Øvelser til at træne lukning af flasker
Fra : Jürgens

Dato : 29-04-08 01:26

Jeg kan ikke rigtigt få min nedlukning af en enkelt af flaskerne, samt
manifold på mit dobbeltsæt til at fungere ordentligt. Er der nogen der
har nogle gode råd til justering, samt øvelser til hvordan det kan
trænes.

På forhånd tak for hjælpen.

Jürgens

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-04-08 08:55

> [...]
>manifold på mit dobbeltsæt til at fungere ordentligt. Er der nogen der
>har nogle gode råd til justering, samt øvelser til hvordan det kan

Et godt gummihåndtag og nogle velsmurte ventiler, så plejede jeg at "rulle"
den lukket / åben henover hånden. Det gik rimeligt stærkt.

Fra : Ilhan Vardar

Dato : 29-04-08 10:58

Hej,

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message
> Et godt gummihåndtag og nogle velsmurte ventiler, så plejede jeg at
> "rulle" den lukket / åben henover hånden. Det gik rimeligt stærkt.

Af nysgerrighed, hvordan gør du sådan rent praktisk, hvad smøre du dem med?

Best

Ilhan Vardar

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-04-08 07:43

"Ilhan Vardar" <FJERNESvader@city.dk> skrev i en meddelelse
> Af nysgerrighed, hvordan gør du sådan rent praktisk, hvad smøre du dem
> med?
>
> Best
>
> Ilhan Vardar

O2 fedt, Krytox - Cristolube osv osv.
Smøreevnen holder jo desværre ikke lige så lang tid som gammeldags
siliconefedt, så man genopfrisker det et par gange om året. (kan gøres uden
at skulle have trykket af flaskerne)

Fra : Torben

Dato : 30-04-08 09:51

> [...]
> siliconefedt, så man genopfrisker det et par gange om året. (kan gøres
> uden at skulle have trykket af flaskerne)

Hvordan gør man

Torben

Fra : info@dir-shop.dk

Dato : 29-04-08 03:09

On 29 Apr., 09:26, Jürgens <hetebrue...@googlemail.com> wrote:
> [...]
> manifold på mit dobbeltsæt til at fungere ordentligt. Er der nogen der
> har nogle gode råd til justering, samt øvelser til hvordan det kan

Evt få en til at filme dig mens du gør det. Så kan du se hvad der skal
rettes. Ellers sørg for som Johnny siger velsmurt.
Der findes også strækøvelser som er gode for fleksibiliteten, ellers
en korrekt tilretning af skjold og harness hjælper.

mvh
TZ

Fra : JL

Dato : 29-04-08 07:38

On 29 Apr., 11:57, "Ilhan Vardar" <FJERNESva...@city.dk> wrote:
> Af nysgerrighed, hvordan gør du sådan rent praktisk, hvad smøre du dem med?

Kom lidt margarine på håndtaget så kommer der virkeligt knald på!!!...
du må gerne filme dig selv mens du gør det :)

mvh
Jonas

Fra : Ilhan Vardar

Dato : 29-04-08 14:51

Hej,

"JL" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
> [...]

Kom lidt margarine på håndtaget så kommer der virkeligt knald på!!!..
du må gerne filme dig selv mens du gør det :)

Husk lige hvem der sikre dig næste gang vi er ude og klatre...

Best

Ilhan Vardar

Fra : Kristian

Dato : 29-04-08 17:14

http://www.divefitness.com/html/articles.html

Fra : Mark Denninger

Dato : 30-04-08 01:04

Hej Hans

Mine personlige tips:
1) sørg for at ligge fladt i vandet (jo mere du "står op" i vandet des
tro sværer bliver øvelsen)
2) du kan evt. hjælpe sættet lidt op ad ryggen ved at bruge den ene
hånd til at flytte flaskerne lidt op (sæt f.eks venstre hånd på bunden
af den ene flaske og skub den opad) og med den anden hånd griber du
fat om manifold'et og lukker isolationsventilen.

Dragt+inderdragt konfiguration har som regel også en del at skulle
have sagt mht flexibilitet i en nedlukningsprocedure. Min nye tørdragt
er f.eks lidt vel stram så jeg var også lidt udfordret da jeg prøvede
første gang i min nye dragt.

Alternativt dyk rebreather. Der vender flaskerne på hovedt og er meget
nemmere at nå skulle jeg hilse at sige

Mvh Mark

Fra : john

Dato : 30-04-08 03:15

> [...]
> manifold på mit dobbeltsæt til at fungere ordentligt. Er der nogen der
> har nogle gode råd til justering, samt øvelser til hvordan det kan

Hej Jürgens

Udover justering af seletøj/ flasker skal du huske under selve
nedlukningen at "kigge" op, dvs du skal have nakken mod manifolden.
Stykket mellem ventiler og dig selv bliver væsentligt forøget hvis du
bøjer nakken samtidig med at du forsøger. Desværre har man en tendens
til det hvis ikke man er bevidst omkring dette. God fornøjelse med
træningen.
John

Fra : JL

Dato : 30-04-08 07:44

On 30 Apr., 11:15, john <johnmadse...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> bøjer nakken samtidig med at du forsøger. Desværre har man en tendens
> til det hvis ikke man er bevidst omkring dette. God fornøjelse med

En anden klassiker er at have albuen vendt væk fra hovedet mens du
prøver at nå om på ryggen, hvis du husker at få albuen ind til hovedet
kan du nå langt længere om på ryggen. Prøv det evt. når du sidder ved
skrivebordet, det er temmeligt tydligt.

mvh
Jonas

Fra : Klaus Christensen

Dato : 01-05-08 21:38

Hey Jürgens!

Hvis du kan nå din nakke kan du også sagtens træne
at lukke dine ventiler. Det handler meget mere om
teknik end om konfiguration - konfigurationen er
god vigtigt. Prøv at få en makker til at filme dig
i svømmehallen mens du forsøger. Typisk bøjer man
hovedet mod brystet for bedre at kunne nå, men det
har den forkerte effekt fordi man så krummer
ryggen - og ventilerne er endnu længere væk fra
hænderne. Læg dig på bunden bøj hovedet helt
bagover og svaj i ryggen, så er dine ventiler helt
tæt på hovedet og du kan nemt nå dem.

KC
www.kcdk.com