Kvalitet på Kinroad chopper
Fra : Thomas

Dato : 04-06-08 07:32

Hej alle.

Jeg har været væk fra det søde liv på en knallert i mange år nu, og har en
plan om at vende tilbage inden længe.
Derfor har jeg kikket en del på de muligheder marked giver.

Nu er jeg jo ikke hel ung mere, og behøver hverken tuning eller gaderæs, og
samtidig ville jeg gerne prøve noget der ikke var alt for Scooter-agtigt.
Derfor har jeg fået øje på følgende Kinroad Chopper model;
http://www.motorevo.dk/shop/kinroad-classic-chopper-199p.html

Jeg kan jo selvfølgelig godt ud fra fabrikationslandet og prisen vurdere at
det ikke er en kvalitets knallert, der kan måle sig med mange af de
veletablerede mærker, der findes på marked.
Men jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at høre jeres mening om kvaliteten
på disse typer knallerter.
Den meget kendte Honda-licens motor sidder jo på de fleste, så erfaringer
fra den ene kan vel næsten overføres til andre typer.

Mine bekymringer går også på om man kan skaffe de fornødne reservedele, dæk
og udstødninger mm., hvis en dag der bliver brug for dette.
Det er jo ikke typiske reservedele, som de fleste knallert forhandlere
ligger inde med.

Men mon skidtet ryger fra hinanden efter første tur?...
Mon kun forkromningen kan holde til max. 30 km/t?
Kan den overhoved køres som lovlig indregistret 30 Km/t knallert efter dansk
lovgivning?
osv. osv....

Den gang i fordums tid hvor man havde Puch VZ50 osv.. lå man jo også
alligevel og rodede i hver weekend, og selvom jeg godt kan finde på andet at
lave i mine weekender, så ville det være fint hvis hovedvægten lå på
køreturene, og ikke bøvlet med at holde den kørende og skaffe
reservedele...

Nogen kommentarer?

Thomas.

Fra : Henning Lund

Dato : 04-06-08 08:54

Thomas tastede:

> [...]
> brug for
> dette. Det er jo ikke typiske reservedele, som de fleste

Reservedele er ikke noget problem, det passer over fra flere
andre modeller og er ikke så vanvittig dyre.

> Men mon skidtet ryger fra hinanden efter første tur?...

Nej.

> Mon kun forkromningen kan holde til max. 30 km/t?

Øh, hvad mener du? Angående kvaliteten på chromen så er den
elendig, den ruster i løbet af ganske få måneder og kan ikke
holdes pæn.

> Kan den overhoved køres som lovlig indregistret 30 Km/t
> knallert
> efter dansk lovgivning?

Ja det kan den sagtens, så længe den er typegodkendt til det
Danske marked og ikke importeret af en eller anden karl smart der
lige vil tjene nogle lette penge, så der skal medfølge en
typeattest så der kan udstedes en nummerplade.

Vedr. alt andet der er at sige om sådan en fætter: Jeg har selv
haft et par stykker i stil af den du linker til, de ruster for et
godt ord da de ikke er grundmalet, kun lakeret med en tynd lag
maling. Kørekomforten er af h...... til, sædet er hård som en
pind og du sidder meget lavt, motormæssigt har der på nogle
modeller været bøvl med gearkassen men ellers er den god nok. Som
lovlig kører de ikke ret godt, de kan ikke slæbe en voksen person
i modvind eller på store stigninger uden du er nede i ca 15 - 20
km/t. Dækkene er livsfarlige i regnvejr, du kurer rundt som om du
kørte i brun sæbe. Skruer ryster af lige som på de gamle Harley

Jeg har i stedet købt en af disse som er på siden her
http://www.billigonline.dk/scooter-.aspx de koster 5500 hvis du
køber dem af ham usamlet i en kasse. Det er faktisk en rigtig god
knallert efter hvad jeg kan vurdere (jeg har selv været
scooterforhandler for år tilbage), du får meget for pengene ift.
mange andre. Jeg har haft den vi købte adskilt for at tjekke
opbygninge og kan se det er gennemført, stik er bla. samlet med
noget antikorroderende fedt så der ikke bliver problemer med
dårlige forbindelser. Der er indbygget tyverialarm og skilles en
ledning ad, så kører den efter speedometeret 70 km/t, der
medfølger en topbox. Motoren rykker betydelig bedre end den motor
der sidder på chopperne både som lovlig og som ubegrænset. Men
det er jo en scooter og det var jo ikke det du ville have.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Thomas

Dato : 05-06-08 14:52

> --
> Mvh Henning Lund
> http://www.sitecenter.dk/freespace/
> vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.

Hej Henning.

Tak for dit gode og fyldestgørende svar.
Det underbygger meget godt mine egne bekymringer.

Jeg tog i dag den beslutning at følge min sunde fornuft mere end lysten til
at være "alternativ".
Derfor købte jeg mig en Yamaha Neo's. En smule brugt, men dog kun kørt
1400Km.
Jeg håber den vil glæde mig i langt tid fremover, men hold da op hvor er der
ikke meget krudt i sådan en 30 km/t sag.

Igen, tak for svaret.

Thomas.

Fra : Henning Lund

Dato : 05-06-08 15:50

Thomas tastede:

> [...]
> Jeg håber den vil glæde mig i langt tid fremover, men hold da
> op hvor
> er der ikke meget krudt i sådan en 30 km/t sag.

Der skal bare skrues lidt, så kører den godt

Fra : Thomas

Dato : 07-06-08 15:22

> Der skal bare skrues lidt, så kører den godt

Hej igen.

Efter kort tid i selskab med mit nye transportmiddel, så kunne man da godt
få nogen tanker omkring at "skrue lidt".

Jeg ville jo nok allerhelst bare have en lille smule mere krudt i sagen, og
kunne nu nok finde mig tilfreds med 10 Km/t mere, eller noget i den stil.
Men jeg kunne nu derfor godt lide at vide, hvor meget man har gjort for at
ødelægge oplevelsen fra typegodkendernes side.
Da det er en '05 årgang, så er der måske gjort mere end småting for at
forhindre pilfingers succes?
Jeg mener at man er blevet endnu mere opmærksom på effektive begrænsninger i
de senere år.
(Måske CDI og luftfilter begrænsning).
((Jeg har kikket på den link i en tråd over denne, der henviser til
typegodkendelses papirerne, men kan kun finde min model i en EU45 version,
og min er jo en 30Km/t Yamaha Neo's.))

Min første tanke var at forsøge med en anden udstødning, der ikke giver
knallerten "astma" som den originale gør.
Jeg har nemlig også fundet ud af at den ikke har nogen speciel god benzin
økonomi, og tillægger måske dette den noget spoleret motorgang med sådan en
original udstødning.
Jeg har kun haft den 2 dage, og er allerede løbet tør, men en spadserer tur
på 2Km til følge. Mine Kr. 50.- i benzin holdte åbenbart kun til ca. 90Km.

Men så er spørgsmålet;
Vil et udstødnings skifte give mig mere hastighed?
Vil et udstødnings skifte alene være en dårlig ide, da motoren så måske vil
køre med højere omdrejninger ved topfart, da der jo stadig vil være en
begrænsning i skiven ved variatoren?

Thomas.

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-08 18:38

Thomas tastede:

> [...]
> typegodkendelses papirerne, men kan kun finde min model i en
> EU45
> version, og min er jo en 30Km/t Yamaha Neo's.))

Det er også en trals side at rode rundt på, det kan være svært at
finde det man søger.

> [...]
> god
> benzin økonomi, og tillægger måske dette den noget spoleret

Udstødningen ville jeg ikke skifte for at opnå lidt højere fart.
Udstødningen er det første politiet falder over er skiftet hvis
man stoppes, så jeg ville bare fjerne plomberingen i den
eksisterende udstødning, hvordan det er lavet kender jeg ikke,
jeg har aldrig rodet i en Neos. Der kan sidder en forsnævring ved
flangen hvor den spændes på cylinderen, der kan også være et rør
svejset på forrøret for at ændre udstødningsgassens flow gennem
potten. Der bør sidde en afstandsskive i den forreste variator,
hvis du fjerner den, vil du opnå en bedre økonomi mht.
benzinforbruget da den ikke skal op i så mange omdr. for at køre
godt.

> Jeg har kun haft den 2 dage, og er allerede løbet tør, men en
> spadserer tur på 2Km til følge. Mine Kr. 50.- i benzin holdte
> åbenbart kun til ca. 90Km.

Det var ikke meget. Den NRG jeg bruger hver dag har 70CC
cylinderkit, 17,5 mm karburator, den går 25 - 30 km pr. liter i
snit, jeg har godt nok en større gearing på, men kører normalt
med ca 7000 omdr.

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-08 18:42

Tror squ egentlig der sidder en i luftfilteret på sådan en neos.