Anderledes fisketur i Lørdags (lang fortæl~
Fra : Ukendt

Dato : 12-05-08 18:18

Jeg kunne ikke falde i søvn her natten til lørdag, så da klokken blev 04:00
lørdag morgen bestemte jeg mig for at tage en lille kysttur.

Jeg vil prøve ved strandmølle kroen som ligger nogle kilometer efter
Klampenborg mod nord hvis man ikke lige ved det.

Her er der en slagst badebro eller platform af beton ca 300 meter før
strandmøllen kroen.

Denne platform ligger efter en lille gangbro ca 20 meter ude i vandet, hvis
der er meget højvande kan den godt være under vand, men er det sjældent
normalt, det skal lige siges at der er ca 1.80 m dyb for enden af
platformen.

Jeg ankom så til denne platform og riggede mit grej til og der er næsten
havblik.

Jeg prøvede først med en kystwobler som er hvid/sort, jeg har haft held med
den før, men det eneste jeg fik på var en lille smule tang engang imellem.

Så satte jeg en 40g blank pirk på og efter et par kast var den der, jeg
kunne godt mærke at det ikke var en ørred og efter lidt spinne ind og lidt
udløb kom den så ind, jeg kunne se det var en torsk på ca 4 kg.

Jeg fik den så hen til siden af platformen og så dum som man nu var prøvede
jeg at hive den op på platformen i linen som selvfølgelig sprang. Sådan
noget skidt, jeg kunne se at fisken var noget træt fordi den lagde sig på
bunden for at få kræfterne tilbage så jeg fik hurtig sat en ny pirk på linen
og prøvede om man lige kunne hægte den fast et eller andet sted på fisken,
men det lykkes desværrer ikke.

Det var der så ikke noget at gøre ved, jeg tog pirken fordi jeg skulle lige
have en hægte med svirvel på linen.

Hægter med svirvel har jeg i min pung med mønter fordi så har man dem lige
ved hånden når de skal bruges.

Jeg roder så efter en svirvel og i samme pung har jeg min x-tra nøgle til
bilen, så ryger nøglen op af pungen, rygen ned på betonnen, hopper to gange
og ryger så ud i vandet, det var satans.

Nu er man ved at koge over, hvad gør man så nu. Jeg lægger mig ned på maven
helt ud til kanten og ser om den er til at få øje på nede på bunden, men det
er den ikke da der er lidt uro i vandet.

Jeg går tilbage til min bil, jeg har da heldigvis min rigtige nøgle endnu og
lægger grejet ind bag i og tar så min fluestang og går tilbage til
platfcormen. Jeg vil prøve om jeg kan få fat på den med fluestangen men det
er umuligt da man ikke kan se bunden klart og tydelig.

Jeg prøver så lige at måle dybden med fluestangen, det viser sig så at det
går til min hals, jeg er 1m 93cm så 1.80 passer nok godt.

Så siger jeg til mig selv så er det sku også lige meget, jeg tager mit tøj
af på nær mit undertøj, mine sko og sokker.

Jeg hopper sku ikke i fra platformen der er jeg en kylling, jeg går ind og
vader så ud til platformen, det er sku koldt men jeg skal have min nøgle, så
jeg går vidre, efter 30 sek er det da rart nok.

Jeg kommer ud til platformen og vandet går mig lige til halsen, prøver at
dykke lidt men det duer ikke. Går lidt ind igen for at prøve at dykke der og
lige vende sig til det. Det skla så lige siges at jeg bruger briller så da
jeg prøvede igen og kom op kunne jeg ikke se en skid fordi nu er mine
briller sku også faldet af. Nu må det sku snart være nok. Jeg kan se bunden
her (sand) da der kun er ca. 1.20 m dybt, jeg kan også skimte noget på
bunden og prøver at dykke ned men kan ikke få fat i noget, prøver så igen og
får fat på mine briller som ikke har taget skade, jeg har ikke fået trådt på
dem, heldigvis.

Så gider jeg ikke mere og går op af vandet for at tage mit tøj på igen. Jeg
har altid et håndklæde med når jeg er ude og fiske, man er jo noget fedtet
og med skæl bagefter når fisken er pillet af krogen.

Klokken var vel blevet 06:00 nu, jeg tager det våde tøj af og tører mig og
tar mine bukser og skjorte på. Skoene skal lige tømmes for vand, så tar jeg
også dem på, går op til min bil og kører hjem.

Efter et par timers slappen af vil jeg gerne prøve igen om det var muligt at
få sin nøgle tilbage da jeg har fået at vide at en ny vil koste ca 500 kr.

Jeg havde så brug for sådan en man kan se ned i vandet med og fandt ud af at
sådan en hedder en vandkikkert, meget originalt fundet på.

Hvor får man fat på en vandkikkert kl 09:00 lørdag morgen, så jeg vil se om
man kunne finde en erstatning.

Efter lidt roden i kælderen og over på vores matrielgård fandt jeg indet,
kikkede lidt i mine skabe og der var jo en.

Man kan bare bruge sin plastikdåse man har kaffe i, tømte kaffen over i en
anden beholder og den var sku god nok, når man kikkede igennem bunden af
kaffedåsen var det ret tydeligt det man så, den må kunne bruges.

Jeg tog så der op igen. Jeg tog igen min fluestang og satte en tre krog fast
ude i spidsen af stangen og tog så min nyerhvervet vandkikkert og gik ned på
platformen igen.

Nu var vandet noget mere roligt og man kunne nu se bunden nogenlunde
tydeligt og jeg kunne se noget rødt nede på bunden.

Det er sku min nøgle som lå oven på noget tang på en sten.

Jeg lagde mig ned på alle mine maver helt ude til kanten og prøvede min
vandkikkert og den fungerede sku skide godt, jeg kunne tydelig se min nøgle.

Tog så fluestangen og prøvede at få tre krogen ind i det hul som nøglen nu
har men det var lidt svært da vandet hævede og sankt engang imellem og der
kom også lidt vand ind i min vandkikkert.

Jeg vil så gerne have nøglen væk fra de sten og fik også den ud hvor der kun
var sand. Men nemt var det ikke da vandet stadig ter sig på den måde.

Men jeg er meget tålmodig og efter flere forsøg lykkes det mig sku at få
trekrogen ind i det hul i nøglen og med lidt rysten i armene fik jeg sku min
nøgle tilbage, og da jeg havde nøglen i min hånd kom der et højt glædes
skrig fra mig, Hurra, hold kæft hvor var det fedt at få sin nøgle tilbage.

Nøglen virker stadig.

Det var bare en lille fortælling fra en dum lørdag der blev god igen.

En god fisketur kan man da godt kalde det.

mvh kimila

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-05-08 21:34

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> wrote:

> [...]
> Klampenborg mod nord hvis man ikke lige ved det.
>
> Her er der en slagst badebro eller platform af beton ca 300 meter før

Hvis du har fisket 300 meter fra Strandmøllen, så har du fisket i
Mølleåens fredningsbælte.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-08 23:04

> Hvis du har fisket 300 meter fra Strandmøllen, så har du fisket i
> Mølleåens fredningsbælte.

Jeg har lige målt det via Google Earth og den siger 910 meter, så det må
være ok.

Øjemålet kan jo smutte, syntes ikke det så langt ud.

Platformen ligger her.

Breddegrad : 55°48'2.05"N

Længdegrad : 12°35'19.44"Ø

kimila

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-05-08 10:59

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> wrote:

> Jeg har lige målt det via Google Earth og den siger 910 meter, så det må
> være ok.

Ja, alt over 500 meter er godt-nok...

Fra : Jan Bachman

Dato : 13-05-08 09:02

On Mon, 12 May 2008 22:33:33 +0200, info@niels-ebbesen.net (Niels Riis
Ebbesen) wrote:

>Hvis du har fisket 300 meter fra Strandmøllen, så har du fisket i
>Mølleåens fredningsbælte.

Det undrer mig at jeg ikke kan finde dette fredningsbælte her:
http://fredning.fd.dk/

/Jan

Fra : jørgen ancher bihlet

Dato : 13-05-08 09:26

jeg tro heller ikke at mølleåen har fredningsbælte da der ikke er opgang af
andet end ål som er den eneste fisk der kan komme op
fredning er vel som st vejleå men ved det ikke
knæk og bræk

Jørgen bihlet
god tur du hade ))))))))))))))))))

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 10:06

> jeg tro heller ikke at mølleåen har fredningsbælte da der ikke er opgang
> af andet end ål som er den eneste fisk der kan komme op
> fredning er vel som st vejleå men ved det ikke

Tror heller ikke der er et fredningsbælte her, så burde det vel være vist på
det link Jan linked til.

Jo, det var en god tur da jeg havde fået min nøgle igen.

Der ligger en stor villa lige ved siden af, det kunne da være sjovt hvis
nogen har stået og filmet begivenheden.

kimila

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 10:04

> Det undrer mig at jeg ikke kan finde dette fredningsbælte her:
> http://fredning.fd.dk/

Hej Jan.

På det kort du linker til her har jeg fisket lige ud for 13 km stenen, så
det burde ikke give problemer.

kimila

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 11:19

"Jan Bachman" <jamen@davs.du> wrote in message

> Det undrer mig at jeg ikke kan finde dette fredningsbælte her:
> http://fredning.fd.dk/

Hvis åen ikke er over 2 meter bred i mundingen, er der intet fredningsbælte:

Desuden er der over 500 meter fra åmundingen til der hvor der er fisket, så
glem bare alt om frdningsbælter i det hele taget.

/Alex

Fra : Bigfoot

Dato : 16-05-08 15:59

Mig bekendt er fredningszonen ved strandmøllekroen ophævet i slutningen af
2007.

Fra : Sune

Dato : 13-05-08 07:51

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> skrev i meddelelsen
> Jeg kunne ikke falde i søvn her natten til lørdag, så da klokken blev
> 04:00 lørdag morgen bestemte jeg mig for at tage en lille kysttur.
[cut]

Herlig fortælling, den vil jeg gerne have været tilskuer til.

vh Sune