Forsikring på både?
Fra : anders

Dato : 24-04-08 00:45

Hejsa,

Jeg ville rigtig gerne høre lidt om hvad klubber og andre har af
forsikring på deres både.
Hvor er I forsikret, hvad koster det årligt og hvor meget dækker den?

Er der noget med at forsikring foregår på samme måde som bilforsikring
- dvs. med ansvar og kasko?

De både de fleste af os dykker fra, er vel desværre ret dyre at
forsikre pga deres høje fart og de associationer det giver
forsikringsselkaberne, så det ville være rart hvis man kunne undgå at
blive flået alt for voldsomt...

mvh
Anders

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-04-08 09:42

"anders" <anders.bomholdt@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>forsikre pga deres høje fart og de associationer det giver
>forsikringsselkaberne, så det ville være rart hvis man kunne undgå at

Man skal ligeledes være opmærksom på at hvis båden ikke er inden for
klubregi, så er det reglerne for betalende passagertransport der gælder,
selv om man bare splejser om benzin og diverse

Det betyder at for at hvis en ansvarsforsikring skal dække et evt uheld, så
skal båden være godkendt af søfartsstyrelsen, med alt det rednings og
brandslukningsmateriel som det kræver.
En typisk gummibåd kommer til at indholde ganske mange redningsveste og
ekstradimser, som der dårligt er plads til under sejlads, for at opfylde
betingelserne.

Så din forsikringspræmie for en ansvarsforsikring, kan vise sig at være den
mindste udgift du står overfor.

Søfartsstyrelsen er ikke verdens mest "brugervenlige" styrelse, du vil med
fordel kunne kontakte de udbydere som allerede har været hele møllen igennem
for at blive godkendt. www.dykkertaxa.dk har f.eks en ret stor viden på
området.

Held og lykke

Fra : Allan Jensen

Dato : 24-04-08 10:11

klubregi, så er det reglerne for betalende passagertransport der gælder,
selv om man bare splejser om benzin og diverse <<

Ja hvis man tager penge for det, men enhver som ejer en båd kan tage sine
venner og bekendte med ud og dykke.

Bådens ansvarsforsikring dækker naturligvis kun de skader, som
skibet/føreren pådrager andre. Så det er op til den enkelte om man vil
forsikre sig, eller om man hellere vil betale for de ulykker man laver.
Sådan er det jo også på land.

Det eneste man som bådejer/fører altid er forpligtet til, er at sørge for at
der er redningsmidler (nødblus, redningsveste, etc.) til på forsvarlig vis
at sikre alle passagerer ved havari/forlis. Dette gælder også i en klubbåd,
den som fører båden har ansvaret for at disse ting er i orden.

Allan Jensen

Fra : anders

Dato : 24-04-08 03:26

Hej,

> Man skal ligeledes være opmærksom på at hvis båden ikke er inden for
> klubregi, så er det reglerne for betalende passagertransport der gælder,
> selv om man bare splejser om benzin og diverse

Dvs. det er regler for kommercielle operatører?
Det er netop inden for klubregi, så de regler ryger vi vel heldigvis
udenfor?

På dykker-forum har jeg fået et link til en forsikring gennem
Sjællands Småbådsfiskeklub. Der ser det umiddebart ud til at en båd
til eks. 200.000 kan forsikres til 5.600 årligt.

Dertil kommer en statsafgift på 1% af forsikringssummen, dvs. 2000kr.
Det er vel et engangsbeløb?

> [...]
> betingelserne.
>
> Så din forsikringspræmie for en ansvarsforsikring, kan vise sig at være den

Mindste udgift? Man ser det for sig: "Jamen skat, Søfartsstyrelsen
siger at jeg død og pine bliver nødt til at skifte den lille gummibåd
ud med en 7,5m Tornado - ellers er det simpelthen ikke sikkert nok. Så
den bil du skulle have bliver vi nok nødt til at vente med at købe...
desværre"

Hurra for Søfartsstyrelsen!
Anders