Gummibåd igen
Fra : Torben

Dato : 11-05-08 23:26

Hej igen,

Har en 4,3 meter Quicksilver - der står max 40 Heste på typeskiltet, er der
nogle der vil give et bud på hvad man max kan/bør sætte på - skal bruges til
dykning, og planer ikke så nemt med den 25 Heste der er på nu, med 4 -5
dykkere i

Der er nemlig en billig 75 Heste til salg på QXL

-Torben

Fra : Brian

Dato : 11-05-08 23:41

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med 4 -5 dykkere i
>
> Der er nemlig en billig 75 Heste til salg på QXL

Står der ikke også en max vægt til motoren

Brian

Fra : HKN

Dato : 12-05-08 05:08

On 12 Maj, 00:26, "Torben" <t...@fjerneshajq.dk> wrote:
> [...]
> dykkere i
>
> Der er nemlig en billig 75 Heste til salg på QXL

Det er ikke så meget vægten der er problemet - derimod er det selve
hækken, som ikke tåler større tryk end det en 40 HK kan yde. Du kan få
forstærket dette, men det koster...

Du kan sagtens sætte en 75 HK på - bare vær forberedt på at motoren
pludselig kommer op og ligge i båden, uden du har gjort andet end at
give fuld gas

-Henrik

Fra : Dag Deberitz

Dato : 18-05-08 15:38

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i melding
> [...]
> med 4 -5 dykkere i
>
> Der er nemlig en billig 75 Heste til salg på QXL

Som andre også mener her i tråden:
Det er IKKE spesielt smart at montere større motorer end typeskiltet angir.

Har drevet med gummibåde og reparationer af sådande i mer end 20 år og har
seet resultater af nettop slikt.

Forsikringsmæssigt har det heller ikke resulteret i særligt store
udbetalinger når man har valgt at montere for store motorer på gummibåde.

mvh
Dag Deberitz
Stavern - Norge

Fra : Torben

Dato : 18-05-08 17:09

"Dag Deberitz" <dagbritz@tele2.no> wrote in message

> [...]
>
> Forsikringsmæssigt har det heller ikke resulteret i særligt store
> udbetalinger når man har valgt at montere for store motorer på gummibåde.

Tak til jer alle, jeg ser om der dukker en 40 hestes motor op en dag....
indtil da holder vi den lige under 8 knob med 5 personer og dykkerudstyr
-Torben

Fra : Allan Hansen

Dato : 18-05-08 17:29

> [...]
> Tak til jer alle, jeg ser om der dukker en 40 hestes motor op en dag....
> indtil da holder vi den lige under 8 knob med 5 personer og

Vi har en Bombard 4,7 m med en 40 hk på og der er absolut ikke problemer (
andet end manglende plads hvis der er 5 i båden ). Måske skulle du prøve en
anden skrue. Det er måske problemet.

allan Hansen

Fra : Torben

Dato : 19-05-08 07:47

"Allan Hansen" <enghans@fjernpost.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> ( andet end manglende plads hvis der er 5 i båden ). Måske skulle du prøve

Det kune jeg gøre, men vi kun en 25 hestes på idag...

-Torben

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 09:08

Du kan starte med at finde ud af om motoren tager fulde omdrejninger når du
giver den fuld gas, hvis ikke kan du sætte en mindre skrue på.
Jeg har OK erfaringer med Pro Pulse propeller hvor du kan justere
stigningen.

Søren

Fra : N/A

Dato : 21-05-08 16:34

Fra : N/A

Dato : 21-05-08 16:34

Fra : JL

Dato : 20-05-08 03:32

On 20 Maj, 10:07, Søren Lund <meylundsnabelatdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> giver den fuld gas, hvis ikke kan du sætte en mindre skrue på.
> Jeg har OK erfaringer med Pro Pulse propeller hvor du kan justere

Hvordan finder man ud af om den tager fulde omdrejninger når man ikke
har en omdrejningstæller på?

Fra : Torben

Dato : 20-05-08 15:56

"JL" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
> [...]
> stigningen.

Hvordan finder man ud af om den tager fulde omdrejninger når man ikke

Ja tak, det ville være rart at vide.. Jeg har iøvrigt på
dk.marked.privat.baad tror jeg sat en annonce op, hvor jeg vil bytte en
gummibåd ca. 4 meter med træbund(gammel) inkl. en 25 hestes motor til en 40
Hestes, hvis nogle er interesserede.

-Torben

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-05-08 16:06

Torben wrote:

> [...]
> dk.marked.privat.baad tror jeg sat en annonce op, hvor jeg vil bytte en
> gummibåd ca. 4 meter med træbund(gammel) inkl. en 25 hestes motor til en

Man kan godt fornemme det, prøv at tage en tur med båden helt tom, fuld
skrue og hør hvor mange omdrejninger den tager, dernæst prøv med fuldt
læs, selv uden omdrejningstæller vil man godt kunne høre om den kan
komme helt op i samme omdrejningstal. Selvfølgelig kan du ikke sige om
den tager fx 6000RPM som max omdrejninger og kun 5500 med fuldt læs.

Da vi fik ny motor på vores RIB, der sad der også en for stor/stejl
skrue på, med fuld læs faldt max omdrejningerne med fuld gas næsten
1500RPM i forhold til tom båd (plus man kunne høre på motoren at den
virkelig var på prøve), den kunne heller ikke komme op og plane med fuld
læs. Efter der kom ny skrue på, så kunne den pludselig godt komme op og
plane samt holde en fornuftig march-fart (omend der skal arbejdes med
trim'et for at få den ud af vandet).

Båden er en Bombard Explorer (5m eller deromkring) med 70hk totakter på
hækken.

Mvh
Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : N/A

Dato : 22-05-08 23:14

Fra : N/A

Dato : 22-05-08 23:14

Fra : N/A

Dato : 21-05-08 16:34

Fra : JL

Dato : 21-05-08 08:40

On 20 Maj, 17:05, Thomas Rasmussen <tho...@p7.invaliddk> wrote:
> [...]
> komme helt op i samme omdrejningstal. Selvfølgelig kan du ikke sige om
> den tager fx 6000RPM som max omdrejninger og kun 5500 med fuldt læs.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener det hjælper.. fordi det eneste jeg
ved er vel at når båden er tom tager den mange omdrejninger og når
båden er fyldt tager den færre?

mvh
Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-05-08 16:34

JL wrote:

> Jeg forstår ikke helt hvad du mener det hjælper.. fordi det eneste jeg
> ved er vel at når båden er tom tager den mange omdrejninger og når
> båden er fyldt tager den færre?

Jo, men hvis den ved fyldt tager væsentlig færre omdrejninger, så er det
fordi den skrue der er monteret ikke passer til dit behov.

Jeg kan kun sige at det gav en enorm forskel på vores RIB da der kom en
ny (og mindre stejl) skrue på, så kunne den pludselig både tage flere
omdrejninger og kunne også få båden op og plane med læs på. Ved at få
hævet omdrejningerne vil man typisk jo også få motoren til at yde flere
hk og dermed har den kræfterne til at trække båden op af vandet.

At finde den rigtige skrue er også meget afhængig af motoren og dens
karakteristik, dvs. hvor mange hk/nm har den ved et givet
omdrejningstal, og så sørge for at den har max trækkræft der hvor den så
også skal arbejde hårdest for at få båden til at plane.

Thomas

Fra : N/A

Dato : 21-05-08 16:34

Fra : JL

Dato : 21-05-08 11:57

On 21 Maj, 17:34, Thomas Rasmussen <tho...@p7.invaliddk> wrote:
> [...]
> omdrejningstal, og så sørge for at den har max trækkræft der hvor den så
> også skal arbejde hårdest for at få båden til at plane.

Hvordan finder man praktisk den rigtige skrue, er der nogen steder man
kan prøve dem og aflevere dem tilbage.. man kan selvfølgelig bestille
over nettet med de der 14 dages ubetinger returret. Hvad er der af
skruer med variabel pitch på markedet?

mvh
Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-05-08 23:14

JL wrote:

> [...]
> kan prøve dem og aflevere dem tilbage.. man kan selvfølgelig bestille
> over nettet med de der 14 dages ubetinger returret. Hvad er der af

Der hvor vi købte motoren (det var ny motor på brugt RIB) der havde han
vist noget programmel til at udregne den rigtige skrue i forhold til
båd, motor og hvor meget vi lastede i båden... den der ubetinget
returret gælder det ikke kun hvis varen er ubrugt? (det mener jeg, men
er ikke helt sikker).

Thomas

Fra : JL

Dato : 22-05-08 23:09

On 23 Maj, 00:13, Thomas Rasmussen <tho...@p7.invaliddk> wrote:
> [...]
> båd, motor og hvor meget vi lastede i båden... den der ubetinget
> returret gælder det ikke kun hvis varen er ubrugt? (det mener jeg, men

Næh den er jo ubetinget :)

mvh
Jonas