Ny version af Asgard lagt ud
Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 23-04-08 12:49

Hej,

Jeg har lagt en ny version af rollespillet Asgård ud på
http://www.diku.dk/~torbenm/Asgaard .

De vigtigste ændringer i forhold til den tidligere version er:

- Et nyt system til kamp og skade, der bedre skalerer til dyr og
uhyrer af forskellig størrelse.

- Regler for, hvor meget man kan bære og hvilken hindring, det giver.

- Nisse tilføjet som spillerfigur.

- Ildmagi og ismagi beskrevet.

Derudover er der lavet en lang række mindre tilpasninger og ændringer.

Kommentarer er (som altid) velkomne.

   Torben

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-04-08 15:12

Torben Ægidius Mogensen wrote:
> [...]
>
> De vigtigste ændringer i forhold til den tidligere version er:
>
> - Et nyt system til kamp og skade, der bedre skalerer til dyr og

Det har jeg selvfølgelig ikke kigget på.

> - Regler for, hvor meget man kan bære og hvilken hindring, det giver.
>
> - Nisse tilføjet som spillerfigur.

Hvor kommer de fra?

> - Ildmagi og ismagi beskrevet.

Er det en god idé? Mytologisk rollespil vinder tit ved at magien er
forholdsvis subtil, også den magi som e.v.t. er reserveret til fjenden;
desuden ser det ud til at du har valgt et undlade "instant healing" i
stil med D&D's Cure Wounds-formularer, så hvorfor har du ikke truffet
samme valg når det gælder f.eks. ildmagi?

> Derudover er der lavet en lang række mindre tilpasninger og ændringer.

Foreløbig ser det i hvert fald ud til at du har lyttet til mit ønske om
tilbagevisning fra Særlige Egenskaber og til de arter der må have dem.

Det åbner så til gengæld op for at man kan antage en kritisk holdning
til begrænsningerne, f.eks. spørge til hvorfor det kun er Vaner der kan
have Empati. Hvilket i øvrigt var en af årsagerne til at jeg oprindeligt
foreslog tilbagevisende referencer.

Du angiver hvor stor en Nisse er (huskat), men ikke hvor stor en Jætte
med den særlige egenskab Kæmpe er. Du skriver også at en Lille figur
ikke kan bevæge sig så hurtigt (altså målt i m/s) som en figur af normal
størrelse, men hvorfor får Kæmper ikke en modsvarende fordel? Og er der
overhovedet noget i reglerne, der lægger op til at afstande er et
objektivt fænomen?

Der står heller ikke noget under Lille om hvorvidt det er muligt at bære
rustning eller hvilke våben man kan bruge. Det fremgår muligvis af
kampreglerne senere i dokumentet, men jeg synes det bør nævnes allerede
under "Lille".

Du mangler også at gøre opmærksom på at rustninger og tøj i
kæmpestørrelse kan være sjældne, idet de ikke er tilgængelige på ethvert
marked, sådan som spillerne med rette kan forvente at tøj og rustninger
i almindelig størrelse er. Desuden kommer du slet ikke ind på denne
problematik under "Lille" (se ovenfor).

Godt Udseende er begrænset til Jætter. Det er lidt ærgeligt, hvis man nu
af en eller anden årsag gerne vil spille en Freja-type (hvilket i øvrigt
peger på, at Godt Udseende ikke bør kræve et eksotisk udseende - det
helt traditionelle med blondt hår, blå øjne og en go' krop bør også være
tilgængeligt som et valg for spillerne).

Jeg er lidt overrasket over at professionen Tyv ikke også "indeholder"
evnen til at bevæge sig lydløst. I første omgang gættede jeg på at det
hørte under visse Stedprofessioner i stedet, men det lader ikke til at
være tilfældet. Er snigekunsten helt udeladt af systemet? Hvis ja, hvorfor?

Har du desuden overvejet at gøre stedprofessioner binære? Jeg kan se et
par fordele ved at gøre det.

Dine rækkevidekategorier på side 28 ser arbitrære ud. Hvis du skifter
til en systematisk rækkeviddekategorisering, som i D&D eller dem jeg
bruger i Sagatafl og Modern Action RPG, så åbner du for muligheden for
at man kan få bonusser til et våbens rækkevidde (f.eks. via
fortryllelse). Selv om du eventuelt ikke bruger det i grundreglerne, så
kan det være godt at der er plads til en eventuel udvidelse ("Advanced
Asgard") senere.

Side 26 er helt blank.

Jeg var sikkert også inde på det forrige gang, men hvad angår Hamskifte,
har du så overvejet at øge sværhedsgraden ved dyr som har særligt
nyttige evner? Det bruger jeg selv i Sagatafl, sådan at det kræver en
stærkere formular (eller alternativt at en mindre stærk formular varer
kortere tid) hvis man vil skifte form til et dyr med ekstra skarpe
sanser, eller særlige bevægelsesevner (f.eks. flyveevne).

Årsagen er at det ellers kan blive alt for nemt for spillerfigurerne at
skifte til meget nyttige dyreformer, f.eks. en tamkat eller en blodhund,
der jo begge har mange særdeles nyttige egenskaber.

Det ser ud som om der er gået noget galt med layoutet på side 42.

Jeg har kun skimmet kapitlet om økonomi, men det ser ud som om du
forventer at spillerne skal sidde og mikrostyre indkøb af daglige
fornødenheder. Hvorfor ikke, parallelt med prislisterne, have et lille
udvalg af "lifestyles", som du formodentlig kender dem fra Shadowrun,
hvor man betaler et beløb for en uge eller en måned ad gangen, hvorefter
alle udgifter er dækket (også det mjød man drikker når man går på kro,
og de penge man bruger på damer)? Der kunne være fire livsstile: Fattig,
Almindelig, Velhavende og Meget Rig, og du kan e.v.t. udlede dem fra de
prislister du allerede har (grunden til at jeg har brugt en del kræfter
på priser på tøj, husly og fødevarer på Ärth er netop at jeg vil kunne
udlede generelle lifestyle-priser af dem).

Tilsidst: Hvad med en bibliografi, over bøger og film som kan være
interessante? Helst delt op i fagbøger (nu vil jeg ikke bruge ordet
"fakta" i denne sammenhæng) og fiktion, idet det tit irriterer mig når
en sådan opdeling ikke er foretaget.

Ud over hvad du sikkert selv har af ideer, så vil jeg foreslå en
børnebogsserie af svenskeren Börje Isakson, sagaen om trældrengen Hårde.
Det er ret god historisk fantasy, selv om det er med stor læse-let
-skrift og på et niveau så stort set alle kan være med.

> Kommentarer er (som altid) velkomne.

En sproglig detalje, af meget lille betydning: Ved et sammensat ord og
linieskift bør man dele mellem de to ord, aldrig inde i et af dem. Altså
f.eks. gift-tolerance i stedet for giftto-lerance.

Jeg har, i mine dokumenter, valgt at slå automtisk orddeling fra. Senere
hen indsætter jeg så manuelt en binde-streg de få steder hvor jeg synes
der er alvorligt behov for det (og senere hen igen, når jeg har ændret i
teksten sådan at bindestregen ikke længere ligger på et linieskift,
glemmer jeg at fjerne den igen. Men sådan er der så meget).

I dit tilfælde hvor udnytter det meste af sidens bredde, i stedet for
som jeg at have spalter, er orddeling fuldstændig overflødigt, undtagen
i tabeller, så du bør overveje at slå det fra, og så e.v.t. indsætte det
manuelt de steder hvor du synes at du har en tabel der er fuldstændig
rædsom ud.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 24-04-08 16:30

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Det har jeg selvfølgelig ikke kigget på.

> Hvor kommer de fra?

Nisser har sin oprindelse i førkristen nordisk tradition, så jeg ser
ikke nogen stor konflikt i at have nisser i Asgård. Man skal
selvfølgelig ikke tænke på små søde julenisser.

> Er det en god idé? Mytologisk rollespil vinder tit ved at magien er
> forholdsvis subtil, også den magi som e.v.t. er reserveret til
> fjenden;

Hvis en spilleleder vil lade spilelre møde turser, er det rart, at
spillelederen har en ide om, hvad turserne kan af magi. Der er dog
ingen af magibeskrivelserne der er tænkt som udtømmende, så det står
spillelederen frit at opfinde nye formularer både til spillere og
fjender.

> desuden ser det ud til at du har valgt et undlade "instant healing"
> i stil med D&D's Cure Wounds-formularer, så hvorfor har du ikke
> truffet samme valg når det gælder f.eks. ildmagi?

Ikke forstået. Der er ikke nogen "instant healing" formular i
ildmagi. Der er godt nok direkte skadegivende is- og ildmagi, hvilket
der ikke er i de andre magiprofessioner. Men det er ud fra tanken om
at turserne er destruktive kræfter.

> Foreløbig ser det i hvert fald ud til at du har lyttet til mit ønske
> om tilbagevisning fra Særlige Egenskaber og til de arter der må have
> dem.

Jep.

> [...]
> kan have Empati. Hvilket i øvrigt var en af årsagerne til at jeg
> oprindeligt foreslog tilbagevisende referencer.

Når nogen evner kun kan tages af en enkelt eller ganske få baggrunde
er det et forsøg på at gøre dem mere forskellige. De eneste reelle
forskelle mellem baggrundende (med nisser og jætter som undtagelser)
er begrænsninger/muligheder i særlige evner og professioner.

> Du angiver hvor stor en Nisse er (huskat), men ikke hvor stor en Jætte
> med den særlige egenskab Kæmpe er.

Det er mere eller mindre givet ved, at de har størrelse +1 -- altså
120 -- 600 kg. Der er stor variation i jætters faktiske størrelse, så
jeg har ikke specificeret det nærmere. Nisser har ikke samme
variation, så det giver mening at give en mere nøjagtig
størrelsesangivelse.

> Du skriver også at en Lille figur
> ikke kan bevæge sig så hurtigt (altså målt i m/s) som en figur af
> normal størrelse, men hvorfor får Kæmper ikke en modsvarende fordel?

Nissen er to størrelsesklasser under mennesker, så forskellen i
bevægelseshastighed er klart større end mellem (store) jætter og
mennesker. Men det er rigtigt, at jeg ikke er speciel præcis, hvad
dette angår.

> Og er der overhovedet noget i reglerne, der lægger op til at afstande
> er et objektivt fænomen?

Heh. Nej, egentligt ikke. Nu, når jeg har gjort bæreevne mere
eksplicit, burde jeg nok også gøre det samme for bevægelse.

> [...]
> bære rustning eller hvilke våben man kan bruge. Det fremgår muligvis
> af kampreglerne senere i dokumentet, men jeg synes det bør nævnes

God pointe.

> [...]
> rustninger i almindelig størrelse er. Desuden kommer du slet ikke ind
> på denne problematik under "Lille" (se ovenfor).

Ditto.

> [...]
> - det helt traditionelle med blondt hår, blå øjne og en go' krop bør
> også være tilgængeligt som et valg for spillerne).

Godt udseende er mere tænkt som mangel på grotesk jættegrimhed end som
almindeligt godt udseende. Jeg har overvejet at tilføje
fordele/ulemper, som er af mindre grad end de særlige evner, men jeg
er lidt i tvivl om nødvendigheden af dette -- mindre ting burde man
kunne aftale med spillelederen uden, at der skal laves præcise regler
for det.

> [...]
> hørte under visse Stedprofessioner i stedet, men det lader ikke til at
> være tilfældet. Er snigekunsten helt udeladt af systemet? Hvis ja,

Det er nok mestendels en forglemmelse. Jeg vil tilføje "snigen" og
"forfølgelse" som evner i tyveprofessionen.

> Har du desuden overvejet at gøre stedprofessioner binære? Jeg kan se
> et par fordele ved at gøre det.

Dvs. enten-eller i stedet for grader? Jeg kan ikek se, hvorfor det
skulle være mere passende for stedprofessioner end for andre.

> [...]
> fortryllelse). Selv om du eventuelt ikke bruger det i grundreglerne,
> så kan det være godt at der er plads til en eventuel udvidelse

Jeg har med vilje skåret alle missilvåben over en kam, så der ikke er
forskel på f.eks. en slynge og en bue. Og jeg ville gerne undgå, at
missilvåben altid var bedre end kastede våben, så jeg har givet
kastede våben mindre sværhedsgrad ved kort aftsand og missilvåben
mindre sværhedsgrad ved stor afstand (samt længere rækkevidde).
Maksimalafstanden for kastevåben er sat efter hvad jeg husker som
typiske aftsande for spydkast i sport. De 200 meters grænse for
missilvåben er dog mere arbitrær.

> Side 26 er helt blank.

Det er fordi kapitler er sat til at starte på ulige sider, så de ved
dobbeltsidet print altid vender opad/fremad.

> [...]
> formular varer kortere tid) hvis man vil skifte form til et dyr med
> ekstra skarpe sanser, eller særlige bevægelsesevner

Det ligger lidt i, at sværhedsgraden for dyr, der er meget forskellige
fra mennesker, er sværere. En fugl er dels to grader sværere end
menneskelignede former, men dertil kommer, at selv en stor fugl (såsom
en ørn eller svane) er to størrelsesklasser under mennesker, hvilket
igen øger sværhedsgraden. Så skift til en ørn vil have sværhedsgrad
7, mens et skift til f.eks. en ulv kun vil have sværhedsgrad 4.

> Årsagen er at det ellers kan blive alt for nemt for spillerfigurerne
> at skifte til meget nyttige dyreformer, f.eks. en tamkat eller en
> blodhund, der jo begge har mange særdeles nyttige egenskaber.

En tamkat er ikke ligefrem nem at skifte til, da den har størrelse -2.
Og hele ideen med hamskifte er vel, at få nytte af dyrs særlige
egenskaber. Så jeg ser ikke noget problem i, at man kan vælge mere
nyttige dyr til samme pris som mindre nyttige dyr.

> Det ser ud som om der er gået noget galt med layoutet på side 42.

Jep. Pristabellen for værktøj o.lign. kunne ikke længere være på
siden, så teksten er blevet spredt ud. Jeg vil bytte om på nogle af
tabellerne, så der kommer en mindre tabel først.

> [...]
> jeg har brugt en del kræfter på priser på tøj, husly og fødevarer på
> Ärth er netop at jeg vil kunne udlede generelle lifestyle-priser af

Det kunne være en god ide.

> [...]
> interessante? Helst delt op i fagbøger (nu vil jeg ikke bruge ordet
> "fakta" i denne sammenhæng) og fiktion, idet det tit irriterer mig når

Der er referencer til Valhalla tegneserien og en webside om nordisk
mytologi, men der er selvfølgelig andre inspirationskilder, man kunne
nævne. Jeg skal dog lige tænke over hvilke, der er relevante. En
vigtig ting er, at spilleverdenen i Asgård er en fri fortolkning af
mytologien, så man kan ikke direkte bruge fagbøger om nordisk mytologi
som "source books". Men inspiration kan man selvfølgelig altid hente.

> [...]
> Hårde. Det er ret god historisk fantasy, selv om det er med stor
> læse-let -skrift og på et niveau så stort set alle kan være med.

Jeg kender den ikke.

> En sproglig detalje, af meget lille betydning: Ved et sammensat ord og
> linieskift bør man dele mellem de to ord, aldrig inde i et af
> dem. Altså f.eks. gift-tolerance i stedet for giftto-lerance.

Der er brugt automatisk orddeling, som af og til går galt. Men jeg
kan prøve at indsætte "hints" i disse tilfælde.

> [...]
> jeg har ændret i teksten sådan at bindestregen ikke længere ligger på
> et linieskift, glemmer jeg at fjerne den igen. Men sådan er der så

Kan du ikke indsætte "bløde" bindstreger, der fjernes, hvis ordet ikke
ligger ved et linieskift? Det kan man i f.eks. LaTeX.

> [...]
> undtagen i tabeller, så du bør overveje at slå det fra, og så
> e.v.t. indsætte det manuelt de steder hvor du synes at du har en tabel

Det er absolut en mulighed. Jeg vil overveje det, men jeg vil ikke
love noget.

Tak for de konstruktive kommentarer.

   Torben