Tips og trix ??
Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 22:03

Hejsa.
Søger ideer til vedligehold og rensning af BCD.

Ikke tippet med at skylle med vand efter hvert dyk, men tip til at "redde"
en BCD der er blevet lidt kedelig i blæren.
Den klister lidt sammen og holder igen på luften (den er velopdragen)

Nogen ideer til at få den på ret køl igen, vil gerne levetidsforlænge den?
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Seerup

Dato : 05-06-08 14:48

> [...]
| Den klister lidt sammen og holder igen på luften (den er velopdragen)
|
| Nogen ideer til at få den på ret køl igen, vil gerne levetidsforlænge den?

Ville det måske kunne hjælpe at give den en omgang talkum indvendigt? Ikke at
jeg ved det, men det er mit gæt.

S.

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-08 08:37

Selv fundet et godt råd.

Talkum duer ikke, det klumper og bliver skyllet ud.

Det anbefales at bruge Rodalon, et desinfiserende og rensende middel.
Skyl med en opløsning som anbefalet på flasken og skyl efter med rent vand.

--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Torben

Dato : 08-06-08 07:20

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote in message
> [...]
>
> Det anbefales at bruge Rodalon, et desinfiserende og rensende middel.
> Skyl med en opløsning som anbefalet på flasken og skyl efter med rent

Så tror jeg jeg istedet ville vælge Atamon, det er ikke giftigt, men dræber
svampesporer med mere. Lærer man stadig at ånde fra BCD'en i CMAS ??.

-Torben

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 16:35

> Så tror jeg jeg istedet ville vælge Atamon, det er ikke giftigt, men
> dræber svampesporer med mere. Lærer man stadig at ånde fra BCD'en i CMAS
> ??.
> -Torben

Rodalon er vist rimelig giftfri for mennesker, du skal nok ikke drikke det,
og jeg skyller grundigt bagefter.
På embalagen står det må bruges til rengøring i køkken, så der er nok tænkt
over det med giftighed.

Atamon er nok ikke bedre, det kommer ikke i syltetøjet, bruges kun til at
skylle glassene med.

Jeg ved ikke noget om de 2 stoffer, men jeg vil tro at Rodalon er lidt mere
fremme i skoene over for bakterier, da Atamon først og fremmest er et
svampemiddel.

Det med CMAs må du spørge en CMAsser om, jeg ved det ikke.
---
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)
www.toggal.dk

PS! Et totalt OT tip - Hvis dine Klematis får visnesyge, vand med Atamon -
det slår svampesporen ihjel

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 12-06-08 16:16

hej

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev.

> Lærer man stadig at ånde fra BCD'en i CMAS ??.

det er jo op til den enkeldte instruktør hvad han vil lære sine elever, lige
som det er i padi osv.

men NEJ, der er intet sted i CMAS under visning eller matrialer, hvor det er
omtalt.
men der står heller ingen steder at man SKAL starte i våd dragt, fordi
tørdragt er UUUUUUU farlig for uerfarne dykker, men der er der mange gamle
instruktør der holder fast i, så der skal sikkert nok være nogle der også
holder fast i reserve stang, 0.4L flaske på vesten og ånding gennem vesten.
MEN det er altså mange år siden det røg ud af det officelle CMAS.
MEN det er jo som sagt ikke det samme som at det ikke findes i nogle
klubber, jeg syntes da jeg har hørt rygter om at der stadig findes en klub
i DK der kun aksepter halskrave vest, hvis man vil dykke i klubben )))

mvh Morten Dall Darmer
www.divedata.dk

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 12-06-08 16:32

Morten Dall Darmer wrote:
> hej
>
> "Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev.

> det er jo op til den enkeldte instruktør hvad han vil lære sine elever,
> lige som det er i padi osv.

Nej sådanne er det ikke i Padi, der er det nøje specificeret hvilke
øvelser eleverne skal igennem, og instruktøren kender kravene til
hvornår øvelsen er udført tilfristillende.

Om det i cmas, sdi, ssi, naui eller andre organisationer er helt op til
instruktøren selv at opfinde øvelser ved jeg ikke, men jeg håber det
ærligt talt ikke.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 14-06-08 17:25

hej,

"Soren 'theDiver' Reinke" <soren@REMOVEreinke.dk> skrev

> Nej sådanne er det ikke i Padi, der er det nøje specificeret hvilke
> øvelser eleverne skal igennem, og instruktøren kender kravene til hvornår
> øvelsen er udført tilfristillende.

I cmas er der jo også minimums krav, men jeg er i min gode ret til at
forlange mere af mine elever for at jeg vil stå inde for deres uddannelse.

og jeg har faktisk aldrig mødt en eleve der har noget imod at få mere for
pengene end han / hun har krav på.
jeg ved så godt at det ikke er sådanne i PADI, der køber man jo typisk
igennem efter minimums krav, for så er det jo letter at sælge specialiti
bagefter.

jeg har fekst, set kurser i, vedligeholdelse af udstyr, navigation,
tørdragt, brug af computer, osv osv.
Når vi uddanner så uddanner vi en komplet dykker, der ved hvordan man tager
vare på sig selv og sit udstyr.

> Om det i cmas, sdi, ssi, naui eller andre organisationer er helt op til
> instruktøren selv at opfinde øvelser ved jeg ikke, men jeg håber det
> ærligt talt ikke.

mvh Morten

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 15-06-08 17:46

Morten Dall Darmer wrote:
> [...]
>
> I cmas er der jo også minimums krav, men jeg er i min gode ret til at
> forlange mere af mine elever for at jeg vil stå inde for deres uddannelse.

Det du siger er altså at når man har 2 dykkere der har f.eks. et **
bevis, er der overhovedet ingen garanti for at de reelt kan det samme ?

Det er da ikke hensigtsmæssigt, at det er op til instruktøren selv at
beslutte hvad der er relevant eller ej ud over standarden.

Hvis du mener noget er relevant hvorfor får du det ikke med som en del
af standarden ? Eller er standarderne ikke lavet af folk med forstand på
det, eller mener du bare du er bedre vidende end dem der laver jeres
standarder ?

> og jeg har faktisk aldrig mødt en eleve der har noget imod at få mere
> for pengene end han / hun har krav på.

Korrekt, men hvorfor sørger du ikke for at de ting du mener er relevante
bliver standardiseret ?

> jeg ved så godt at det ikke er sådanne i PADI, der køber man jo typisk
> igennem efter minimums krav, for så er det jo letter at sælge specialiti
> bagefter.

Hvordan kan det være du pludseligt skal nedgøre andre systemer end dit
eget ?

> jeg har fekst, set kurser i, vedligeholdelse af udstyr, navigation,
> tørdragt, brug af computer, osv osv.

Folk lærer det som er relevant for dem. Når du tager et kørekort til
bil, lærer du heller ikke at skifte toppakning, eller køre lastvogn med
hænger som erhverv osv.

> Når vi uddanner så uddanner vi en komplet dykker, der ved hvordan man
> tager vare på sig selv og sit udstyr.

Men jeres standard er åbenbart mangelfuld siden du selv skal finde på en
masse ekstra ting og sager, som DU mener er relevant.

> Nå

Skræmmende det er som du beskriver, at det åbenbart er op til
instruktøren selv at finde på ting. (sjovt det er ikke sådanne jeg hører
det fra de cmas instruktører jeg kender, ifølge dem er tingene
standardiseret godt nok.)

p.s. Ja du bad selv om at blive nedgjort, eftersom du øjensynligt ikke
respekterer andres organisation.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 15-06-08 19:51

hej Søren

> [...]

> nok.)
>
> p.s. Ja du bad selv om at blive nedgjort, eftersom du øjensynligt ikke

fint nok med mig. jeg nedgøre ikke andre, jeg syntes ikke min org er bedre
en andre og, og jeg syntes ikke jeg er bedre end andre.
og ja der er minimums krav.

forskælden på mig og en komicel instruktør, er at jeg ikke tjener påenge på
at uddanne jeg uddanner for selv at få nogle gode makkere at dykke med.

og jeg gider ikke at dykke med nogle der ikke kan styre deres trim og
opdrift, og der for ødelægger sigten på et dyk for resten af gruppen.

der for gør jeg meget ud af at lære eleverne opdrift/trim/udstyrs
konfiguration

derfor vil jeg påstå at vores kurser (min klubs) er bedre en et kursus hos
en komicel instruktør, simpelthen fordi har tiden til det, hvis et center
skulle bruge så meget tid på det som vi gør, skulle de fordoble prisen
(mindst) og så solgte de nok ingen kurser.

jeg kan så ikke forstå at du lige frem syntes det er skræmmende at jeg / vi
giver dem mere end de har krav på.
det betyder jo ikke du ikke ved hvad du står med, når du feks står med en
**CMAS dykker, for de ved jo hvad de som minimum kan, og det er jo det man
går ud fra, at nogle så kan mere det er da bare godt for dem.

--
mvh Morten

Fra : Søren

Dato : 15-06-08 19:57

Søren tag dig nu sammen. Det samme gælder sgu da også for PADI - er der ikke
noget med at man skal tage et "tilvænningsdyk" for at bruge sit tropisk
erhvervede certifikat i norden?

Da jeg tog mit CMAS** bevis lærte vi at binde båden på vraget på den måde
som man nu gør i VSK. Jeg er sikker på at der er 1000 måder at gøre det på
og andre CMAS elever sikkert har lært det på en anden måde. Det giver ikke
mening at standardicere den slags.

Med hensyn til at stille yderligere krav til kursisten. Så uddannes CMAS
primært i klubberne og ikke centrerne. Derfor er det naturligt at de stiller
krav om at kursisten lærer det som klubben finder nødvendigt for at kunne
deltage en aktiv og ligeværdig medspiller. Der er jo ikke noget staff der er
der kun for at servicere dykkerne.

/Søren

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 15-06-08 20:22

Søren wrote:
> Søren tag dig nu sammen.

Sjovt du skriver til dig selv

For det burde du jo.

> Det samme gælder sgu da også for PADI - er der ikke
> noget med at man skal tage et "tilvænningsdyk" for at bruge sit tropisk
> erhvervede certifikat i norden?

Nu sammenligner du pærer og druer med hinanden.

Her snakker vi om hvilke ting der er standardiseret, og hvilke ting
instruktøren selv finder på folk skal kunne, ikke hvor folk har taget
deres certifikat.

Du kan faktisk godt bliver cmas dykker andre steder end her i norden,
mange dykker centre i udlandet uddanner faktisk inden for
padi,cmas,ssi,bsat osv.

> [...]
> og andre CMAS elever sikkert har lært det på en anden måde. Det giver ikke

Det giver mening at standardisere at folk skal lære at binde på, hvis
det vitterligt er nødvendigt at kunne denne færdighed.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-06-08 23:22

Morten Dall Darmer wrote:

>Det du siger er altså at når man har 2 dykkere der har f.eks. et ** bevis,
>er der overhovedet ingen garanti for at de reelt kan det samme ?

Nej, men der er garanti for, at de minimum kan det der står i standarden.

>Det er da ikke hensigtsmæssigt, at det er op til instruktøren selv at
>beslutte hvad der er relevant eller ej ud over standarden.

Så længe dykkerne kan det, de skal kunne ifølge standarden,
så er der ingen der forbyder, at man giver mere lærdom.

>Hvis du mener noget er relevant hvorfor får du det ikke med som en del af
>standarden ?

Det behøver man ikke, man kan bare lære det fra sig.

Men hvis man har forslag til ændringer af standarderne, kan man
skrive et ændringsforslag og få det behandlet af de relevante instanser.

>Eller er standarderne ikke lavet af folk med forstand på det, eller mener
>du bare du er bedre vidende end dem der laver jeres standarder ?

Du har spurgt om det samme på dykker-forum.dk flere gange
og der er blevet svaret på det flere gange. Det virker lidt som om
du troller efter et eller andet bestemt svar.

De fleste CMAS instruktører i Danmark jeg kender, synes at være tilfredse
med de standarder der foreligger. Selvfølgelig kan man synes, at der er
ting som skal ændres, men der er frihed til at lægge mere til i uddannelsen,
hvis man har overskud til det.

Vi træner f.eks. ABC-øvelse i vores klub, en øvelse som ikke har megen
praktisk værdi i forbindelse med åbentvandsdykning, men som er glimrende
til at opbygge selvtillid, vandføling og kondition.

>Korrekt, men hvorfor sørger du ikke for at de ting du mener er relevante
>bliver standardiseret ?

Det er anden gang du stiller spørgsmålet

Det er normalt ikke nødvendigt, man kan bare undervise i det,
hvis man finder det relevant.

> [...]

>lærer du heller ikke at skifte toppakning, eller køre lastvogn med hænger

Præcis, sådan er det også i de fleste klubber. Hvis folk har brug for
at dykke tørdragt, afbalancering eller navigation, så lærer de det,
Vi kalder det bare ikke et specialty, hvergang vi giver noget lærdom,
som er en del af den basale undervisning.

Det er klart at hvis man arbejder i en organisation, hvor man sælger
kurser og mersalg er et at målene, så er det ikke rentabelt at give
mere end standarden og derfor kan tanken virke lidt skræmmende.

>Men jeres standard er åbenbart mangelfuld siden du selv skal finde på en
>masse ekstra ting og sager, som DU mener er relevant.

Nej, standarderne er minimumskrav, men man gerne give mere
med i posen til glæde for eleverne. Det er ikke ensbetydende
med at standarderne er mangelfulde.

> [...]
>instruktører jeg kender, ifølge dem er tingene standardiseret godt nok.)

Præcis, standarderne er fine, men derfor må man gerne opfinde
øvelser og opgaver, som gør undervisnngen mere spændende og
giver eleverne et større personligt udbytte, end det der er skrevet
i standarderne.

Der bliver udviklet mange spændende ideer til anderledes og bedre
undervisning, og de er tidligere blevet delt mellem alle instruktører
på de årlige instruktørkonferencer.

>p.s. Ja du bad selv om at blive nedgjort, eftersom du øjensynligt ikke
>respekterer andres organisation.

Nu handler det jo ikke om at give igen og nedgøre, øje for øje.
Det er fint, hvis du har en holdning til tingene og jeg kan se at du
interesserer dig meget for CMAS standarderne, både her og andre
steder, men hvis det kun er for at nedgøre og kritisere, så tror jeg
ikke der er mange der gider svare på dine indlæg i længden.

Søren Arnvig

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 16-06-08 01:01

Søren Arnvig wrote:

> Du har spurgt om det samme på dykker-forum.dk flere gange

Yeps f.eks. om nogle detaljer om makkerlinen.

> og der er blevet svaret på det flere gange. Det virker lidt som om

Spøjst vi er ellers flere der den dag i dag venter på svaret fra dig.

> du troller efter et eller andet bestemt svar.

Ikke et bestemt svar, bare et svar.

> Det er fint, hvis du har en holdning til tingene og jeg kan se at du
> interesserer dig meget for CMAS standarderne, både her og andre

Det gælder ikke kun cmas, det gælder alle de organisationer jeg møder.
Det kaldes almen nysgerrighed og ønsket om at finde ud af hvorfor
organisationerne gør som de gør.
Dette gælder skam også Padi f.eks. som jeg jævnligt går på klingen.

> steder, men hvis det kun er for at nedgøre og kritisere, så tror jeg
> ikke der er mange der gider svare på dine indlæg i længden.

Det er du velkommen til at synes det er kritik og nedgørelse, mange
andre vil nok bare kalde det nysgerrighed og søgen efter svar og
begrundelse.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-06-08 06:30

>Det er du velkommen til at synes det er kritik og nedgørelse, mange
Det var vist dig selv, der kaldte dit eget indlæg nedgørelse.
Jeg citerer lige fra dit svar til Morten:

<citat source="Søren Reinke")
p.s. Ja du bad selv om at blive nedgjort, eftersom du øjensynligt ikke
respekterer andres organisation.
</citat>

>andre vil nok bare kalde det nysgerrighed og søgen efter svar og
>begrundelse.

Du har fået så mange svar og begrundelser, som du åbenbart vælger at overse.
Min seneste post her indeholder en del forklaringer og svar på de
spørgsmål du stiller, men det virker ikke som om du egentlig
gider forholde dig til svarene. Det synes, som om du er mest nysgerrig
efter at se, hvorlænge du kan holde liv i en diskussion.

Hvis man ser på din svar frekvens, så er det ikke atypisk
at du svarer indenfor 20 minutter efter at en anden har postet.
Giv dig nu tid til at læse et svar og forstå det, inden du endnu
engang farer til tastaturet.for at svare Og når du har skrevet
svaret, så lad det hvile som kladde i en rum tid, og prøv så
at vurdere om dit svar reelt bidrager til diskussionen.

Jeg sidder selv, lige nu og prøver at vurdere om denne post
reelt vil bidrage til diskussionen, den er sansynligvis spildt
og jeg får måske et flabet svar, men så har jeg da forsøgt
og det kan være at en anden kan blive sparet for den samme
diskussion en anden gang.

Søren Arnvig

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 16-06-08 08:46

Søren Arnvig wrote:

> [...]
>
> <citat source="Søren Reinke")
> p.s. Ja du bad selv om at blive nedgjort, eftersom du øjensynligt ikke

Det var et svar som du selv skriver til Morten, og ikke noget der er
ment til dig, derfor irrelevant i samtalen med dig.

> [...]
> Min seneste post her indeholder en del forklaringer og svar på de
> spørgsmål du stiller, men det virker ikke som om du egentlig

Nej den indeholder ikke noget svar på den diskussion du selv henviser
til på www.dykker-forum.dk hvilket jeg pointerer og du ignorerer.

Du svarer på andre ting hvilket også er fint. Men hvorfor skulle jeg til
hver enkelt ting kommentere det, jeg har klippet det ud da jeg ikke
mener der er mere i den sag.
Så det er nærmere dig der vil se hvor længe du kan holde liv i tingene.
(jævnfør hvad du beskylder mig for længere nede) Du klipper jo selv i de
posting du besvarer.

> gider forholde dig til svarene.

Men tag og svar på www.dykker-forum.dk det er der diskussionen foregik,
og derfor også der svaret burde komme, det er dårlig net debat kultur at
forsøge at køre samme diskussion flere steder.

> Det synes, som om du er mest nysgerrig
> efter at se, hvorlænge du kan holde liv i en diskussion.

Læs lige 2 svar afsnit oppe og se hvad du selv gør.

> Hvis man ser på din svar frekvens, så er det ikke atypisk
> at du svarer indenfor 20 minutter efter at en anden har postet.

Korrekt, jeg læser tingene i gennem, og svarer på det.

Du venter øjensynlig i uger, og svarer slet ikke.

> Giv dig nu tid til at læse et svar og forstå det, inden du endnu
> engang farer til tastaturet.for at svare

Og du giver dig alt for god tid, eftersom du slet ikke svarer på
tingene, og samtidigt forsøger at sprede diskussionerne ud over flere
medier. (hhtp, nntp)

> [...]
> og jeg får måske et flabet svar, men så har jeg da forsøgt
> og det kan være at en anden kan blive sparet for den samme

Du opfordrer mig til at give mig tid til at låse et svar og forstå, og
samtidigt fundere over om et svar bidrager.

Når du selv forsøger at være nærmest filosofisk, hvorfor er det så lige
du forsøger at nedgøre mig som person, hvad bidrager det med, for
derefter at slutte med en små arrogant kommentar om at det måske kan
spare andre for tid.

Måske skulle du selv til at læse dine postings igennem, og reflektere
over hvordan du selv opfører dig, inden du poster sådanne irrelevante
ting. Person angreb gavner ikke det mindste, og da slet ikke når du selv
forsøger at få det til at se ud som om du er 'gennemtænkt'.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-06-08 09:29

>Du svarer på andre ting hvilket også er fint. Men hvorfor skulle jeg til
>hver enkelt ting kommentere det, jeg har klippet det ud da jeg ikke mener
>der er mere i den sag.

Fint, så er vi da enige på et punkt.

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-06-08 06:51

Søren Arnvig wrote:

>Yeps f.eks. om nogle detaljer om makkerlinen.

>Spøjst vi er ellers flere der den dag i dag venter på svaret fra dig.

Okay, så tager vi det engang til.
Hvad er det du gerne vil vide om makkerline ?

Søren Arnvig

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 16-06-08 08:22

Søren Arnvig wrote:

> Okay, så tager vi det engang til.
> Hvad er det du gerne vil vide om makkerline ?

Hvis du går ind på www.dykker-forum.dk og gør det du selv nævner i den
anden posting 'Giv dig nu tid til at læse et svar og forstå det, inden
du endnu engang farer til tastaturet.'

Så vil du hurtigt kunne se hvad du endnu mangler at svare på.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-06-08 08:43

> [...]

>endnu engang farer til tastaturet.'

>Så vil du hurtigt kunne se hvad du endnu mangler at svare på.

Jeg kan ikke se, at der er noget der er ubesvaret.
Vil du være rar at stille spørgsmålet igen, her , nu ?

Søren Arnvig

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 16-06-08 09:02

Søren Arnvig wrote:

> Jeg kan ikke se, at der er noget der er ubesvaret.
> Vil du være rar at stille spørgsmålet igen, her , nu ?

Nej som jeg skriver i den anden posting, så mener jeg det er god stil at
holde diskussionen der hvor den startede og ikke forsøge at sprede den
over flere medier.

p.s. Du siger jeg har en hurtig svar frekvens, du svarede selv indenfor
3 min (ifølge mit nntp program), bare lige en detalje til eftertanke hos
dig.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-06-08 09:27

Søren Arnvig wrote:

>p.s. Du siger jeg har en hurtig svar frekvens, du svarede selv indenfor 3
>min (ifølge mit nntp program), bare lige en detalje til eftertanke hos dig.

Det var et kort svar på et forventet spørgsmål, (lige som dette)
det behøver jeg ikke tænke længe over.

Søren Arnvig

Fra : Mikkel Noe

Dato : 09-06-08 04:55

Rodalon er heller ikke giftigt ... For mennesker!
Rodalan angriber kun monoploide og diploide organismer - svampe. (og
så må i ikke spørge mere - ved det kun fordi jeg har en ven, der er
molykylærbiolognørd) - hehehe

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 09-06-08 07:04

On 9 Jun., 12:55, Mikkel Noe <mikkel...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Rodalan angriber kun monoploide og diploide organismer - svampe. (og
> så må i ikke spørge mere - ved det kun fordi jeg har en ven, der er

ok mikkel så server vi Rodalon til dig ved næste fest, det kan være
det går bedre med det end blå gajol ;)

-Jacob

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 17-06-08 22:20

Jeg og mange andre CCR dykkere der lever endnu, bruger A.P.Valves Buddy
Clean"Concentrated Detergent for Disinfection of Inner Bags, Valves &
Mouthpieces".
/Sune

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:484702e7$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...