Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Rente forviring?
Fra : Lars

Dato : 02-07-08 21:50

Hej

Vi købte hus sidste år, og valgte et variabelt rente lån med loft i 30 år
hos Totalkredit. Renten fastsættes pr. halvår. Den blev i sidste uge hævet
til 6%, altså vi ramte renteloftet.

Jeg sidder nu er ser tv avis, hvor de siger at det forventes at renten
imorgen hæves til 4,25%, hvordan hænger det tal sammen med mit lån, og
hvordan kan totalkredit hæve deres rente inden den officielle rente bliver
hævet?

Totalkredit har i vores låne periode hævet renten med over 1%, men så meget
er den jo ikke steget ifølge det jeg generelt hører i tv, hvordan er det
lige det hele hænger sammen? Og hvad kan man som forbruger bruge tv avisens
informationer om renten til, hvis det ikke hænger sammen med vores lån?

Håber nogen kan afklare min forviring.

MVH

Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-07-08 22:15

Lars wrote:

> Vi købte hus sidste år, og valgte et variabelt rente lån med loft i 30
> år hos Totalkredit. Renten fastsættes pr. halvår. Den blev i sidste uge
> hævet til 6%, altså vi ramte renteloftet.

Korrekt.

> Jeg sidder nu er ser tv avis, hvor de siger at det forventes at renten
> imorgen hæves til 4,25%,

De 4.25% er den såkaldte udlånsrente i Euroland (som p.t. er 4% men som
ECB forventes at hæve i morgen). Den tilsvarende danske rentesats er p.t
4.35% og hvis ECB hæver, må vi forvente 4.60% i Danmark.

> hvordan hænger det tal sammen med mit lån, og
> hvordan kan totalkredit hæve deres rente inden den officielle rente
> bliver hævet?

Renten på din lån bestemmes ud fra en anden rente, nemlig 6 måneders
CIBOR, Copenhagen InterBank Offered Rate. Helt præcist fastsættes renten
på dit lån som

(6M_CIBOR + 0.55%)*365/360,

eller 6% hvis ovenstående formel giver mere end 6%.

6M_CIBOR var omkring 5.5% i slutningen af juni, hvor renten sidst blev
ændret på dit lån. 6M_CIBOR er højere end den danske udlånsrente, hvilket
der er flere forklaringer på

1) Løbetid: 6 måneder vs 14 dage for udlånsrenten, specielt i en periode
hvor markedet forventer rentestigninger.

2) CIBOR renten er en usikret rente for udlån mellem banker, mens
udlånsrenten forudsætter at der stilles sikkerhed i form at obligationer
(repo). Bankerne løber en kreditrisiko ved at låne hinanden penge, og det
skal de kompenseres for, på samme måde som at du skal betale mere når du
låner penge af banken end når du indskyder penge (indlån). For tiden er
dette tillæg højere end tidligere på grund af finanskrisen (subprime og
andet "shit"), og det betaler du så for. Dog begrænset af dit renteloft
på 6% som du kan glæde dig over i disse tider.

--
Jesper Lund

Fra : Lars

Dato : 03-07-08 14:19

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet "shit"), og det betaler du så for. Dog begrænset af dit renteloft
> på 6% som du kan glæde dig over i disse tider.

Mange tak for uddybende og godt svar.