Afstand til dykkerbøje/flag
Fra : Ukendt

Dato : 12-05-08 16:47

Hejsa.

Nogen der ved om der er en min.afstand, og hvad den i såfald er, både skal
holde til vores dykkerbøje/flag?

--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Lars Skov

Dato : 12-05-08 10:02

Hejsa

> Nogen der ved om der er en min.afstand, og hvad den i såfald er, både skal
> holde til vores dykkerbøje/flag?

Der findes desværre ikke nogle regler om hvor meget afstand der skal
holdes, men hun at man skal vise hensyn. Man anbefaler mindst 50 meter
fra dykkerflag.

Mvh
Lars Skov

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 12-05-08 12:32

On 12 Maj, 17:47, "Ole \"Toggal\" Juhl"
<olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote:
> Hejsa.
>
> Nogen der ved om der er en min.afstand, og hvad den i såfald er, både skal
> [...]

hvis du kan ramme dem med sten er de for tæt på ;)

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 08:34

Hmm - tænkte nok, der ikke var en bestemt afstand.
Vi har heldigvis ikke fået en båd i hovedet, men i går var et par
lystfiskere, trollede, rimeligt tæt på.
De sejlede parallelt med kysten, mens de bevægede sig ud af i zig-zag
sejlads, kom forbi vores bøje på mindre end 10m afstand og med fiskegrejet
ude.

Det var måske ikke så meget båden jeg var nervøs for, måske mere en stor fed
fiskekrog der slæber 1m over bunden (Jeg har ikke lyst til at lege hornfisk)
Jeg syntes det var ubehageligt tæt på og sagde en del mindre pæne ord, men
de kikkede bare uforstående.

Jeg ville egentlig helst snakke stille og roligt med dem, men ved ikke hvor
de eller båden hører hjemme.
(Sådan en mindre fritidsbåd er jo uden navn og nummer)

Hvad gør I andre?
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-05-08 08:47

Ole "Toggal" Juhl wrote:
> [...]
> de eller båden hører hjemme.
> (Sådan en mindre fritidsbåd er jo uden navn og nummer)

Vi oplever en gang imellem også at lystbåde ikke forstår hvad signalflag
A betyder, og dermed kommer alt alt for tæt på (50m mener jeg er for
tæt, de skal mindst være 100m væk, og gerne længere). Søvejsreglerne
foreskriver at en båd der fører signalflag A skal passeres med god
afstand, forsigtighed og i lav fart.

Vi har en megafon liggende i vores kutter som kan bruges til at råbe
efter både som ikke forstår det, alternativt er der jo VHF'en og kanal
16 som man må forvente at de kender til. Ultimative alternativ vil være
at tage gummibåden og sejle hen til dem og give dem en lektion i basal
godt sømandskab og signalflag.

Det med sikker passage gælder så iøvrigt både lyst og erhvervsskibe (en
middelstor coaster der passere 200m væk giver dels nogle trælse bølger
og en helvedes larm for dem der er i vandet.

Mvh
Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 09:14

Hejsa.

God iden med megafonen, den kan nå lystsejleren uden VHF og kendskab til
søfartsregler.
(Det er nok dem jeg i bund og grund "frygter" mest.

Billede:
"Havd er det for en flot gul ting med et fint blåt og hvidt flag på, vi må
hen og kikke!"
Efter 4 ture rundt om bøjen.
"Hmmm her ingen ting ud over en masse rødt snask - og hvorfor står de og
hopper inden på stranden"?
"Vi må hellere sejle væk - det er nok fordi det røde er farligt, at de står
og hopper"

Andet billede:

"Nå der er en dykkerbøje - vi må hellere passe på"
Kikker ind på stranden
"Nej - Bare rolig, der står 4 dykkere inde på stranden"
"Jamen, så kan vi godt lige sejle forbi med vores fiskegrej ude"

"JEG HAR BID"!!!!!!!!

--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : N/A

Dato : 13-05-08 19:21

Fra : kontakt@active-sport~

Dato : 13-05-08 06:03

On 13 Maj, 10:13, "Ole \"Toggal\" Juhl"
> [...]
> "Nej - Bare rolig, der står 4 dykkere inde på stranden"
> "Jamen, så kan vi godt lige sejle forbi med vores fiskegrej ude"

Nu skal I jo alle huske på at der står i søvejsreglerne: Dykkerflag A
skal være minimum 1*1 meter og kunne ses 360 grader, så inden I skaber
jer for meget, så husk korrekt flagføring.

mvh
Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 13:36

> Dykkerflag A skal være minimum 1*1 meter og kunne ses 360 grader.

Det er godt nok en ordentlig klud og rund klud.

Findes regler tilgængelige på nettet, nogen der evt. har link?
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-05-08 15:02

Ole "Toggal" Juhl wrote:

> Det er godt nok en ordentlig klud og rund klud.

Ja, det er så lidt af et problem, jeg gad egentlig godt vide hvordan de
har tænkt sig at det skulle opfyldes, med de alm. kugle, diamanter og
lign. er det nemmere at lave synligt hele horisonten rundt, men det er
svært med et flag (og især i den størrelse).

> Findes regler tilgængelige på nettet, nogen der evt. har link?

Søvejsreglerne kan findes her:

Men ellers kan det anbefales at have bogen med ombord som opslagsværk,
der står mange gode ting i (bla. lys-signalering ved de danske broer,
vigeregler og andet godt fra havet), den kan købes mange steder.

Mvh
Thomas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-05-08 17:34

<kontakt@active-sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>skal være minimum 1*1 meter og kunne ses 360 grader, så inden I skaber
>jer for meget, så husk korrekt flagføring.

Det betyder ikke at man har ret til at ignorere
A-flaget hvis det er mindre !

Iøvrigt er størrelsen ligegyldig.
Dem som kender og respekterer flaget skal nok se
et mindre flag og for dem der ikke kender flaget
hjælper det ikke om det så er 10 x 10 m.

Søren Arnvig

Fra : N/A

Dato : 13-05-08 19:21

Fra : JL

Dato : 13-05-08 11:23

On 13 Maj, 14:36, "Ole \"Toggal\" Juhl"
<olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote:
> Findes regler tilgængelige på nettet, nogen der evt. har link?

Her står der lige:

"§ 17. Dykkerstedet skal være afmærket med signalfigurer mv. i
overensstemmelse med de gældende internationale søvejsregler, samt de
bestemmelser, der er angivet i bekendtgørelser om særlige regler for
sejlads i visse danske farvande."

Men det gælder dykkerarbejde og ikke rekreativ dykning. Derudover ved
jeg ikke hvor man finder de internationale søvejsregler. Jeg tvivler
på at der står at flaget skal kunne ses 360 grader da et flag i sagens
natur ikke kan dette.

mvh
Jonas

Fra : JL

Dato : 13-05-08 11:28

On 13 Maj, 16:02, Thomas Rasmussen <tho...@p7.invaliddk> wrote:
> [...]
> lign. er det nemmere at lave synligt hele horisonten rundt, men det er
> svært med et flag (og især i den størrelse).

Under regel 27 står der: "en mindst 1 m høj stiv gengivelse af det
internationale signalflag »A«. Der skal træffes foranstaltning til at
sikre synligheden heraf hele horisonten rundt."

Men det er begrænset manøvreevne, der kan man jo samtidig benytte de
andre signaler, røde lys eller 2 kugler.

mvh
Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-05-08 19:21

JL wrote:

> Under regel 27 står der: "en mindst 1 m høj stiv gengivelse af det
> internationale signalflag »A«. Der skal træffes foranstaltning til at
> sikre synligheden heraf hele horisonten rundt."

Ja, og det er dælme ikke nemt med et flag :-/

> Men det er begrænset manøvreevne, der kan man jo samtidig benytte de
> andre signaler, røde lys eller 2 kugler.

Ahr, nu er det godt nok kugle-diamant-kugle (eller hvidt lys mellem to
røde, synligt hele horisonten rundt) der er signalet for et skib
begrænset i sin evne til at manøvrere, men ja det er også gyldigt som
dykkerskib at føre. Vi sætter som regel kugle-diamant-kugle hvis vi
dykker i nærheden af trafikerede områder (fx. øst for Anholt).

(2 røde lys eller 2 kugler over hinanden er signalet for skib ikke under
kommando, den er svær at forsvare hvis man har dykkere ude)

Mvh
Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : N/A

Dato : 13-05-08 19:21

Fra : N/A

Dato : 13-05-08 19:21

Fra : JL

Dato : 13-05-08 13:29

On 13 Maj, 20:21, Thomas Rasmussen <tho...@p7.invaliddk> wrote:
> Ja, og det er dælme ikke nemt med et flag :-/

Nu står der jo også gengivelse.. :)

> [...]
> røde, synligt hele horisonten rundt) der er signalet for et skib
> begrænset i sin evne til at manøvrere, men ja det er også gyldigt som

Ja du har ret. :)

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-05-08 13:14

> Nogen der ved om der er en min.afstand, og hvad den i såfald er, både skal
> holde til vores dykkerbøje/flag?

Der er ingen minmums afstand, holder man ikke afstand "nok" og der sker en
ulykke, eller man bliver til gene, så pådrager man sig ansvar for det man
har lavet. Har man dykkere i et område kan du ikke bare sætte en flag i
midten og regne med at folk ikke sejler i området, du bliver nød til at
markere området med flere flag og skal det gøres rigtigt har du også en
afviser båd klar. Og selv der kan en skipper sejle i området hvis han ellers
synes han holder øje nok til at ingen kommer i fare.

Reglerne er ikke lavet til fritids brug.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Torben

Dato : 22-06-08 09:52

Hej Gruppe

> Nogen der ved om der er en min.afstand, og hvad den i såfald er, både skal
> holde til vores dykkerbøje/flag?

Jeg er absolut ikke ude på at starte en mudderkastning sejlere og
dykkere imellem. Jeg faldt over denne tråd mens jeg var igang med at
undersøge nogen ting ang. dykker interesse, men hører ellers nærmere
til i dk.fritid.sejlads - så er det sagt med det samme.

Det er nemt at skælde ud på de dumme fritids sejlere - både dem med
sejl og motor og dem med fiskestænger og uden ..

Efter min mening må dykkere dog også godt passe lidt på sig selv. Her
fra Århus ser man tit dykkere i vandet ud for Marselisborg havn - og
kigger man grundigt efter flaget over dykkerstedet .. så ser man
ingenting. I bedste fald har de et (mini) flag stående inde på- eller
imellem molestenene. Det er muligt det er praksis og logisk for
dykkere, men det er ikke der sejlerne ser efter flaget (hvis man kan
få øje på det, når der også står udstyr, tøj, tilskuere osv.)

Som i de fleste andre sejlklubber holder også vores kapsejladser en
fast aften om ugen, i vores tilfælde onsdage. Det vil sige at alle
både sejler for sejl, uden motor, og tit kommer i mål mange både i en
stor klump. Den anden aften da vi gik i mål troede jeg at der var
marsvin midt på mållinjen lige efter vi gik i mål. Men ved nærmere kig
(så meget som vi nu ku nå, hele feltet kom buldrene bagfra) var det to
sæt bobler 1½ meter ude til styrbord. Der var ikke noget dykkerflag,
hverken på molen, stenene eller på vandet.

Da jeg først lige har meldt mig til padi open water har jeg ikke nogen
baggrund for at vide om det er farligt eller ej - men en bøn:
Hvis nogen kender dykkerne ved Marselisborg - pas på jer selv, der er
ikke nogen der er ude på at skabe farlige situationer for hinanden, og
onsdag aften skal alle bådene over mållinjen.