Bauer Junior II
Fra : Torben

Dato : 22-04-08 15:37

Hej med jer,

Jeg har netop erhvervet en Bauer Junior II med en 380 Volt´s motor, og har
behov for at få en 220 volts motor på. Kan nogle hjælpe mig med en god
løsning til dette.

På forhånd tak.

Torben

Fra : Allan Norsk

Dato : 23-04-08 17:23

> Jeg har netop erhvervet en Bauer Junior II med en 380 Volt´s motor, og har
> behov for at få en 220 volts motor på. Kan nogle hjælpe mig med en god
> løsning til dette.

Du får svært ved at finde en enfaset motor med en effekt på 4 kW.

Din løsning kunne være en frekvensomformer med en-faset forsyning og 3x400V
output.
Siemens laver nogle små nogle der hedder SINAMICS G110
http://www.siemens.com/page/1,3771,1146882-30-999_0_0-43,01.html
men de har 3 kW som største enhed. Der findes andre fabrikater som måske har
en større effekt.

Du skal også lige være opmærksom på strømtrækket ved 4 kW 230 V enfaset. Det
giver ca. 17 til 20 A, afhængigt af om der er lokal kompensering på
motoren - mere end du kan trække pr. fase i en normal husinstallation.

/Allan

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 23-04-08 18:31

Hej,

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.siemens.com/page/1,3771,1146882-30-999_0_0-43,01.html
> men de har 3 kW som største enhed. Der findes andre fabrikater som måske

Danfoss laver omformere i stort set alle størelser, så du kan helt sikkert
finde en der, men jeg vil tro at de er så dyre at det bedre kan betale sig
at købe en anden compressore.

> Du skal også lige være opmærksom på strømtrækket ved 4 kW 230 V enfaset.
> Det giver ca. 17 til 20 A, afhængigt af om der er lokal kompensering på
> motoren - mere end du kan trække pr. fase i en normal husinstallation.

jeg kender ikke denne compresore, men er det ikke en mulighed at ændre på
remskiverne, så den får en anden gearing, hvis du kunne geare den om til
halv ydelse, så kunne du trække den på en 2kw en faset motor

var det ikke en nulighed ?

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Torben

Dato : 24-04-08 12:04

> [...]
> Det giver ca. 17 til 20 A, afhængigt af om der er lokal kompensering på
> motoren - mere end du kan trække pr. fase i en normal husinstallation.

Jeg kan ikke se de har 3*400 volt output ?? men bare at de frekvensomformer.

-Torben

Fra : Allan Norsk

Dato : 27-04-08 18:59

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se de har 3*400 volt output ?? men bare at de
> frekvensomformer.
>
> -Torben

Jeg ved ikke om alle størrelser har trefaset output, men de største har
garanteret. Hvis du studerer diagrammet i nedenstående pdf kan du se at der
er trefaset output.
http://www.acpd.co.uk/sei/s/1488/f75.pdf

Jeg var lidt hurtig til at fastslå at motoren skal være 4 kW. Det gælder kun
for benzinudgaven jævnfør bauers hjemmeside. Kompressoren kan åbenbart
drives med 2,2 kW en- eller tre-faste el-motor. 2,2 kW er nok også lidt svær
at finde som en-faset. Den kræver en ret stor kondensator hvis den skal
startes med fuld last. Det nemmeste kan være at bestille en hos Bauer.

Mvh. Allan

Fra : ahp

Dato : 27-04-08 23:28

On Thu, 24 Apr 2008 13:03:36 +0200, "Torben" <trp@fjerneshajq.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke se de har 3*400 volt output ?? men bare at de frekvensomformer.

Som Allan skriver er det muligt at få en frekvensomformer der kan
konvertere 1-fase til 3-faset 230/400 VAC. 3x230 er normalt billigst.
Din motor kan sikkert køre både 3x230 og 3x400.
Prøv evt. at søge på "phase converter" på ebay.co.uk. Der er et
rimeligt udbud. De starter dog ofte omkring 2.500.
Der findes også mindre kendte mærker til billigere penge.
Frekvensomformerens softstart mulighed er også en fin detalje.
De fleste skal dog bygges ind i et skab m.m., så måske er det
billigste bare at købe en anden motor.

God fornøjelse
Anders

Fra : Torben

Dato : 28-04-08 09:05

"ahp" <ahpdyk@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> Frekvensomformerens softstart mulighed er også en fin detalje.
> De fleste skal dog bygges ind i et skab m.m., så måske er det

Tak for det, jeg vælger at købe en motor, har fundet en med samme specs, der
kører på en fase, dog trækker den 14A i startstrøm, men det kan løses.
1500 kroner, skal jeg give, det er yderst rimeligt i min bog.

Torben

Fra : kb

Dato : 23-04-08 12:55

On 22 Apr., 16:36, "Torben" <t...@fjerneshajq.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg har netop erhvervet en Bauer Junior II med en 380 Volt´s motor, og har
> behov for at få en 220 volts motor på. Kan nogle hjælpe mig med en god

Hej Torben

du skal bruge en 2,2 kW´s motor
kik evt på bauers hjemme side, eller kontakt Bay kompressr på amager.

hvis du mangler service bog til kompressoren har jeg den som pdf

Kim

Fra : Torben

Dato : 24-04-08 11:58

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har netop erhvervet en Bauer Junior II med en 380 Volt´s motor, og har
> behov for at få en 220 volts motor på. Kan nogle hjælpe mig med en god

Der er flere der har skrevet om 4 KW motor, Bauer leverer kompressoren med
en 2,2 KW motor - så det er det jeg skal have fat i. Har i øvrigt fundet en
hos Viborg Elektro. Den trækker 14 Amp. i peak hvorfor den skal tilsluttes
et kraftstik, eller sikringen skal skiftes til en 16A.

-Torben