ISDN og ADSL
Fra : Lene Larsen

Dato : 28-05-08 21:48

Hvis man har en ISDN forbindelse, hvor høj en ADSL hastighed op & ned, kan
man da få,
hvis man vil have dem begge på samme trådpar.

Jeg regner med at ISDN forbindelsen tager noget af kapasiteten på linien.

mvh.

Lene

Fra : Sørensen

Dato : 28-05-08 22:54

"Lene > skrev ...
> Hvis man har en ISDN forbindelse, hvor høj en ADSL hastighed op & ned, kan
> man da få,
> hvis man vil have dem begge på samme trådpar.

Det kommer an på afstanden til centralen. Spørg din udbyder.

vh.
Sørensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-05-08 08:20

"Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis man vil have dem begge på samme trådpar.
>
> Jeg regner med at ISDN forbindelsen tager noget af kapasiteten på linien.

Du skal næppe forvete mere end 8megabit.
Men igen det kommer også meget an på afstanden til centralen, fordi ISDN
sluger lige et par ekstra dB.

Overvej at få det kørt ind på en bærelinie istedet.

--
/Dennis
Diverse harware sælges

Fra : Sørensen

Dato : 29-05-08 14:43

"Dennis > skrev
> Du skal næppe forvete mere end 8megabit.
> Men igen det kommer også meget an på afstanden til centralen, fordi ISDN
> sluger lige et par ekstra dB.

Ikke db men båndbredde.

vh. Sørensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-05-08 14:46

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> crashed Echelon writing

> Ikke db men båndbredde.

Og bedre båndbredde afhænger af dæmpningen i kablet deraf db, så jow db.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sørensen

Dato : 29-05-08 14:52

"Bjarke > skrev i.

> Og bedre båndbredde afhænger af dæmpningen i kablet deraf db, så jow db.

Nej ISDN beslaglægger flere kilohertz som så ikke kan bruges til ADSL derfor
mister man hastighed.

vh.
Sørensen

Fra : Lene Larsen

Dato : 29-05-08 17:12

> Nej ISDN beslaglægger flere kilohertz som så ikke kan bruges til ADSL
> derfor mister man hastighed.
>
> vh.
> Sørensen

Det jeg er interesseret i er hvor meget ISDN "fylder" og hvor meget der så
er tilbage til
ADSL. Altså hvor stor hastighed man i teorien kan få, både i Upload og
Download.

Jeg har spurgt min udbyder TDC, og her varierer svaret fra 20/1 Mbps og til
4/768, alt efter
hvem men spørger, og hvornår på dagen man spørger, så det kan jeg ikke
rigtig bruge til noget.

Det korrekte svar vil så forringes med afstanden til centralen osv...

mvh.

Lene

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-05-08 17:43

Lene Larsen wrote:
> Det korrekte svar vil så forringes med afstanden til centralen osv...

Og kvaliteten af din forbindelse - og det kan kun Tdc svare på ved at
kåle linien igennem - og det gør de muligvis kun, hvis du bestiller - så
derfor de varierne svar - men det er ligeså usikkert at stole for meget
på gættene her i gruppen

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Dorph

Dato : 29-05-08 19:06

Lene ikke for at være fræk men af ren nysgerihed

Hvorfor er der nogle som stadig har ISDN ?

Dorph

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-05-08 21:06

On Thu, 29 May 2008 19:06:24 +0100, "Dorph" <b_korsholm@hotmail.com>
wrote:

> Hvorfor er der nogle som stadig har ISDN ?

Jeg har det 1) fordi det er digitalt og giver en virkelig god lyd og
2) fordi det fungerer som en backup-forbindelse, hvis min primære
Internet-linie er nede.

-A

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-05-08 12:37

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg har det 1) fordi det er digitalt og giver en virkelig god lyd og
> 2) fordi det fungerer som en backup-forbindelse, hvis min primære
> Internet-linie er nede.

3) 2 linjer

--
Don't waste space

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-05-08 21:08

"Dorph" <b_korsholm@hotmail.com> wrote in news:483ee29b$0$90264$14726298
@news.sunsite.dk:

> Hvorfor er der nogle som stadig har ISDN ?

ISDN har en del avancerede features udover en fremragende lydkvalitet.
Nogle har brug for disse features.

Brugte selv ISDN i mange år. Det var en billig måde at give hele familien
egne telefonnumre.

Idag har jeg helt droppet fastnet, og benytter kun mobil og IP telefoni.

Fra : Lene Larsen

Dato : 29-05-08 18:36

"Jan Vestergaard" > Og kvaliteten af din forbindelse - og det kan kun Tdc
> [...]
> derfor de varierne svar - men det er ligeså usikkert at stole for meget på

Det er ikke korrekt Jan,

Det jeg spørger om er jo hvad kan man forvente på en ren linie når man deler
ISDN og ADSL.
Hvis det er Fysisk umuligt at få over 8 Mbps når der også er ISDN på linien
så er det jo forkert
af TDC at oplyse at man kan få 20 Mbps.

Mit spørgsmål har intet men liniens kvalitet at gøre, men er udelukkende et
spørgsmål om
hvad den fysiske grænse er for ADSL når du også belaster linien med ISDN.

Der er da nogle her der svare på noget de ikke ved noget om, men hovedreglen
er da at der er
gode kapasiteter her i gruppen

Lene

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-08 18:36

Lene Larsen skriver:

> Mit spørgsmål har intet men liniens kvalitet at gøre, men er udelukkende et
> spørgsmål om
> hvad den fysiske grænse er for ADSL når du også belaster linien med ISDN.

Teoretisk set ingen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-05-08 21:19

Lene Larsen wrote:

> Mit spørgsmål har intet men liniens kvalitet at gøre, men er udelukkende
> et spørgsmål om
> hvad den fysiske grænse er for ADSL når du også belaster linien med ISDN.

Den _fysiske_ grænse afhænger som sagt af liniens kvalitet og TDC's udstyr,
men de _teoretiske_ grænser er tilsyneladende:
12/1.8 Mbps for ADSL/ISDN jfr <http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL>

Ham her:
<http://www.geekzone.co.nz/inquisitor/3014>
Snakker lidt om en Max på 16 Mbps for ADSL2+/ISDN.

Det kan måske være muligt, at de forskellige svar er henvendt til hhv. ADSL
og ADSL2+ produkterne.

Jeg har selv Fullrate, og aner intet om TDC's produkter.

Stig Johansen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-05-08 10:11

> [...]
> rigtig bruge til noget.
>
> Det korrekte svar vil så forringes med afstanden til centralen osv...

Har du etableret ISDN idag, fordi er det etableret idag kan der laves en
måling af dæmpningen til centralen.
Det kan give et godt billede af hvordan det ser ud. Jeg kan evt. prøve at
udlæse målingen hvis du sender detaljer på mail

--
/Dennis
Diverse harware sælges

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 13-06-08 04:23

On 29 Maj, 19:35, "Lene Larsen" <Lene....@forum.dk> wrote:
> [...]
>
> Der er da nogle her der svare på noget de ikke ved noget om, men hovedreglen

Hej Lene,

Fra en rent teoretisk betragtning kan man sige det således for ADSL:

ADSL benytter DMT modulation og har totalt 256 toner som kan belægges
med data. Tonerne er delt mellem up- og downstream, og fordelingen
afhænger af om der skal være POTS (Annex A) eller ISDN (annex B) sopm
underlæggende service.

Bemærk at nedenstående beregninger er teoretiske maksimum værdier og
ikke tager f.eks. AFE'ens påvirkning i betragtning. Men til
sammenligningsformål er det fint nok.

For POTS:

Upstream: 8-32 (svarende til 34,5kHz til 138 kHz)
Downstream 33-256 (svarende til 142,3 kHz til 1,104 MHz)

Fakta:
En tone kan maksimalt bære 15 bits.
Symbolraten er 4kBaud

Altså for POTS:
Upstream: (32-8)*15*4000 = 1440 kbps
Downstream: (256-32)*15*4000 = 13,44 Mbps

For ISDN:

Upstream: 33-64 (svarende til 142,3 kHz til 276 kHz)
Downstream 65-256 (svarende til 280,3 kHz til 1,104 MHz)

Og tilsvarende kan maksimal bitrate beregnes:
Upstream: (64-33)*15*4000 = 1860 kbps
Downstream: (256-32)*15*4000 = 11,52 Mbps

Så konklusionen er fra en teoretisk betragtning, at upstream ikke
lider nævneværdigt under ISDN (i praksis er performance faktisk ofte
bedre for annex B upstream).

Det som lider er der imod downstream, ider man "flytter" upstream
båndet længere op i frekvens for at give plads for der mere
bredbåndede ISDN signal. Upstream kommer spåledes til at overtage
nogle af de frekvenser som før blev benyttet af downstream.

Kapacitetstabet for annex B i forhold til annex A vil typisk være i
omegnen af 10-20% afhængig af faktisk loop. Jo kortere loop, jo større
kapacitetstab for annex B i forhold til annex A.

Håber dette gjorde det lidt mere klart for dig.

--
Steen garbers Enevoldsen