3d i auto cad 2008
Fra : kam sarensen

Dato : 25-06-08 22:35

Hvordan er det nu lige man målsætter en 3d solid i autocad i z axen. ??eller
er det for simpelt spørgsmål til denne superbruger gruppe. håber i kan kaste
lys over sagen

Fra : P.C.

Dato : 26-06-08 06:55

On Jun 25, 11:34 pm, "kam sarensen" <a...@mail.dk> wrote:
> Hvordan er det nu lige man målsætter en 3d solid i autocad i z axen. ??eller
> er det for simpelt spørgsmål til denne superbruger gruppe. håber i kan kaste
> lys over sagen

Jeg vil foreslå at du sætter dit UCS altså det plan du kigger ind i
tegningen fra at kigge ovenfra til at kigge fra siden ind på tingen.
den nemmeste måde er faktisk først at sætte 4 view ports med Vport
kommandoen og så svare 4 . De fire skærme du vil få i Mspace på den
måde, vil være de tre tradisionelle planer, top, front ,side og
perspektiv , og ved at gå ind på det plan du har brug for, kan du nok
nemmest målsætte højden.

Fra : GK

Dato : 15-07-08 19:25

"kam sarensen" <aim@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
??eller
> er det for simpelt spørgsmål til denne superbruger gruppe. håber i kan

der er ikke nogen spørgsmål der er for simple eller for dumme .man har jo et
problem man gerne vil have et svar på
og så kan vi andre jo også lære noget nyt . og det er godt at der er nogen
der gider at stille nogle spørgsmål .
nu er det jo en cad/cam gruppe med man kan også diskutere alt fra platter
til skærehastigheder og fræseteknikker .
og cnc drejebænke og maskiner . så er der noget at snakke om , jeg er
Matsuura fan hvad syntes i er gode maskiner og hvilke fordele og ulemper
er ved de maskiner i arbejder med eller på

mvh gert

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 15-07-08 22:50

> [...]
> Matsuura fan hvad syntes i er gode maskiner og hvilke fordele og ulemper
> er ved de maskiner i arbejder med eller på

Det er efterhånden et svært valg, vil man kører dialog el. ISO programmering
? eller et mix.
Skal det være en højhastigheds maskine med highfeed værktøjer, eller en til
tung bearbejdning som ikke piver over at man begraver et 100mm knivhoved.

Laver man kun 2D er dialog helt klart en fordel, det samme er highfeed.

Maho med linaer system (shopmill+iso) og Mazak (mazatrol+iso) til highfeed.
Mori Seiki (CAP/fabt+iso) og Okuma (dialog+iso) til tung bearbejdning.

CAP/FABT (Fanuc dialog) og Mazatrol bruger vi rigtig meget, især mazatrol er
god til 2D og ekstrem hurtig at programmer.
FABT på dreje siden er også rigtig god.
CAP på fræse siden, bruger vi kun til huller i mønster, lommer, noter,
spiraler til helical og andet sjovt har jeg lavet macro'er til alle
maskiner.

En matsuura (500, 760 & 1000 m. MX2) kender jeg godt, det er en fin allround
maskine, de ældre maskiner har dog problemer med at centralsmøringen svigter
på Z-aksen, det er de små plastikventiler i fordelerblokkene der ikke holder
i længden.

Maho er skide dyr også i reservedele, knækker der en fjeder i antrækket skal
der ny spindel på til 100k, det er sgu for tyndt.

Mazak har haft problemer med løse forbindelser i stik på deres Variaxis
serie.

Okuma har middelmådig service, dele er dyre og da vores backlight på TFT
skærmen brændte ud, kunne/ville de kun sælge os et nyt skærmmodul til 25k.
Jeg købte en ny løs skærm i usa til 1800,- alt inkl. (tag den)

Uanset hvad man køber så koster optionerne en krig, vand igennem spindel
(min. 30bar) er et must, Macro B (parametrisk macro programmering) er et
must, synkron gevind er et must, helical interpolartion er et must, vkt
udmåler er et must, belastnings og standtid er et must, Dialog er et must,
luft på vkt + + + + det var de 300k

Mvh
Leon

Fra : GK

Dato : 19-07-08 16:10

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udmåler er et must, belastnings og standtid er et must, Dialog er et must,

ja det er et svært valg det er også sjovt at høre hvad andre mener er godt
og skidt og det kunne jo også hjælpe til næste gang man skal have en ny mask
at høre hvad der er af problemer med de mask der køre rundt om på fabrikker
og værksteder så man kan gøre sine valg bedre . jeg har kørt meget med
matsuure og syntes at det er en knippel god værktøjs mask mat vf 1000 RA3G2
med palette til produktion mat RA800 palette og en gammel Mat 600 til
værktøj
det er nogle stabile maskiner og har ikke haft de store problemer med dem
undtagen en gang hvor vi hade et lyn på besøg og hade smadret Com port på
maskinerne og det var på alle sammen øv øv
mvh gert