En ravn ?
Fra : Cindy

Dato : 29-05-08 21:49

I går gik jeg på hovedgaden i en af Københavns omegnskommuner. To store
blåsorte fugle hoppede pludselig rundt lige foran mig. Da den ene forsvandt
lagde jeg mærke til at den anden måske havde brækket det ene ben. Den kunne
i hvert fald ikke støtte på det, og den kom hen mod mig, næsten som om den
søgte hjælp. Den hev afsted med et stort stykke papir med lidt stegeolie på,
måske har den været så sulten, så bare duften af mad fik den til at nippe
små stykker af det beskidte papir.

Nå og så spørgsmålet ! Fuglene var lidt større end skader. De var helt
blåsorte og havde et stort blankt kulsort næb. Hvad kan det have været andet
end ravne?

Jeg mener ellers, jeg har læst at ravnene er forsvundet fra Danmark.

Cindy

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-08 01:48

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev
> [...]
> andet end ravne?
>
> Jeg mener ellers, jeg har læst at ravnene er forsvundet fra Danmark.

Der er masser af Ravne, men du har nok set Råger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-05-08 05:52

Preben Riis Sørensen skrev:

> Der er masser af Ravne, men du har nok set Råger.

Råger med blankt kulsort næb?
Nej, jeg gætter på sortkrager.

--
Herluf :·)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-08 15:11

> Preben Riis Sørensen skrev:
> Råger med blankt kulsort næb?

Jeg har ikke set kragefugle med andet.

> Nej, jeg gætter på sortkrager.

Sortkrager er ikke blåsorte, det er Råger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-05-08 17:02

Preben Riis Sørensen skrev:

> Jeg har ikke set kragefugle med andet.

> Sortkrager er ikke blåsorte, det er Råger.

Hvad forklarer du så det blanke, kulsorte næb med?
Det kan vel i så fald kun være *ungfugle* af arten råge.

En voksen råge har et grågult næb samt et nøgent område
omkring dette.

--
Herluf :·)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-08 22:41

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev

> Hvad forklarer du så det blanke, kulsorte næb med?
> Det kan vel i så fald kun være *ungfugle* af arten råge.
>
> En voksen råge har et grågult næb samt et nøgent område
> omkring dette.

Jeg har studeret mine fotos, hvor der godt nok er et med et lyst næb, men
langt de fleste viser sorte næb, og det er voksne da de har det nøgne parti.
Men altså blåsort fjerdragt er kun Råger der har.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : PA

Dato : 02-06-08 15:55

> [...]
> langt de fleste viser sorte næb, og det er voksne da de har det nøgne
> parti. Men altså blåsort fjerdragt er kun Råger der har.

Man kunne måske nøjes med at skrive følgende.

Ravne er meget,meget større end skader.

Altså må det være Råger.

MVH Per