Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Uens valutakurs
Fra : -= JF =-

Dato : 15-06-08 17:19

Jeg er ved at købe Euro til ferien og vil bestille dem online i Danske Bank.

I Danske bank er kursen 758,72, men i Nationalbanken er kursen kun
745,67. Umiddelbart ikke den helt store forskel, men ved 5.000€ bliver
det alligevel en sjat.

Jeg er klar over at forskellige kreditkort tager forskellig valutakurs,
men jeg troede at bankerne brugte Nationalbankens kurs.

Har jeg misforstået noget?

Hvor er det i øvrigt billigst at veksle?

--
Mvh. John

Fra : Knut

Dato : 15-06-08 17:24

"-= JF =-" <null@null.null> wrote in message
> [...]
> men jeg troede at bankerne brugte Nationalbankens kurs.
>
> Har jeg misforstået noget?
>
> Hvor er det i øvrigt billigst at veksle?

Ja - der er forskel på den 'kasse' kurs du kommer til at betale for
rejsevaluta og for erhvervsprisen. Desuden er der forskel på købs- og
salgskurs for fremmed valuta, så måske sammenligner du 2 forskellige ting.

Knut

Fra : -= JF =-

Dato : 15-06-08 17:36

Knut skrev:
> "-= JF =-" <null@null.null> wrote in message

> Ja - der er forskel på den 'kasse' kurs du kommer til at betale for
> rejsevaluta og for erhvervsprisen.
Skal det forstås sådan at NB kurs er den 'engros-pris' som bankerne skal
give, og bankernes egen kurs så er den pris de sælger videre til?

> Desuden er der forskel på købs- og
> salgskurs for fremmed valuta, så måske sammenligner du 2 forskellige ting.

Nej, det er i begge tilfælde prisen for at købe valuta.

--
Mvh. John

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-08 17:58

-= JF =- <null@null.null> skrev:

> Skal det forstås sådan at NB kurs er den 'engros-pris' som
> bankerne skal give, og bankernes egen kurs så er den pris de
> sælger videre til?

Ja mere eller mindre.

Banken lægger ofte en procentsats til nationalbankens officielle kurs
ved salg af valuta og omvendt når de køber valuta.

Sammen med vekselgebyret er det det de tjener penge på ved
valutahandel.

(Hvad mon det egentligt koster at veksle fra danske sedler til færøske
(og måske snart grønlandske) sedler og omvendt?)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : -= JF =-

Dato : 16-06-08 21:00

Morten Bjergstrøm skrev:

> Sammen med vekselgebyret er det det de tjener penge på ved
> valutahandel.

Tak for infoen.
Jeg havde fået den opfattelse at NB fastsatte kursen som bankerne så
fulgte, og at bankernes fortjeneste på handlen lå i gebyrerne.

Så lærte man noget igen i dag.

--
Mvh. John

Fra : Ole C

Dato : 15-06-08 18:47

-= JF =- skrev blandt andet:

> Hvor er det i øvrigt billigst at veksle?

Forex giver som regel en bedre kurs - selvom vi er ude i marginalerne,
når det gælder relativt beskedne beløb.
Det kommer lidt an på hvilket land, men ofte kan det være en god idé at
tage danske penge med til destinationslandet og veksle der.

--
vh
Ole C

Fra : -= JF =-

Dato : 16-06-08 21:08

Ole C skrev:

> Forex giver som regel en bedre kurs - selvom vi er ude i marginalerne,
> når det gælder relativt beskedne beløb.
Tak skal du ha'. Jeg prøver at checke deres kurs.
Det er nu heller ikke fordi jeg vil jagte 10-ører, men jeg så at
forskellen mellem Nationalbanken og Danske Bank lå på ca. 700,- og det
er da trods alt stadig en slags penge

> Det kommer lidt an på hvilket land, men ofte kan det være en god idé at
> tage danske penge med til destinationslandet og veksle der.

Vi skal til Italien, og der har jeg vist ikke prøvet at veksle nede.
Normalt bruger jeg mit Visa eller Amex, men ville prøve at undgå
kortgebyrerne når jeg bruger ATM'erne.

Et år kom jeg af med 750,- i gebyrer!! 10 x hævning i ATM med Amex...
Det er fandeme dyrt at ikke sætte sig ind i gebyrreglerne inden man
svinger kortet - Men så ka' jeg lære det

--
Mvh. John

Fra : Bo

Dato : 15-06-08 23:29

On 15 Jun., 19:18, -= JF =- <n...@null.null> wrote:
> [...]
> Mvh. John
>
> The only reason I would take up exercising is
> so that I could hear heavy breathing again.

Det er den "omkostning" hver gang til forbrugeren, fordi Danmark ikke
er med i Euro, i dit tilfælde betaler du 652,50 DKK formeget for
EURO
Jeg har en bankkonto i udlandet, overfører selv 10.000 Euro ad gangen
til Nationalbankens kurs +1 +20 DKK til banken, vh Bo

Fra : -= JF =-

Dato : 16-06-08 21:11

Bo skrev:

> Jeg har en bankkonto i udlandet, overfører selv 10.000 Euro ad gangen
> til Nationalbankens kurs +1 +20 DKK til banken, vh Bo
Godt 'trick' - men måske lidt meget at gøre ud af den årlige 14-dages
tur til Italien

--
Mvh. John

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 18-06-08 14:49

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> Godt 'trick' - men måske lidt meget at gøre ud af den årlige 14-dages tur
> til Italien

Jeg plejer altid at betale med Visa "på beløbet" i butikker. Så undgår man
gebyrer og højere vekslekurs.
Jeg har lige regnet et restaurantbesøg i Dublin ud. Det kostede 1226,42 kr
eller 164,51£ iflg. min kontoudskrift. Altså en kurs på 7,4549875...

I en ATM i Dublin hævede jeg 60£ til 447,35 kr. Her var kursen
7,4558333333... Dertil skulle lægges 30 kr. i ATM gebyr.

Så det behøver skam ikke være så dyrt. Bare man gør det "rigtigt".

Mvh. Claus

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-06-08 21:35

-= JF =- wrote:

> Jeg havde fået den opfattelse at NB fastsatte kursen som bankerne så
> fulgte, og at bankernes fortjeneste på handlen lå i gebyrerne.

Valutakurser fastsættes i det frie marked. Det er ikke noget som
nationalbankerne bestemmer (de kan have et ønske om at påvirke kursen,
hvilket de kan have større eller mindre held med, men det er altid
"markedet" som bestemmer i sidste ende).

--
Jesper Lund

Fra : Bo

Dato : 17-06-08 00:15

On 16 Jun., 23:34, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> hvilket de kan have større eller mindre held med, men det er altid
> "markedet" som bestemmer i sidste ende).

Lige købt fra dansk DVDoo.dk der opgiver deres priser på sitet i
Euro ?
Kursen til danske kroner var 100 Euro = 745,65835 DKK
Jeg troede slet ikke det var tilladt
vh Bo