Havfiskeri
Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 11-06-08 21:28

Hidtil har jeg fiske med spinnestænger men nu vil jeg gerne prøve
havfiskeri fra strand ved vesterhavet og molen i Nr. Vorupør og Agger så
jeg mangler en havstang med multihjul.

Vil helst have Abu. Nogen forslag til hjul og stang? Er 7 fod nok?

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-06-08 11:44

Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid> wrote:

> [...]
> jeg mangler en havstang med multihjul.
>
> Vil helst have Abu. Nogen forslag til hjul og stang? Er 7 fod nok?

Hvis du vil fiske direkte fra kysten, så handler det om surfcasting, og
det kræver noget kraftigt grej, typisk 11-14 fod stænger og multihjul.

Jeg har selv en 11" ABU Atlantic, der kan kaste op til 60 gram, og den
moterer jeg så med et Ambasadur 6000.

Jeg har surfcastet en del fra kronborg-pynten, og hvis det er østenvind
(medvind), så kan jeg sagtens komme op på at kaste 80-120 meter, og så
fisker jeg ude hvor der er 50-60 meters dybt.

Til fiskeri på Vestkysten ville jeg dog nok vælge en stang som kan kaste
100 gram, for loddet skal være så tungt, at det ikke bliver flyttet
rundt af strømmen.

Der findes en god hjemmeside om surfcasting på flg. link:
http://surfcastingklub.dk/

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 12-06-08 12:18

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jeg har selv en 11" ABU Atlantic, der kan kaste op til 60 gram, og den
> moterer jeg så med et Ambasadur 6000.

Jeg har kig på en ABU Ambassadeur 7000i. Kan den anbefales?

Tak for linket.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-06-08 13:42

Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid> wrote:

> Jeg har kig på en ABU Ambassadeur 7000i. Kan den anbefales?

Da jeg ikke har prøvet det pågældne hjul, så er jeg ikke sikker på hvad
jeg skal mene om det, men mit umiddelbare indtryk er, at det ser lidt
for stort og tungt ud.

Det Ambassadeur 6000 som jeg bruger, det er i størrelse og udformning
magen til Ambassadeur de Luxe, den eneste forskel er forgyldningen og
mahogniæsken.

Men vær iøvrigt opmærksom på, at det kræver øvelse at kaste med et
multihjul, nybegyndere får rigtig mange overløb, og det kan være træls
at sidde og nørkle et overløb ud af spolen.

Derfor vil jeg anbefale, at du finder en erfaren multihjulsbruger, som
kan lære dig at indstille kastebremsen, og sørge for, at du får indøvet
de rigtige kasteteknikker.

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 12-06-08 15:48

Niels Riis Ebbesen formulerede spørgsmålet:

> Derfor vil jeg anbefale, at du finder en erfaren multihjulsbruger, som
> kan lære dig at indstille kastebremsen, og sørge for, at du får indøvet
> de rigtige kasteteknikker.

Et godt råd. Tak.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Frandsen

Dato : 13-06-08 08:37

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> skrev i meddelelsen
> Niels Riis Ebbesen formulerede spørgsmålet:

> Et godt råd. Tak.

Ja, og gå ud og kast på en stor græsplæne eller andet stort areal. Start med
lidt "bløde" kast, og så ellers læg mere styrke i efterhånden. Du skal
selvfølgelig ikke kaste med noget, der har kroge på.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-08 14:21

Frandsen <a@b.c> wrote:

> Ja, og gå ud og kast på en stor græsplæne eller andet stort areal. Start med
> lidt "bløde" kast, og så ellers læg mere styrke i efterhånden. Du skal
> selvfølgelig ikke kaste med noget, der har kroge på.

Ja... øvelse gør mester, og det tager tid at opbygge verdens hurtigste
og mest følsomme tommelfinger... men som sagt, det er vigtigt med
noget instruktion, så det er de rigtige metoder der bliver indøvet.