Hornfisk forkert kroget!
Fra : Lars k.

Dato : 04-05-08 15:11

Nu har jeg været ude for at fange hornfisk i et par dage. Men jeg bøvler
meget med grejet.
Jeg bruger wobler 15 - 20 gr. som agn. med trekrog. De bider lystigt på
wobleren men ryger hurtigt af igen til trods for mit modryk. De gange jeg
har landet en fisk er den kroget i ryggen eller i øjet. Hvad gør jeg
galt...? Det er ved at gå mig på :(

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 16:46

"Lars k." <kan_ikke_bruges@mail.dk> wrote in message
> [...]
> wobleren men ryger hurtigt af igen til trods for mit modryk. De gange jeg
> har landet en fisk er den kroget i ryggen eller i øjet. Hvad gør jeg

Drop wobleren, og brug et langt slankt blink i stedet, f.eks.Smelt.
Så skal du enten udskifte trekrogen med en enkeltkrog, eller binde en 2-3
cm. monofilline mellem blinket og trekrogen. Så sidder krogen i næbbet
næsten hver gang, er min erfaring.

Knæk og bræk
Alex

Fra : Lars k.

Dato : 04-05-08 17:28

> [...]
> Så skal du enten udskifte trekrogen med en enkeltkrog, eller binde en 2-3
> cm. monofilline mellem blinket og trekrogen. Så sidder krogen i næbbet

Hej Alex

Tak for dine gode råd.
Jeg elsker mine woblere... jeg vil prøve at droppe tre-krogen og udskifte
den med en enkeltkrog som du skriver. Hvis det fortsætter vil jeg overveje
at droppe mine woblere ;)
Mange hilsner
Lars

Fra : Spang

Dato : 07-05-08 09:49

"Lars k." <kan_ikke_bruges@mail.dk> skrev

Ja, drop wobleren, brug slankt blink...og så er Alex og jeg
uenige om resten. Har prøvet både ekstra line og enkeltkrog

Jeg bruger selv nu 18-22 gr. blink og skifter den medfødte,
store krog ud med en 6'er.

Resten af "hemmeligheden" er nu, at der skal spinnes HURTIGT
ind. Det hjælper med at kroge dem i deres hårde næb. Det gør
ingenting af blinket kommer op af vandet i ny og næ.

Vær ikke nervøs, de kan sagtens følge med!

Velbekommen.

Spang

Fra : Lars k.

Dato : 07-05-08 16:05

> [...]
> ingenting af blinket kommer op af vandet i ny og næ.
>
> Vær ikke nervøs, de kan sagtens følge med!

Hej Spang

Jeg er nu så glad form mine woblere. Jeg fisker på meget lavt vand og har
prøvet blink utallige gange. De går dybt og jeg slæber den halve havbund med
op hver gang. Mine woblere ligger højt og jeg har sjældent bundbid eller
grøde med på krogen. Men det kunne da godt være at jeg skulle skifte
trekrogen til en mindre udgave...

Lars

Fra : Spang

Dato : 07-05-08 18:56

"Lars k." <kan_ikke_bruges@mail.dk> skrev

> Jeg er nu så glad form mine woblere. Jeg fisker på meget lavt vand

Ahhh, ok...den situation havde jeg ikke lige tænkt på, sorry

Men som skrevet, prøv en 6'er krog, og spar ikke på kræfterne
når du spinner ind.

De er hurtige, og de kan li' det ;)

Spang

Fra : Lars k.

Dato : 07-05-08 19:56

> Ahhh, ok...den situation havde jeg ikke lige tænkt på, sorry
>
> Men som skrevet, prøv en 6'er krog, og spar ikke på kræfterne
> når du spinner ind.
>
> De er hurtige, og de kan li' det ;)

Dine råd bliver hermed fulgt Spang....

Vh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 17:42

> [...]
> wobleren men ryger hurtigt af igen til trods for mit modryk. De gange jeg
> har landet en fisk er den kroget i ryggen eller i øjet. Hvad gør jeg

Prøv Silkekrogen, det kan aldri skade fisken.

Det er noget hen af når man fisker efter ål, deres tænder sidder fast i
selve silken og fisken har meget svært ved at ryste sig fri, det kan være
svært en gang imellem at få silken løsnet fra fiskens tænder.

Det er meget effekttivt.

kimila

Fra : Fynbo

Dato : 04-05-08 19:45

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selve silken og fisken har meget svært ved at ryste sig fri, det kan være
> svært en gang imellem at få silken løsnet fra fiskens tænder.

Gi´dog de stakkels fisk en chance..

Brug kroge uden modhager og alt det andet gejl..

Bare min mening..

Fynbo

Fra : Lars k.

Dato : 04-05-08 20:17

> [...]
> selve silken og fisken har meget svært ved at ryste sig fri, det kan være
> svært en gang imellem at få silken løsnet fra fiskens tænder.

Hej kimila

det vil jeg prøve.... god ide.

Fra : Kent Hald

Dato : 04-05-08 21:36

> [...]
> selve silken og fisken har meget svært ved at ryste sig fri, det kan være
> svært en gang imellem at få silken løsnet fra fiskens tænder.

Det kan tit være svært at få fisken af silkekrogen uden at skade den.
Mange brækker simpelt hen bare næbbet af, fordi det er lettest.
Med en lille trekrog 8 - 10 spinnet ind med jævnt tempo, (uden hurtige ryk),
sidder krogen i spidsen af næbbet i de fleste tilfælde, og fisken kan
sættes uskadt ud igen.

Mvh,

KH

Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 05-05-08 08:26

- Ja, og hvis du alligevel skal sætte 2 - 3 cm line på efter blinket, så sæt
mindre kroge på, end den standard-krog, der hører til blinket. Jeg har god
erfaring med gyldne kroge, Efter sigende skulle de lyse mere op og lokke
fisken. Men jeg ved ikke, om det er rigtigt. Hornfisk hugger jo meget gerne
alligevel.

Og fisk med så let grej som muligt. Hornfisk giver en rigtig god fight og er
efter min mening en større fornøjelse på let grej.

Hilsen Allan