AVG 8.0 gratis version
Fra : IKJ

Dato : 24-05-08 12:49

AVG 8.0 i gratis version har mange nye features,

Desværre kan jeg ikke fravælge certificeringen af e-mails uden ogsa at
fravælge e-mailskanneren.

Ligeledes ser det ud til at man heller ikke kan fravælge den
automatiskedaglige skanning.

Kan dette være rigtig..........er der noget jeg overser?

mvh IKJ

Fra : Ole C

Dato : 24-05-08 13:38

IKJ skrev blandt andet:

> AVG 8.0 i gratis version har mange nye features,

Ja - for mange efter min mening. Har derfor udskiftet med Avast!:
- som oven i købet findes på dansk.

> Desværre kan jeg ikke fravælge certificeringen af e-mails uden ogsa at
> fravælge e-mailskanneren.

Jo.

> Ligeledes ser det ud til at man heller ikke kan fravælge den
> automatiskedaglige skanning.

Jo.

> Kan dette være rigtig..........er der noget jeg overser?

Nej - og ja

Hent denne manual:
http://download.avg.com/filedir/doc/AVG_Free/user_manual/avg_afe_uma_en_80_1.pdf

--
vh
Ole C

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-05-08 13:41

Ole C skrev:

>Hent denne manual:
>http://download.avg.com/filedir/doc/AVG_Free/user_manual/avg_afe_uma_en_80_1.pdf

og kig på side 65

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : John

Dato : 24-05-08 14:35

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - for mange efter min mening.

Enig. AVG-folkene er da gået helt over gevind!

> Har derfor udskiftet med Avast!

Har også sendt AVG i skammekrogen :)

Prøvekører i øjeblikket PC Tools Free Antivirus.

http://www.pctools.com/free-antivirus/?utm_source=majorgeeks&utm_medium=text&utm_content=title&utm_campaign=freeav

Ser ud til at ha' alle nødvendige options for en antivirus, og bruger yderst
beskedne resurser.

John

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-05-08 21:19

On Sat, 24 May 2008 15:35:12 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok> wrote:

> [...]
>
>Ser ud til at ha' alle nødvendige options for en antivirus, og bruger yderst

Det finder desværre ikke alle virus. Sidste VB100 test:

PC Tools AntiVirus
Failure reason: 4 wildlist misses

http://www.virusbtn.com/vb100/archive/2008/04

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 24-05-08 21:28

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> writes:

>Det finder desværre ikke alle virus. Sidste VB100 test:

Det er jo lidt kunstigt, for alle antivirus-programmer fejler en
"ordentligt udført" test.

Min personlige test er at spørge antivirus-producenterne, om de
vil give mig en milliard dollars, hvis jeg får virus, selvom jeg
har deres program installeret.

Erstat antivirus med dette: http://sikkerhed-faq.dk/pcraad - det
er billigere, det bruger ingen resurser på pc'en, og man er 100
gange bedre sikret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-05-08 22:07

On Sat, 24 May 2008 20:28:02 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

>Min personlige test er at spørge antivirus-producenterne, om de
>vil give mig en milliard dollars, hvis jeg får virus, selvom jeg
>har deres program installeret.

Her er et firma der vil betale noget, dog ikke en milliard:

$5,000 Virus Protection Coverage
If your PC fails due to a virus infection after CA Internet Security Suite Plus 2008 is properly installed, you are
eligible to receive up to $5,000 in technical service and/or hardware repair. This plan covers up to 3 PCs with a
combined total limit of $5,000.

>Erstat antivirus med dette: http://sikkerhed-faq.dk/pcraad - det
>er billigere, det bruger ingen resurser på pc'en, og man er 100
>gange bedre sikret.

Jeps, de råd følger jeg også selv.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : John

Dato : 24-05-08 22:28

"Kurt Brixen" <kurt_brixen@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det finder desværre ikke alle virus.

Tak for info, Kurt.

Flere af nutidens sikkerheds-programmer er ulykkeligvis pladret til med så
mange (unødvendige) sikkerheds-ting, at det sløver pc'en, og dén pris vil
jeg ganske enkelt ikke betale.

Simple is sometimes best. SpywareBlaster samt firewall'en blokerer for meget
skidt. SuperAntispyware gratisversion finder kun en håndfuld ligegyldige
cookies. Anti rootkit scannerne finder ingenting.

Så jeg vover derfor det ene øje og gi'r PC Tools antivirus en chance, da jeg
i løbet af flere år kun har haft besøg af én sølle trojaner, der blev
kværket af AVG.

John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-06-08 22:17

Hej John, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> [...]
>
> Ser ud til at ha' alle nødvendige options for en antivirus, og

Det sidste hensætter mig i en nærmest lyksalig tilstand.

Jeg ville ikke blive spor ked af det, hvis du efter at have kørt en
tid med programmet evt. smider en tilbagemelding om, hvordan det har
det med at te sig sig.

Jeg har så vidt vides aldrig utilsigtet [1] haft virus/orme/whatever,
men kører mest af alt af gammel vane alligevel med AV-scanner,
helt præcis AVG 7.5.

Når de stopper opdateringen til jul eller så (husker ikke datoen),
skal jeg så enten finde et alternativ eller skippe AV-programmer.

Efter AdAware stoppede med at opdatere gratisudgaven inden den
kolonorme version 2007 har jeg kørt uden antispywareprogram.
(2007-udgaven er ikke en lille fiks 2,5 MB stand-alone-dims.
Jeg afskyr store tunge ting, som tilmed skal køre i baggrunden.
Derfor afskaffelsen af antispywarescanner).

Den fandt iøvrigt aldrig andet end MRU'er

[1] "Utilsigtet" fordi jeg indimellem bevidst har smittet mig selv.
Specielt gennem nogle år, hvor jeg næsten daglig omgikkes en
masse mennesker, der havde en fantastisk evne til at få deres
maskiner inficeret "en masse". For at give instruktioner om,
hvordan man fjernede skidtet, var det ligesom mest hensynsfuldt
først lige at smitte mig selv, fjerne det dér - og *så* fortælle
hvad præcis de skulle gøre.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Ole C

Dato : 14-06-08 00:55

Rudi Stegen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Når de stopper opdateringen til jul eller så (husker ikke datoen),
> skal jeg så enten finde et alternativ eller skippe AV-programmer.

Avast! er et rimeligt alternativ. Skiftede til den efter et par uger med
den nye, tunge AVG 8.0

> [...]
> Derfor afskaffelsen af antispywarescanner).
>
> Den fandt iøvrigt aldrig andet end MRU'er

Og her er SuperAntispyware et glimrende alternativ, som ikke behøver at
køre i baggrunden.
Men den finder nu heller aldrig andet end nogle tracking-cookies hos
mig.....

--
vh
Ole C

Fra : John

Dato : 14-06-08 02:20

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Avast! er et rimeligt alternativ

Programmet får mange roser. Bryder mig dog ikke om deres 'smarte' interface.

> Og her er SuperAntispyware et glimrende alternativ

Helt enig!

> Men den finder nu heller aldrig andet end nogle tracking-cookies hos
> mig.....

Ditto.

På lillemors pc finder den dog lidt trojanere og downloadere, samt andet
godt. Dog ikke så tit mere, efter install af gratis ThreatFire. Nice
device.

John

Fra : Anders

Dato : 14-06-08 03:39

Min finder tracking cookies, og jeg kører også med en free edition af
superantispyware, så det kan være en opsætnings fejl !

Fra : Ole C

Dato : 14-06-08 10:04

Anders skrev blandt andet:

> Min finder tracking cookies, og jeg kører også med en free edition af
> superantispyware, så det kan være en opsætnings fejl !

Næppe.
Det er snarere udtryk for anstændig optræden på nettet

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 14-06-08 10:15

John skrev blandt andet:

> Programmet får mange roser. Bryder mig dog ikke om deres 'smarte'
> interface.

Går ud fra at det er "hovedvinduet" du mener. Ja, det er sjældent
smagløst! - og helt ude af trit med programmets andre vinduer.
Det er dog heldigvis ikke så tit man behøver at se det - og man kan i
øvrigt vælge andre skins.

--
vh
Ole C

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-08 19:31

Hej Ole C, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> Går ud fra at det er "hovedvinduet" du mener. Ja, det er sjældent
> smagløst!

Mit favoritinterfjæs er det det program, som Ivan henviser til:
<http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/01/09/scan-your-computer-with-multiple-anti-virus-for-free/>

At jeg har mit site hos Flexhost skyldes ganske vist ikke kun
deres interfjæs - fx <http://mailadmin.flexhost.dk/login.php> (og
administationssiderne har samme antispraglede look) - men det
tæller afgjort plus

Hvis noget set simpelt og primitivt ud, kan det ikke undgå at
være godt. Det behøver ikke at blive pakket ind i bliklys og
trompeter for at aflede opmærksomhed fra det mere beskedne
indhold. Apropos Roberts indlæg (signatur).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://rudi.nerd.dk/robert.htm

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 14-06-08 01:06

Rudi Stegen skrev:

>Når de stopper opdateringen til jul eller så (husker ikke datoen),
>skal jeg så enten finde et alternativ eller skippe AV-programmer.

> [...]
det bruger nada resourcer indtil du selv beder det om det.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-08 19:06

Hej Ivan V. Klattrup, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/01/09/scan-your-computer-with-multiple-anti-virus-for-free/
> det bruger nada resourcer indtil du selv beder det om det.

Det ser umiddelbart næsten ideelt ud.

Hvis du bruger det, har jeg lige et par spørgsmål, da oplysningerne
ikke er på siden.

1. Man henter den lille exe-fil. Skal man selv lave det
anførte "C:\AV-CLS" til den hentede lille fil og køre den
fra denne folder. Eller kører man den bare fra et vilkårligt
sted, og så laver filen selv folderen og pakker sit indhold
ud i denne?

2. Mit systemdrev er F:. Mon den kan finde ud af det, selvom
programmet _skal_ ligge i "C:\AV-CLS"?

Det andre er mht. onlinescanning.

Jeg har tidligere i perioder anvendt onlinescannere - som
din nævnte jo også er, bare på en fiksere måde - i stedet for
installerede AV- og antispywareprogrammer.

Desværre havde de det med at svine, dog mere eller mindre
(specielt Symantecs scanner smed ting alskens steder).

Jeg synes også, at jeg prøvede Trend Micros, som var lidt mere
behersket. Den smed det næsten udelukkende i "Downloaded Program Files".
I Win 9x (helt præcis Win95 OSR2 og Win98 2.Ed. har jeg brugt)
er det ikke langsommeligt at rydde op. Man sletter bare manuelt hele
pivetøjet i "Downloaded Program Files" bagefter.

I Windows XP er metoden lidt mindre anbefalelsesværdigt. Der
skal man i stedet ind og glo i "Tilføj/fjern programmer",
afinstallere hvis onlinedimsen er der, så ned i
"Downloaded Program Files" og højreklikke på det, der ligner
noget Active-X, højreklikke, vælge fjern og noget uninstaller
sletter så faktisk skidtet.

Men klodset er det (relativt til bare manuelt at slette hele
molevitten).

Har man også et større oprydningsarbejde efter en scanning, hvis
man bruger dit nævnte lille program?

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-06-08 19:25

Rudi Stegen skrev:

>1. Man henter den lille exe-fil. Skal man selv lave det
>anførte "C:\AV-CLS" til den hentede lille fil og køre den
>fra denne folder.

Den fil man henter er en selvudpakkende zip-fil, som foreslår C:\AV-CLS
som udpakningsmappe

>2. Mit systemdrev er F:. Mon den kan finde ud af det, selvom
>programmet skal ligge i "C:\AV-CLS"?

Jeg formoder det, hvis der altså stadig er adgang til c: selvom dit
systemdrev er f:

>Har man også et større oprydningsarbejde efter en scanning, hvis
>man bruger dit nævnte lille program?

Tjae, hvis sletning af mappen C:\AV-CLS er et større oprydningsarbejde, så
har man, men i dit favoritprogram er det som standard bare at markere og
trykke på F8

David H. Lipman har skrevet lidt om den på
http://www.claymania.com/removal-trojan-adware.html (ved procedure #2)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-08 19:37

Hej Ivan V. Klattrup, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> Den fil man henter er en selvudpakkende zip-fil, som foreslår
> C:\AV-CLS som udpakningsmappe

Tak for infoen, Ivan! Praktisk.

> Jeg formoder det, hvis der altså stadig er adgang til c: selvom
> dit systemdrev er f:

Ja da, der er skam et drev C: <http://stegen.dk/dont_waste_space.htm>.

Og det ville endda være et ekstra plus oven i alt det andet, hvis det
plantede sig på dette, da jeg ikke rigtig bruger det. Så er der den
mindre rodfolder i drev, som jeg anvender.

> Tjae, hvis sletning af mappen C:\AV-CLS er et større
> oprydningsarbejde, så har man, men i dit favoritprogram er det som
> standard bare at markere og trykke på F8

O.k., jeg fik fra teksten på siden det indtryk, at programmet var en
lille shell, der blot hentede den af de valgte onlinescannere og
sidstenævnte så stod for resten - inkl. at lade sine slagger ligge og
rode.

> David H. Lipman har skrevet lidt om den på
> http://www.claymania.com/removal-trojan-adware.html (ved procedure
> #2)

Tak - igen igen igen. Jeg tager en kigger!

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 14-06-08 02:13

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Det sidste hensætter mig i en nærmest lyksalig tilstand.

Ditto :))

> Jeg ville ikke blive spor ked af det, hvis du efter at have kørt en
> tid med programmet evt. smider en tilbagemelding om, hvordan det har
> det med at te sig sig.

Ingen problemer overhovedet indtil nu, Rudi. Tankevækkende er det dog, at
jeg endnu ikke har set opdateringer i week-enderne.

PC Tools firewall ser også ud til at gøre, hvad dén skal, og bunker af
options, hvis man vil lege lidt.

> Efter AdAware stoppede med at opdatere gratisudgaven inden den
> kolonorme version 2007 har jeg kørt uden antispywareprogram.

Ikke græde, du kan stadig opdatere Ad-Aware SE manuelt (helt ud i højre side
øverst):
http://www.lavasoft.com/support/securitycenter/blog/

Opdateringer til Ad-Aware SE kan derudover også hentes fx hos Majorgeeks.

Gratis SuperAntispyware er dog, IMHO, en langt bedre scanner. Supplér med
gratis SpywareBlaster. Ingen af dem skal jo køre i baggrunden.

For de, der beskæftiger sig med fildeling, er her en lille fiks og meget
effektiv ting til supplering af antivirus, anti spyware og firewall:
http://www.threatfire.com/about/

Lillemor fildeler lidt. Hun bruger gratis AVG 7.5 antivirus, gratis Sygate
firewall samt Threatfire. Sidstnævnte har reddet hendes r*v mere end én
gang.

ThreatFire (sløver lidt, bruger den ikke selv) kan jeg varmt anbefale til
de, der bevæger sig på internettets mere spændende sites :)

Jeg kører fortsat glad videre med PC Tools antivirus.

John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-08 19:22

Hej John, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

[PC Tools]

> Ingen problemer overhovedet indtil nu, Rudi.

Godt.

> Tankevækkende er det dog, at jeg endnu ikke har set opdateringer i
> weekenderne.

Skråt op med det

Jeg skal bare have noget, der engang imellem lige skal scanne især
mit systemdrev igennem og forhåbentlig intet finde.

Finder det en dag noget virusnoget, har jeg tydeligvis opført
mig tankeløst og håber at finde et removal rool (eller fjerne
det med den anvendte scanner, selvfølgelig, hvis den kan).

Finder jeg noget spyware (som ikke er en MRU, cookie eller den
skal, der bizart nok gladeligt vises af de fleste
antispywareprogrammer) er det en noget anden sag.

Så har man *virkelig* klodset grusomt i det og fortjener bøvlet
med formatering etc....

> Ikke græde, du kan stadig opdatere Ad-Aware SE manuelt (helt ud i
> højre side øverst):
> http://www.lavasoft.com/support/securitycenter/blog/

Er den Ad-Aware SE, der omtales, den der fandtes inden Ad-Aware 2007-
versionen?

> Gratis SuperAntispyware er dog, IMHO, en langt bedre scanner.

Jeg har overvejet den, da den roses mange steder. Jeg kaserede
dengang ideen, fordi jeg åbenbart løb lidt for hurtigt gennem
deres egen omtale. Jeg fik det indtryk, at den kun kunne
køre i baggrunden i stedet for at holde sig passiv, medmindre
man manuelt startede den.

Tak for korrektionen!

> Jeg kører fortsat glad videre med PC Tools antivirus.

Giv endelig lyd fra dig de kommende uger/måneder, hvis noget positivt
eller negativt skulle vise sig.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 15-06-08 20:25

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Er den Ad-Aware SE, der omtales, den der fandtes inden Ad-Aware 2007-
> versionen?

Jep, den go'e gamle. (Beholder den kun pga 3 nyttige plug-ins)

> Jeg fik det indtryk, at den kun kunne
> køre i baggrunden i stedet for at holde sig passiv, medmindre
> man manuelt startede den.

Nejnej, den holder sig pænt i sin kurv, indtil man starter en scanning :)

> Tak for korrektionen!

Velbekomme!

> Giv endelig lyd fra dig de kommende uger/måneder, hvis noget positivt
> eller negativt skulle vise sig.

Gør jeg gerne! PC tools har også et forum, hvor man kan læse, hvad 'de
andre' mener:

http://www.pctools.com/forum/

John

Fra : Max

Dato : 24-05-08 22:08

Hej IKJ

> Kan dette være rigtig..........er der noget jeg overser?

Ja, det er en gratis udgave.

--
Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-05-08 22:28

Max skrev:
> Hej IKJ

> Ja, det er en gratis udgave.

Har intet at sige. Det er også muligt at slå certificeringen
fra i den gratis udgave, som det fremgår af Oles og Ivans
indlæg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs

Fra : Max

Dato : 25-05-08 08:20

Hej Kim

> Har intet at sige. Det er også muligt at slå certificeringen
> fra i den gratis udgave, som det fremgår af Oles og Ivans
> indlæg.

Beklager, det havde jeg overset.

--
Mvh Max

Fra : IKJ

Dato : 25-05-08 12:18

> [...]
> automatiskedaglige skanning.
>
> Kan dette være rigtig..........er der noget jeg overser?

Tak for alle svarene som fint besvarer mit problem.
Jeg fortsætter med AVG og ser om jeg kan leve med det.
Hen ad vejen vil jeg dog prøve de andre foreslåede muligheder

Tak endnu engang
IKJ

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-05-08 16:53

IKJ skrev:

> Tak for alle svarene som fint besvarer mit problem.
> Jeg fortsætter med AVG og ser om jeg kan leve med det.

Hvad mener du med "leve med det"? Dine problemer kunne jo
nemt løses.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte