Profiber (Firewall)
Fra : SB

Dato : 21-05-08 19:23

Bliver snart tilsluttet Profiber og har valgt internet og TV.

Jeg har fundet ud af at jeg kun har behov for filterboxen fra Profiber
og ikke den Routere de sælger med.

Jeg snakkede med dem og de mente at det var bedst at jeg også fik
Routeren, da der var indbygget firewall og det var mest sikker for mig.

Lige nu har jeg en Router fra TDC, som snart er 10 år gammel, så har jeg
vel på nuværende tidspunkt ikke nogen indbygget firewall eller hvad, er
den i softwaren i routeren, som måske bliver løbende opdateret.

Men hele humlen i spørgsmålet er vel om man er beskyttet nok i det
software man har liggende på sin pc, AVG og windows Firewall og eller
prøver at tænke sig om når man opholder sig på nettet.

PS!   Den Router Profiber tilbyder kan jeg finde 200 kr. billigere på
nettet og der er ikke indbygget trådløs netværk.

--
Hilsen SB

Fjern "op" i mailadressen, hvis der skal sendes direkte til mig

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-05-08 19:41

On Wed, 21 May 2008 20:23:13 +0200, SB <opjak@shbjerre.dk> wrote:

>Bliver snart tilsluttet Profiber og har valgt internet og TV.

God ide...

>Jeg har fundet ud af at jeg kun har behov for filterboxen fra Profiber
>og ikke den Routere de sælger med.

Det er meget sandsynligt...

> [...]

>vel på nuværende tidspunkt ikke nogen indbygget firewall eller hvad, er
>den i softwaren i routeren, som måske bliver løbende opdateret.

Det er routeren's NAT funktion der giver beskyttelsen. Dine computere
bliver isoleret på lokale ip-adresse, og vi herude fra internettet kan
kun 'se' wan-siden af din router.

Hvis din gamle router dækker dit behov, er der ingen grund til at
betale for ProFiber's.

Bemærk dog, at den gamle router måske ikke har kræfter til at håndtere
en hurtig fibernet forbindelse.

>Men hele humlen i spørgsmålet er vel om man er beskyttet nok i det
>software man har liggende på sin pc, AVG og windows Firewall og eller
>prøver at tænke sig om når man opholder sig på nettet.

Antivirus kan være en rigtig god ide...

Men jeg mener principielt ikke, der er behov for software firewall når
du sidder bag en router...

<mlr>

Fra : Sune

Dato : 21-05-08 19:44

> [...]

>vel på nuværende tidspunkt ikke nogen indbygget firewall eller hvad, er
>den i softwaren i routeren, som måske bliver løbende opdateret.

Det er garanteret en ADSL router/modem og ikke en normal router.
Den kan du nok ikke benytte hos din nye ISP.

>Men hele humlen i spørgsmålet er vel om man er beskyttet nok i det
>software man har liggende på sin pc, AVG og windows Firewall og eller
>prøver at tænke sig om når man opholder sig på nettet.

En hardware router med NAT er til hver en tid at foretrække.

>PS!   Den Router Profiber tilbyder kan jeg finde 200 kr. billigere på
>nettet og der er ikke indbygget trådløs netværk.

Det er der nok heller ikke i din 10 år gamle TDC router.

Mvh
Sune

Fra : SB

Dato : 21-05-08 19:53

> Det er der nok heller ikke i din 10 år gamle TDC router.

Nej det ved jeg godt, og jeg regner heller ikke med at der er megen
beskyttels i den gamle, så jeg får vel sådan set ikke nogen dårligere
beskyttelse ved at fravælge routeren fra Profiber.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-05-08 21:48

On Wed, 21 May 2008 20:23:13 +0200, SB <opjak@shbjerre.dk> wrote:

> Bliver snart tilsluttet Profiber og har valgt internet og TV.

Mener du IPTV ("fiber-tv") eller analogt ("kabel-tv")?

> Lige nu har jeg en Router fra TDC, som snart er 10 år gammel, så har jeg
> vel på nuværende tidspunkt ikke nogen indbygget firewall eller hvad, er
> den i softwaren i routeren, som måske bliver løbende opdateret.

Det er overvejende sandsynligt, at din gamle router ikke kan håndtere
multicast, og så vil IPTV ikke virke.

-A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-05-08 21:55

On Wed, 21 May 2008 22:48:09 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det er overvejende sandsynligt, at din gamle router ikke kan håndtere
>multicast, og så vil IPTV ikke virke.

Kender ikke Profiber, men hos EnergiMidts kabler man IPTV-boksen
direkte til fiberboksen, så det er en eventuel router uvedkommende...

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-05-08 22:04

On Wed, 21 May 2008 22:54:42 +0200, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> Kender ikke Profiber, men hos EnergiMidts kabler man IPTV-boksen
> direkte til fiberboksen, så det er en eventuel router uvedkommende...

Sådan har Profiber i hvert fald ikke gjort det før.

-A

Fra : SB

Dato : 22-05-08 19:58

Så vidt jeg kan se er det kun nødvednendig med en router hvis man skal
have IP telefon eller forbinde flere pc'er til nettet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-05-08 20:04

On Thu, 22 May 2008 20:58:10 +0200, SB <opjak@shbjerre.dk> wrote:

> Så vidt jeg kan se er det kun nødvednendig med en router hvis man skal
> have IP telefon eller forbinde flere pc'er til nettet.

Da jeg så på det sidst, var det ikke sådan.

-A

Fra : SB

Dato : 22-05-08 20:46

Asbjorn Hojmark skrev:

> Da jeg så på det sidst, var det ikke sådan.
>
> -A
Jeg har snakket med Profiber for at være sikker, der sagde de at det
sagtens kunne lade sig gøre men der var lige det med sikkerheden (Firewall)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-05-08 21:05

On Thu, 22 May 2008 21:45:49 +0200, SB <opjak@shbjerre.dk> wrote:

> Jeg har snakket med Profiber for at være sikker, der sagde de
> at det sagtens kunne lade sig gøre men der var lige det med
> sikkerheden (Firewall)

Og vi snakker om IPTV ("fiber-tv"), ikke analogt ("kabel-tv")?

-A

Fra : SB

Dato : 22-05-08 21:07

Asbjorn Hojmark skrev:

> Og vi snakker om IPTV ("fiber-tv"), ikke analogt ("kabel-tv")?
>
> -A
Ja vi gør, har endnu ikke fået taget mig sammen til at købe fladtv