Køb af malerier
Fra : Rainman

Dato : 17-06-08 20:51

Vi er nye udi kunstkøb, men vil gerne investere i kunst mest for at nyde
billederne, men en god investering skader jo ikke.

Kunstnere hvis værker vi godt kan lide er eks: Jørgen Buhl, Conni
Østergaard og Pia Amdi (i "stald" hos Habsø).

Men vi hører gerne forslag til kunstnere i samme genre som er på vej op
/ er potentielt gode at købe fra et investeringssynspunkt.

Hvor handler man iøvrigt bedst/billigst billedkunst? Gallerier,
auktionshuse eller private? Gallerierne har jo noget sikkerhed i form af
ombytningsret, men det virker for mig lidt som om nogle af kunstnerne
laver mere samlebåndsarbejde end kunst. Samme kunstner kan givetvist
producere værker af vidt forskellig kvalitet, så jeg formoder en
nybegynder let brænder fingrene og evt. køber et mere sjusket gennemført
maleri end den rutinerede kunstkøber.

På forhånd tak for gode råd :)

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 19-06-08 22:13

> [...]
> producere værker af vidt forskellig kvalitet, så jeg formoder en
> nybegynder let brænder fingrene og evt. køber et mere sjusket gennemført

Jeg kan nok ikke råde dig mht kunstkøb som investering, der skal man nok
selv være fremme i skoen og have fingeren på tids-pulsen, og en fornemmelse
for hvad der vil komme af strømninger.
Men jeg kan bekræfte dine tanker omkring "samlebåndsarbejde" fra kunstnere
der er i hus hos Gallerier, dvs jeg har kendskab til flg. :
En stort opslået kunsthandel søsatte sig selv med 10 "semi-" kendte
kunstnere der alle fik store kontrakter henover det første år, og tilfældet
ville at min hustru og jeg kendte 2 ud af de 10, og kunne følge deres forløb
lige fra den første eufori over aftalen, henover processen med at levere
malerier til fastlagte deadlines, og til den endelige totalt manglende
inspiration hvor det var blevet som at gå på arbejde for at få det aftalte
antal malerier færdigt til bestemte datoer.
Virkelig en dræber for det drive der styrer en kunstner med drømme og
uforløste "billeder".
Men når det kommer til stykket er det jo egentlig nok det alle kunstnere
drømmer om: At blive "opdaget" og få mulighed for at leve af sin kunst, men
måden det sker på kan altså også være forkert!
Når alt dette så er sagt, så tag et smut forbi www.atelier1.dk og oplev en
kunstner for hvem det er gået extremt stærkt, med debutudstilling for bare 2
1/2 år siden, en nys overstået fernisering på Manhattan, New York, og en
ventetid på 3 år for at få hende ud og udstille.
Navnet er Maiken Hejnfelt, og jeg hendes mand, er viklet godt og grundigt
ind i sagerne som webmaster, men det rokker ikke ved, at tingene er som de
er.
God fornøjelse!
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Søren Buus Daugaard

Dato : 20-06-08 18:55

"Rainman" <rainman@rainman.com> wrote in message
> [...]
> producere værker af vidt forskellig kvalitet, så jeg formoder en
> nybegynder let brænder fingrene og evt. køber et mere sjusket gennemført

Hej Rainman
Rådgivning om kunstkøb er nok en ligeså speget affære som rådgivning om
aktier.......
Men alligevel vil jeg da godt vove et par råd:

1: Køb med hjertet.
Hvis du/I selv falder for et kunstværk, er der da en god chance for, at
andre også godt kan lide det.

2. Køb værker af forskellige kunstnere.
Hvis du/I f.eks. køber 10 værker af 10 forskellige kunstnere; er der faktisk
en ret god chance for, at mindst én af dem bliver "kendt".
Så er der faktisk overskud, og investeringer er hjemme.

Men det vigtigste er stadig "køb med hjertet"
Så er der ganske vist er risiko for, at du/I ikke nænner at sælge igen. Men
det er da til at leve med.

Hvor køber man så kunst?

Der er selvfølgelig gallerierne, af og til kan man godt være heldig der.

Der er, og det er nok det bedste, mange udstillinger rundt i landet, her i
Nordjylland bl. a. Vrå udstillingen, http://www.kunstbygningenvraa.dk/
hvor man faktisk kan købe til rimelige priser.
Så brug noget tid på, at tage rundt til diverse udstillinger. Det vil også
give en idé om, hvad og hvem, der er på markedet.

Jeg har selv gennem de sidste 7 - 8 år købt malerier på mine ferier i
Marokko, og der er sket ret "gode" prisstigninger de sidste par år.
(ved køb af kunst i lande udenfor EU, gælder der særlig nedsat moms).

Rigtig god fornøjelse med opbygningen af kunstsamlingen.

Med de venligste hilsener
Søren Daugaard

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-07-08 12:21

"Rainman"
> [...]
> nybegynder let brænder fingrene og evt. køber et mere sjusket gennemført maleri end den

Kunst køber du hos en kunsthandler - gerne en der er medlem
af dansk galleri sammenslutning. Kravene for at blive medlem
er ikke specielt skrappe, men folk der vælger ikke at opfylde
de minimumskrav, skal man måske være lidt på vagt overfor.

Kunst er generelt IKKE en god investering, det er tilgengæld
en fantastisk oplevelse, som for manges vedkommende går
hen og blir en livsstil. Men hvis det med investeringen er vigtig
for dig, så er det måske en ide at abbonnere på eks. artprice.
Det er ofte gavnligt at læse anmeldelserne i dagbladene og
følge de internationelle trends i magasinerne. Holde sig
orienteret med hvad musserne laver og snakke med alle
de gallerister man kan komme til.

En kunstner skal jo starte et sted, men hvis de etablerede
gallerier ikke tager dem til sig, er chancen for at der sker
noget ikke ret stor, så tjek altid kunstnerens CV, hvis der
er 200 kunstforeninger og 2-3 lokale gallerier, er det måske
ikke der du skal investere.

Mit råd - glem investeringen og køb det der rammer dig,
lyt til galleristerne, når de prøver at forklare dig hvorfor
en kunstner er interessant. Og når du ser noget du ikke
har set før og som du ikke forstår, så find ud af hvad det
handler om, det er der kunsten blir interessant. -max-