mulig hastighed?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-05-08 13:12

Hej

Jeg har fået Dansknet, jubii det kom endelig til at virke

Når men det er via TDC net, og via en Zyxel P-2602R-D1A, som fx
fullrate vist også benytter.

Inde under opsætningen på routeren under Maintenance->Diagnostic->DSL
line->DSL line status. For man nogle db mållinger som lyder på
følgende:

noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 21 db
attenuation upstream: 29 db

noise margin downstream: 18 db
output power upstream: -1 db
attenuation downstream: 42 db

Nogen der kan sige om hvad det evt kan sige om mulig hastighed?
Nuværende hastighed er kun 1027 kbps / 517 kbps, men kunne da godt
tænkte mig en 20/2 eller noget i den stil hvis det kunne lade sig
gøre.

Fullrate siger der er ca. 1000m til central.

Desuden nogen der har viden om opsætning af Qos på routeren? Jeg har
instillet en Unotel Ip-tel linie midlertidig indtil dansknet for
snøvlet sig færdig med en portering... Men hvis jeg fx lige laver en
hastigheds test samtidigt, så cutter telefonforbindelsen nærmest helt
af... Jeg har prøvet at aktivere Qos, men det lader til at den
kalgorisere fx en hastighedstest som højeste priotet hmm. dog når jeg
ringer op siger den ca. 84Kbit høj priotering, men når man downloder
ryger den op.

Fra : Sørensen

Dato : 16-05-08 02:51

"Bjarke > skrev
Nogen der kan sige om hvad det evt kan sige om mulig hastighed?

Fullrate siger der er ca. 1000m til central.

Tallene ser noget høje ud hvis der kun er 1000 meter til centralen ?? jeg
ville ikke forvente mere end 2-4 mb hvis De tal holder vand.
Er din installation i orden ?

vh.
Sørensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-05-08 02:02

On 16 Maj, 03:51, "Sørensen" <no...@microsoft.com> wrote:
> [...]
>
> Tallene ser noget høje ud hvis der kun er 1000 meter til centralen ?? jeg
> ville ikke forvente mere end 2-4 mb hvis De tal holder vand.

Det går jeg ud fra den er. TDC har gravet nye kabler ned og monteret
KAP stik i januar måned. Ved at fjerne den 10m forlængerledning jeg
midlertidigt havde sat til, gav ingen ændringer i værdierne. Kan måske
være TDC har lavet noget forkert fortrådning på centralen? de var
nemlig forbi og fixse forbindelsen før den kom online på centralen.

Men min nabo har da fået TDC IP-tv så der må vel være mulighed for en
lille smugle hul

Fra : Sørensen

Dato : 16-05-08 13:55

"Bjarke skrev i
Men min nabo har da fået TDC IP-tv så der må vel være mulighed for en
lille smugle hul.

Du er ikke nødvendigvis koblet op på den nærmeste central, men det kan Du jo
nok blive. De tal Du oplyser passer bedre på en 3-4 km. ledningsvej.

vh.
Sørensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-05-08 16:41

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
>
> Inde under opsætningen på routeren under Maintenance->Diagnostic->DSL
> line->DSL line status. For man nogle db mållinger som lyder på

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men her er mine tal fra en ZyXel
P-2602HW-D1A (den trådløse) på en Fullrate linie.

noise margin upstream: 12 db
output power downstream: 20 db
attenuation upstream: 12 db

noise margin downstream: 14 db
output power upstream: 15 db
attenuation downstream: 23 db

> [...]
> Nuværende hastighed er kun 1027 kbps / 517 kbps, men kunne da godt
> tænkte mig en 20/2 eller noget i den stil hvis det kunne lade sig

Jeg havde før 10/1.5 Mbps, men i januar var den fordoblet.
Så vidt jeg husker kunne den traine op til ca. 15 Mbps.
Jeg dog ændret til 5/2 Mbps, og det kører bare.

> Fullrate siger der er ca. 1000m til central.

Jeg tror nok jeg står til 1600M men det er vistnok i fugleflugtslinie.

> QoS
Jeg oplever, at hvis uploaden nærmer sig 100%, så går det ud over
telefonien.

Det løste jeg ved at begrænse knægtens torrent til max 80% i upload på hans
PC.

Stig Johansen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-05-08 11:11

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>Nuværende hastighed er kun 1027 kbps / 517 kbps, men kunne da godt
>tænkte mig en 20/2 eller noget i den stil hvis det kunne lade sig

Hvis du vil have 20/1 stiller det nogle ret høje krav til linien.
Du må max have en dæmpning på 19dB
Er det 20/2 er det max 10dB.
For at sætte tingene i perspektiv, hvis jeg står i min baghave kan jeg stort
set kaste over til centralen og min linie ligger på ca. 5dB

Jeg kender ikke zyxel så hvad for et talene du skal gå efter aner jeg ikke.
Men kan evt. slå den konkrete linie op og se - det kræver lidt flere
detaljer for at kunne det (send mig evt. mail direkte.)

Fra : Sørensen

Dato : 17-05-08 17:21

"Dennis > skrev >
> Hvis du vil have 20/1 stiller det nogle ret høje krav til linien.
> Du må max have en dæmpning på 19dB

Det kan man ikke sige, der er andre ting der spiller ind feks.
signal/støj-forhold Dæmpningen på min 20 mb. linie er 12,8 men den køre kun
14 mb. pga. margen ligger på 6 db.

vh.
Sørensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-05-08 01:58

On 17 Maj, 12:10, "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERN*daydreamer.dk>
wrote:

> Hvis du vil have 20/1 stiller det nogle ret høje krav til linien.

OK, men dog mener Fullrate via deres bestilling at man skulle kunne
køre 20/2, hvilket selvfølgelig ikke er en garanti

> Du må max have en dæmpning på 19dB
> Er det 20/2 er det max 10dB.
> For at sætte tingene i perspektiv, hvis jeg står i min baghave kan jeg stort
> set kaste over til centralen og min linie ligger på ca. 5dB

Ok

> Jeg kender ikke zyxel så hvad for et talene du skal gå efter aner jeg ikke.
> Men kan evt. slå den konkrete linie op og se - det kræver lidt flere
> detaljer for at kunne det (send mig evt. mail direkte.)

Det må du meget gerne, jeg har sendt dig en mail. Men har fået en
email tilbage at emailen er forsinket (ikke kunne afleveret til
modtager emailserver endnu)

Mvh. Bjarke

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-05-08 19:05

On Sun, 18 May 2008 00:57:59 -0700 (PDT), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> wrote:

> OK, men dog mener Fullrate via deres bestilling at man skulle kunne
> køre 20/2, hvilket selvfølgelig ikke er en garanti

Det er meget langt fra en garanti. Når man ser på kommentarerne i
deres forum, er det endda svært at kalde det et kvalificeret gæt.

-A