-06-08 23:29

Hej Allan, Bent og Kim

Rigtig mange tak for jeres svar.

Jeg prøver de forskellige metoder i weekenden, hvor jeg har tid til at
geninstallere fra bunden hvis der går kage i at lave backup!

Allan, hvordan skal man gøre hvis man vælger zip? Er det nok bare med
switches -r -S (recurse into directories; include system and hidden
files), eller skal der mere til?

Hvad går FC/2-metoden ud på. Personligt bruger jeg ver. 2.20 fra 2001 -
kan den bruges eller skal jeg bruge en nyere?

DFSee har jeg, og den har reddet min r.. nogle gange, men den er på
kanten til at være for langhåret for mig. Men skulle jeg bruge den,
hvordan er så arbejdsgangen?

Jeg håber du eller Bent og Kim har mulighed for at svare, og jeg vender
selvfølgelig tilbage med en rapport om hvordan det gik sidst på
weekenden.

Mvh

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-06-08 07:29

The Amazing Grace skrev:

> DFSee har jeg, og den har reddet min r.. nogle gange, men den er på
> kanten til at være for langhåret for mig. Men skulle jeg bruge den,
> hvordan er så arbejdsgangen?

Det er en af de lette ting i programmet. Man skal bare ikke
lade sig afskrække af den nørdede brugerflade. Der er dog en
enkelt ting, jeg er i tvivl om: Hvorvidt det er muligt at
gendanne imaget på en partition med en anden størrelse end
den oprindelige. Men det er der måske en af de andre, der ved.

Der skal bootes på cd eller en anden partition =>
menupunktet Actions => Create image files => from a
partition => de eneste nødvendige ændringer på næste billede
er valg af partition ud for From partition (klik på "V"
yderst til højre for at vælge drev), angivelse af filnavn
uder Filename or wildcard (fx backup.img) og valg af drevet
hvor imaget skal placeres under Drive selection.

Når imaget skal gendannes: Menupunktet Actions =>
Restore/Compare imagefiles => to a partition => angiv
drevet, hvor den skal placeres ud for To partition og find
imaget ved hjælp af Drive Selection og mappe- og
filoversigten nederst i vinduet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken

Fra : Allan

Dato : 12-06-08 15:39

On Wed, 11 Jun 2008 22:28:43 UTC, The Amazing Grace <maze@mark2.dk> wrote:

> Jeg prøver de forskellige metoder i weekenden, hvor jeg har tid til at
> geninstallere fra bunden hvis der går kage i at lave backup!

God ide

> Allan, hvordan skal man gøre hvis man vælger zip? Er det nok bare med
> switches -r -S (recurse into directories; include system and hidden
> files), eller skal der mere til?

-9 -r -S er hvad jeg selv bruger.
Brug zip 2.31
2.32 har visse defekter, så det er ikke sikkert din zipfil bliver korrekt.

> Hvad går FC/2-metoden ud på. Personligt bruger jeg ver. 2.20 fra 2001 -
> kan den bruges eller skal jeg bruge en nyere?

Well, den kan jo gøre det samme som xcopy eller zip, bare på en mere
brugervenlig måde (Hvis man altså bruger FC/2 normalt)

Kopiering af hele partitionen med F5 virker fint (husk at have slået sys og
hidden filer til, så de er synlige).
Du kan osse zippe den med shift-F7

Jeg bruger normalt altid sidste 2.30dev - men tror dog det vil virke fint
med din ældre version osse (men hvorfor ikke bare hente den nyere ?)

> DFSee har jeg, og den har reddet min r.. nogle gange, men den er på
> kanten til at være for langhåret for mig. Men skulle jeg bruge den,
> hvordan er så arbejdsgangen?

Jeg har ikke forsøgt mig med image filer med DFSee. Det kræver vist
osse, at du geninstallerer til præcis samme type disk, og præcis samme
partitionsstørrelse. Jeg kan bedre lide de 2 andre metoder, da de er
meget mere flexible (man kan osse skifte mellem HPFS og JFS
hvis man lige har brug for det.)

Fra : The Amazing Grace

Dato : 16-06-08 00:13

Hejsa,

som lovet, en tilbagemelding, det blev til en lang næse, jeg nåede
aldrig til et punkt hvor jeg kunne prøve de forskellige metoder. Jeg ser
nok på det igen i næste weekend.

Det er godt at man har humor - og backup af sine data-filer

Sagaen begyndte med at jeg - for at undgå smadder (HA!) - startede op
fra eCS2 RC4 CD'en. Den meldte om fejl i partitionstabellen på disk 1 og
tilbød at rette fejlen.

Maskinen har brokket sig i et stykke tid over noget
partitions-relateret, men ved tryk på Enter startede Boot manager som
normalt, så hmmm... jeg har ignoreret fejlen, må jeg indrømme... (dumt,
men sådan er livet...)

Nå, jeg så nu mit snit til at få fejlen rettet, så jeg svarede ja, og så
kunne jeg ikke længere boote hverken RC4 eller RC3, eller tilgå
partitionerne for den sags skyld!

Bootmananger startede heller ikke, men jeg blev præsenteret for en GRUB
loader, som dog ingenting kunne. Den har nok listet sig ind da jeg uden
held prøvede at lægge Ubuntu 8.04 på maskinen for et par uger siden.

Jeg prøvede en del frem og tilbage, men da disken ikke indeholdt noget
uerstatteligt, var det hurtigt klart at det nemmeste ville være at
installere forfra.

Det krævede både eCS CD'en og Ubuntu CD'en at få slettet de genstridige
partitioner. Det viste sig at der lå to Linux-partitioner, som jeg ikke
havde kunnet se fra eCS, hverken i den grafiske eller den tekstbaserede
LVM.

Jeg slettede så alle systempartitioner og Boot Manager. For forsøgets
skyld lod jeg en JFS datapartition være hvor den var. (Indhold - en
backup af en backup).

Så geninstallerede jeg - foreløbig kun én eCS2 RC4 samt Boot Manager.
Backuppartitionen overlevede, så fejlen i partitionstabellen har
tilsyneladende ikke haft noget med dén at gøre.

Nå, jeg beklager at jeg ikke kunne give en mere konstruktiv
tilbagemelding på alle Jeres gode indspark, men jeg regner som sagt med
at vende tilbage med nyt næste weekend!

VH

Mads
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Carsten

Dato : 19-06-08 08:17

> [...]
>
> Nå, jeg beklager at jeg ikke kunne give en mere konstruktiv
> tilbagemelding på alle Jeres gode indspark, men jeg regner som sagt med

Jeg kører med 2 stk Linux (SuSE 9/10), eCS og Windows på samme disk. Det
er min erfaring at hvis man vil gøre det problem frit, så lav alle
partioner (også swap til linux) fra OS/2 og derefter installerer tingene
på de forud bestemte placeringer. Så kan alting startes fra OS/2's boot
Manager.
Jeg havde problemer med at OS/2 ikke kunne boote systemer fra hele
disken, (noget med max 1024 cylindere) så kan man placere boot loaderene
til Linux systemerne inden for området og lave partionerne til selve
Linux udenfor. Det virker fint hos mig.

Har man brug for at få renset sin MBR for bootloadere mm så kan det
gøres fra DOS med "fdisk /MBR" under XP kan det gøres med FIXMBR i
service mode. Det kan også gøres fra Linux og OS/2 jeg kan bare ikke
lige huske hvordan.

Carsten

Fra : Allan

Dato : 19-06-08 22:32

On Thu, 19 Jun 2008 07:16:40 UTC, Carsten <carsten_no-mail_@beas.dk> wrote:

> [...]
> disken, (noget med max 1024 cylindere) så kan man placere boot loaderene
> til Linux systemerne inden for området og lave partionerne til selve

Det er osse min erfaring, at bruger man BootManager, og sætter det
hele op med LVM så virker både Win og Linux. (Efter sigende kan der
være problemer med Vista - BilliBoy var jo nødt til at finde på noget
nyt for at gøre det besværligt med multiboot til andre systemer.)

> [...]
> gøres fra DOS med "fdisk /MBR" under XP kan det gøres med FIXMBR i
> service mode. Det kan også gøres fra Linux og OS/2 jeg kan bare ikke

Under OS/2 - eCS grafisk fra menuerne i LVMGUI eller MiniLVM. Skulle man
stadig køre en gammel OS/2 uden LVM, er det nok en god ide, at få opgraderet
(fdisk /newmbr kan dog gøre det)