Hvilke DB abstraktionslag findes der?
Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-06-08 08:05

Jeg bruger normalt DBI, men synes efterhånden ikke det er specielt spændende
at skrive SQL længere

Findes der ikke nogle - gode - abstraktionslag så man anvender f.eks. en
klasse for hver tabel man tilgår?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-06-08 09:54

On Sun, 8 Jun 2008 09:04:43 +0200, Jens wrote:

> Jeg bruger normalt DBI, men synes efterhånden ikke det er specielt spændende
> at skrive SQL længere

Nej, det bliver kedeligt i længden.

> Findes der ikke nogle - gode - abstraktionslag så man anvender f.eks. en
> klasse for hver tabel man tilgår?

DBIx::Class¹ har en ganske stor bruger- og udviklerskare, og fungerer
rigtigt godt, synes jeg - specielt når man begynder at udnytte finterne
ved ResultSets.

En alternativ tilgang der nogle gange nævnes er Rose::DB::Object² - den
er mindre udbredt; om det er berettiget kan jeg ikke rigtigt sige noget
om, jeg har aldrig prøvet den.

Class::DBI er forgængeren for DBIx::Class, og ofte hører man folk være
glade for at blive fri for den til fordel for DBIx::Class.

Jeg har også hørt Tangram³ og Alzabo[4] nævnt, dem ved jeg (endnu)
mindre om.

I gamle dage brugte jeg DBIx::Recordset - det ville jeg ikke gøre i dag.

Der er sikkert flere på CPAN

Mvh.

Adam

¹ <http://search.cpan.org/~ash/DBIx-Class-0.08010/lib/DBIx/Class.pm>
² <http://search.cpan.org/perldoc?Rose%3A%3ADB%3A%3AObject>
³ <http://search.cpan.org/perldoc?Tangram>
4 <http://search.cpan.org/perldoc?Alzabo>

--
"I pragmatically turn my whims into principles!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-06-08 20:01

"Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> wrote in message

> Nej, det bliver kedeligt i længden.

> DBIx::Class¹ har en ganske stor bruger- og udviklerskare, og fungerer
> rigtigt godt, synes jeg - specielt når man begynder at udnytte finterne
> ved ResultSets.

Nice, mange tak for det udførlige indlæg.
Jeg vil se om det mon ikke løser mine problemer