Andet multimedie
Automatisk beskæring og resize
Fra : Kurt G

Dato : 21-06-08 10:57

Jeg har nogle hundrede billeder, som er indskannet fra nogle bøger.
Desværre er der på dem alle en sort kant i højre side, som skal fjernes.
Desuden er de for store og skal resizes.

Er der et program (helst gratis), der kan klare dette i et snuptag (batch)?
Jeg har PhotoElement 2 og PhotoStudio 5, men er absolut ikke fortrolig med
det!

Mvh Kurt

Fra : /Peter

Dato : 21-06-08 12:58

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> (batch)?
> Jeg har PhotoElement 2 og PhotoStudio 5, men er absolut ikke fortrolig

JPEGCrops
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Kurt G

Dato : 21-06-08 13:50

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> JPEGCrops
> http://ekot.dk/JPEGCrops/
Det var dog et hurtigt svar. Jeg prøver programmet.

Tak

Mvh Kurt

Fra : /Peter

Dato : 21-06-08 14:02

> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> Det var dog et hurtigt svar. Jeg prøver programmet.

OK, jeg overså du også skulle resize, det kan det vist ikke, men der
findes helt sikkert andre
der kan det, men JPEGCrop er det er det bedste crop -tror jeg :_)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-06-08 15:15

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> OK, jeg overså du også skulle resize, det kan det vist ikke, men der
> findes helt sikkert andre der kan det, men JPEGCrop er det er det
> bedste crop -tror jeg :_)

Picasa kan godt resize en hel masse i en omgang.

Mvh Trine

Fra : Kurt G

Dato : 21-06-08 16:37

> Picasa kan godt resize en hel masse i en omgang.
>
> Mvh Trine

Det kender jeg ikke, men jeg vil se om jeg kan finde det.

Kurt

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-06-08 17:19

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> writes:

> Det kender jeg ikke, men jeg vil se om jeg kan finde det.

Picasa er et Google-produkt. Ganske gratis og jeg er ret glad for det.
http://picasa.google.com/

Mvh Trine

Fra : Kurt G

Dato : 21-06-08 16:36

>>> JPEGCrops
>
> OK, jeg overså du også skulle resize, det kan det vist ikke, men der
> findes helt sikkert andre
> der kan det, men JPEGCrop er det er det bedste crop -tror jeg :_)

Du har ret, det kan ikke resize, mn ellers er det et fint program!

Kurt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-06-08 00:37

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev Sat, 21 Jun 2008 11:56:38 +0200

>Jeg har nogle hundrede billeder, som er indskannet fra nogle bøger.
>Desværre er der på dem alle en sort kant i højre side, som skal fjernes.
>Desuden er de for store og skal resizes.

Det undrer mig egentlig lidt, at der ikke er nogen af grafikekspertrene
der har svaret på det her spørgsmål.

Den ultimative løsning i den her sammenhæng er vel komandolinieværktøjet
"Image Magic". Den er gratis og kan alt hvad hjertet begærer og mere
til. Det er på den anden side en lidt tung størrelse at danse med.

Men feks. programmer som XnView og ThumbsPlus har også aldeles
glimragende batch værktøjer. Umiddelbart vil jeg nok anbefale den
førstnævnte, men det er vist lidt af en smagssag.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : /Peter

Dato : 23-06-08 16:00

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> glimragende batch værktøjer. Umiddelbart vil jeg nok anbefale den
> førstnævnte, men det er vist lidt af en smagssag.

For folk der vandt til GUI er den nok LIDT tung