CC Solo med Cisco 677 ?
Fra : Ulrik Brinck

Dato : 22-06-08 20:01

Hej,
Jeg/vi er blevet flyttet fra Tele2 (gamle Tiscali-forbindelser med Cisco
677) til CC Solo - dels hos mig selv og dels hos en forening med en
lokation, som ofte er ubemandet, men som vi skal kunne nå med bl.a. Remote
Desktop.

Men den router, der følger med de nye Solo-forbindelser, er, for nu at gøre
en lang historie kort, ikke god nok. Bl.a. kan man ikke specificere, at det
kun er nogle bestemte IP-adresser, der må kunne tilgå Remote Desktop, og
desuden kan routeren finde på at gå kold og skulle genstartes efter at have
kørt i måske 2-3 dage, og dét duer jo ikke til fjernadgang. :(

Jeg har derfor forsøgt at få de gamle Cisco 677'ere online på de nye
forbindelser. Det kan næsten lade sig gøre:
cbos#sh int wan0
wan0 ADSL Physical Port
Line Trained
Data rate 5120 Kbps down; 896 Kbps up
Line capacity 10336 Kbps down; 992 Kbps up
SNR Margin 26 dB; previous 26 dB
Attenuation 25.0 dB; previous 25.0 dB

Den trainer altså fint op (den kan dog ikke nå op på 1024 i upstream, da den
ikke kan køre ADSL2+, men vi kan godt leve med 896). Men det lykkes mig ikke
at få den til at logge på og hente en IP.
Jeg har selvfølgelig sat det nye brugernavn og adgangskode ind i PPP, og så
har jeg bokset lidt rundt mellem PAP/CHAP authentication og RADIUS (den stod
oprindeligt til auto/PAP og ingen RADIUS).
Jeg kan se af den nye routers opsætning, at der køres PPPoA, og at VPI/VCI
er 0/35. Cisco'en står også til at køre 0/35. PPPoA nævnes ikke ved dét navn
i Cisco'ens cbos eller webinterface, men en Google-søgning, der førte ind på
Ciscos hjemmeside, peger på, at detteher skulle være PPPoA:
cbos# set ppp wan0-0 login
User name for wan0-0 has been set to testcpe.

cbos# set ppp wan0-0 password
Password for wan0-0 has been set to cisco.

cbos# set ppp wan0-0 ipcp 0.0.0.0
PPP wan0-0 IPCP Address set to 0.0.0.0

cbos# set int wan0-0 close
cbos# set int wan0-0 vpi 1

cbos# set int wan0-0 vci 32

cbos# set int wan0-0 open

(Jeg har selvfølgelig lavet det med vpi/vci 0/35 i stedet for 1/32, og så
mit brugernavn og adgangskode fra CC).

Men den kommer _ikke_ på, selv om den jo altså trainer fint.
Er der nogen, der har gjort det her og kender løsningen? Jeg tænker,at når
den kan traine op, så kan der vel ikke "mangle" så meget for at komme på...
Og jeg kan jo se af nyhedsgruppen her, at man vist kan køre med lidt af
hvert af "hjemmekøbte" routere, så dette her bør vel også kunne lade sig
gøre? Eller hvad?

Mvh. Ulrik.