Aktivitet på adsl linie
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-05-08 18:18

Hej NG.
Har I ideer til et godt program der kan overvåge en adsl linie.
Jeg har både Linux og Windows maskiner på mit lokalnet.
Når det kun er Linux maskinerne der er tændt, sker der intet på min
linie, men når Windows maskinerne tændes, er der traffik hele tiden.

Programmet skal kunne overvåge trafik ind/ud af min linie med fast IP-
adresse, også gerne på hvilke porte trafikken foregår. Og gerne logge
indgående IP-adresser.

Karl Erik.

Fra : Sune

Dato : 19-05-08 18:25

On 19 May 2008 17:17:54 GMT, Karl Erik Christensen <none@none.com>
wrote:

>Programmet skal kunne overvåge trafik ind/ud af min linie med fast IP-
>adresse, også gerne på hvilke porte trafikken foregår. Og gerne logge
>indgående IP-adresser.

Prøv i første omgang at starte en cmd og indtast 'netstat -an' eller
noget i den retning.

Hvis du er uheldig har du 'snavs' på maskinen, men det kan ligeså godt
være at din maskine har kontakt med windows update eller checker mail.

Mvh
Sune

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 19-05-08 19:18

Karl Erik Christensen wrote:
> [...]
>
> Programmet skal kunne overvåge trafik ind/ud af min linie med fast IP-
> adresse, også gerne på hvilke porte trafikken foregår. Og gerne logge

wireshark.

/Martin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-05-08 06:21

Karl Erik Christensen <none@none.com> crashed Echelon writing

> Programmet skal kunne overvåge trafik ind/ud af min linie med fast IP-
> adresse, også gerne på hvilke porte trafikken foregår. Og gerne logge
> indgående IP-adresser.

En sniffer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-05-08 16:33

Den Mon, 19 May 2008 20:17:30 +0200 skrev Martin M. S. Pedersen:

> wireshark.
>
> /Martin

Tak Martin, Wireshark er alle tiders til at se hvad der foregår på
nettet

Nu er det sådan at jeg har en Web/mail/musik/samba server kørende (Ubuntu
Linux), 2 Sip Telefonlinier, 1 IPCop (Linux), 1 trådløs router, 1 Ubuntu
workstation, 1 Windows XP workstation, 2 Windows XP Laptops, plus somme
tider også 2 Windows Vista laptops. Så det er ikke så underligt at der er
meget traffik på mit lokalnet. En af maskinerne har endvidere Weather
plug-in i Firefox, som opdaterer vejret med jævne mellemrum.

Det ser foreløbig ikke ud til, at der foregår noget "ulovligt", men det
skal da fortsat undersøges.

Er der evt. nogen der har en alternativ løsning - har tænkt mig at
udskifte IPCop med endnu en router, plus evt. leje mig ind på et webhotel
- derved kunne jo også spares lidt strøm

Takker for svarene

Karl Erik.