VoIP og analog modem
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-08 12:35

Kan man tilslutte et analog modem til en telefonlinie med VoIP?

Vi har en forholdsvis langsom ADSL forbindelse - linien vil kunne trække
mindst 4 - 8 gange den hastighed vi har - og VoIP telefoni. Så ideen er, at
mens der forgår en større download fra internettet (f.eks XP SP3 - det vil
ta' ca 3 - 4 timer) så bruger man "den ledige båndbredde" som er til
rådighed for VoIP telefonien til f.eks at checke e-mail.

Jeg ved godt, at jeg kan have flere "forbindelser" åbne samtidig på et
pakkekoblet net - som ved TCP/IP - men så går det osse langsommere på hver
"forbindelse". Formålet er som sagt at udnytte den båndbredde der er til
rådighed for VoIP telefoni når den ikke ellers er i brug.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-05-08 13:02

On 27 May 2008 11:35:22 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Kan man tilslutte et analog modem til en telefonlinie med VoIP?

Det er lidt forskelligt, men det mest almindelige er, at det ikke
virker godt, om overhovedet.

> [...]
> (f.eks XP SP3 - det vil ta' ca 3 - 4 timer) så bruger man "den
> ledige båndbredde" som er til rådighed for VoIP telefonien til

Ofte er der ikke i egentlig forstand reserveret båndbredde til VoIP
("Reserveret" som i "båndbredde, der holdes ubrugt"). Man sørger blot
for at VoIP altid kommer først, når der faktisk er noget af det. I et
sådan setup er der altså ikke noget ledigt båndbredde at bruge af.

Nogle ADSL-udbydere kører voice i en separat VC, men det betyder ikke
nødvendigvis, at båndbredden er reserveret (at det er en CBR VC).

-A

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-08 15:13

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Det er lidt forskelligt, men det mest almindelige er, at det ikke
> virker godt, om overhovedet.

Ja, det var jeg sådan set bange for er tilfældet. Jeg har læst et sted,
at man ikke kan bruge sådan en telefonlinie til FAX.

> [...]
>
> Nogle ADSL-udbydere kører voice i en separat VC, men det betyder ikke
> nødvendigvis, at båndbredden er reserveret (at det er en CBR VC).

Jeg har bare lagt mærke til, at det tilsyneladende ikke betyder nedsat
hastigheder på ADSL når jeg henter hjemmesider og nogen sidder og snakker
i telefon.

VC - er det mon en virtual channel?

Vores ADSL og VoIP er begge hos Cybercity. Mon de separat VC?

I en periode - mens vi ventede på at vores telefonnummer blev flyttet -
havde vi ADSL fra CC og PSTN telefon fra TDC. Der har så været den
"splitter" man bruger ved ADSL - det er jo en slags fysisk adskillelse af
båndbredden - og jeg regner med at i sådan et tilfælde er der båndbredde
til overs på telefonforbindelsen.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 27-05-08 16:16

Axel Hammerschmidt skrev:
> Ja, det var jeg sådan set bange for er tilfældet. Jeg har læst et sted,
> at man ikke kan bruge sådan en telefonlinie til FAX.

En af mine venner er kunde hos CyberCity og har den samme løsning som
dig med VoIP. Han har en fax tilsluttet og det virker helt fint.
Jeg tror også, at han har prøvet at oprette forbindelse til Internettet
med et modem, og det virkede vist også fint.

Mange hilsner

Marco

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-08 18:25

Marco Rasmussen <marcorasmussenNOSPAM@gmail.com> wrote in

> [...]
> fint. Jeg tror også, at han har prøvet at oprette forbindelse til
> Internettet med et modem, og det virkede vist også fint.

Tak for oplysningen. Det (osse FAX) vil jeg prøve.

--
Literary prizes are like hemorrhoids. Eventually ever asshole gets one.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-05-08 08:40

"Marco Rasmussen" <marcorasmussenNOSPAM@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg tror også, at han har prøvet at oprette forbindelse til Internettet
> med et modem, og det virkede vist også fint.

In general er fax noget bras på VoIP - kan med fordel anbefale ipfax.dk.
Der dumper fax ind på en mail og kan bare maile word,pdf etc afsted til en
fax gateway der så afsender det

--
/Dennis, der intet med ipfax.dk at gøre
Diverse harware sælges

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-06-08 19:52

Dennis Pedersen wrote:
> In general er fax noget bras på VoIP

Det kommer vidst meget an på hvor man får telefonien fra. (Primært
hvilke codecs der tilbydes.)

Jeg har set flere tilfælde af FAX på IP telefoniforbindelser, der virker
uden problemer overhovdet, og har ikke hørt om tilfælde hvor det IKKE
har fungeret.

- Chano Andersen.