Hvilken bil
Fra : Ukendt

Dato : 07-06-08 13:31

Hej
Jeg har hørt rygter om, at loven er lavet om med hensyn til bevilling af
invalide biler, og hvor det førhen hed "bedst og billigst egnet", nu bare
hedder "billigst egnet"
Mit spørgsmål er så, at en varevogn på gule plader ofte er det billigste
valg, men det begrænser jo brugen meget.
Er der nogen der kender reglerne
hilsen Otto

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-08 13:37

Hej Otto

Otto wrote:
> [...]
> Mit spørgsmål er så, at en varevogn på gule plader ofte er det billigste
> valg, men det begrænser jo brugen meget.

Der er lavet en hel del om, men jeg har ikke de eksakte regler. Men én
ting er givet. Der kan ikke blive tale om en bil på gule plader.

Tænk på, at invalidebiler ofte bevilges til kørestolsbrugere, der ikke
selv kan køre, men skal have montage til stolen i hovedkabinen, og er
der så en ægtefælle + en hjælper med, så overskrider det grænsen for,
hvormange, der må være i bilen, når den er på gule plader.

Men prøv evt. at søge på www.borgerservice.dk

mvh. Erik Richard

Fra : Herman Persson

Dato : 10-08-08 13:27

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
Hej Otto

Otto wrote:
> [...]

Der er lavet en hel del om, men jeg har ikke de eksakte regler. Men én
ting er givet. Der kan ikke blive tale om en bil på gule plader.

Det er altså ikke helt rigtigt! Hvis man får bevilling til 'lille'
invalidebil, har man lov til at købe én på gule plader. Fordelen er lavere
anskaffelsespris.
Jo dyrere bil, jo større bespaerelse. Groft sagt er registreringsafgiften på
hvidpladebiler ca.180% - og på gulpladebiler ca. 50%.
Ulemperne er:
- Man har ikke noget bagsæde.
- Den indbringer sandsynligvis relativt mindre, når man skal sælge den
igen..

[...]

Hvis man får bevilling til 'stor' invalidebil, er det en helt anden
historie:
Der er tale om en såkaldt nedstolet bus - på gule plader.
Hvis den handicappede ikke selv kører den, må vedkommende fx godt sidde i
varerummet i elektrisk kørestol.