True Acronis i Vista - Vista Cd skal bruge~
Fra : Per

Dato : 18-05-08 12:47

Hej Ng !

Jeg har lige haft brug for at gendanne min Vista home vha. en image fil fra
Arcronis.

Det gik fint - bortset fra, at det tog 2 timer !! at genndanne filerne på
omking 12 gb. Det er alt alt for lang tid imo. filerne ligger på en USB hd
og det tager kun omkring 20 minutter at lave en fuld backup - underligt at
det så tager så lang tid at gendanne....Det tog kun også ca. 20 minutter på
XP ???

Det viser sig så, at Vista ikke bare kan starte op, når imaget er indlæst -
næh man skal sørme have fat i den originale Vista CD og vælge reparér, da
der åbenbart mangler en fil i imaget for at kunne boot op.

Men det gik da ok, da jeg har den originale cd liggende med Vista.

Mit spørgsmål: hvad gør man, når man ikke har den originale Vista CD. Mange
pc´ere (fx. min kærestes bærbare HP) har ikke sådan en med, men der er der
istedet en partition på harddisken med et "gendannelsescenter", så man kan
gå tilbage til fabriksinstillingerne.

Vi har også installeret True Image på denne pc, men hvad gør jeg, når jeg
engang skal gendanne den uden en original Vista cd ? Kan min bruges til at
boote op på og så vælge reparér.

Håber det er til at forstå.

Mvh. Per

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-05-08 14:52

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> indlæst - næh man skal sørme have fat i den originale Vista CD og vælge
> reparér, da der åbenbart mangler en fil i imaget for at kunne boot op.

Var backup'en taget fra Vista, eller via Recovery CD'en ?
Og hvilken version af True Image ?

Jeg tror at True Image 10 har nogle lettere gamle USB drivere på deres
Recovery CD. Ved ikke om det er bedre med Version 11, derfor måske
forskellen i tid.
(Hvis du altså har taget backup'en i Vista).

http://www.raymond.cc/blog/archives/2007/12/21/how-to-repair-windows-vista-without-a-vista-dvd-disc/

--

med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Per

Dato : 28-05-08 18:54

Bjarne K. wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Var backup'en taget fra Vista, eller via Recovery CD'en ?

Det var via Recovery Cd´en, så vidt jeg husker....

> Og hvilken version af True Image ?

10

> Jeg tror at True Image 10 har nogle lettere gamle USB drivere på deres
> Recovery CD. Ved ikke om det er bedre med Version 11, derfor måske
> forskellen i tid.

Ja det er et godt bud.

Tak for svar.

/Per

Fra : Anders

Dato : 28-05-08 15:15

Du griber knoglen (mobil/fastnet) og ringer til HP's Tekniske Support og
beder om at få et sæt recovery skiver.

Fra : Per

Dato : 28-05-08 18:54

Anders wrote:
> Du griber knoglen (mobil/fastnet) og ringer til HP's Tekniske Support
> og beder om at få et sæt recovery skiver.

Jeg det skulle jeg måske gøre.

Tak for svar...

/Per

Fra : Anders

Dato : 28-05-08 19:42

Men hav god tid, når du skal installere recovery skiverne.
Har selv en HP Pavillion og der fik jeg 2 DVD'ere, og de tager ca. 6 timer,
så er systemet 100% genoprettet.

HP's service er top dollar. Får du at vide, at det tager 14 dage inden
skivere kommer, så har du dem indenfor de 14 dage....

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-05-08 22:59

"Anders" <anders.forst@gmail.com> wrote in message
> Du griber knoglen (mobil/fastnet) og ringer til HP's Tekniske Support og
> beder om at få et sæt recovery skiver.

Hvad skal han bruge recovery cd'erne til, når det han efterspørger er en
måde at få en restored (men corrupt) Vista op at køre igen ?

Den eneste måde er at få fat i en rigtig vista skive. Tidligere har man for
5 euro kunnet købe en replaement CD, men tror ikke det er muligt mere.
Den anden mulighed er at følge det link jeg kom med tidligere, og håbe, at
metoden stadig virker. Den cd man i givet fald får brændt, kan _kun_ bruges
til repair, og altså ikke til at installere en ny Vista.

De fleste HP'er har desuden mulighed for at brænde et sæt recovery CD'er,
hvis man skulle have noget at bruge dem til.
På min HP ligger der en "Recovery disk creation" under "Start > All Programs
> PC Help & Tools"

Ved så ikke om det stadig var en god ide at kontakte HP, og høre om de kan
skaffe en egentlig Vista CD.

Bjarne K.

Fra : Anders

Dato : 29-05-08 05:07

Han skal bruge recovery skiverne, til at genskabe sit system, som det var da
comp. blev købt.

I skiverne er Vista også inkl.

Så derfor skal han bruge skiverne.

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-05-08 06:45

> Han skal bruge recovery skiverne, til at genskabe sit system, som det var
> da comp. blev købt.
>
> I skiverne er Vista også inkl.
>
> Så derfor skal han bruge skiverne.

Nu er manden jo en af de få fornuftige der tager backup af sit system, og
det er der jo nok en grund til.
Jeg tænker på alle de data der er væk, efter man har kørt en recovery af sit
system.

Bjarne K.

Fra : Anders

Dato : 29-05-08 11:26

Jeg tager også jævnligt backup af det jeg henter ned fra nettet, men når man
nu en gang har købt en bærbar med Windows Vista, og systemet går ned, for
det gør det engang imellem, så er det sgu rart at have recovery DVD'ere
liggende så man kan køre systemet ind igen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-05-08 20:08

Anders wrote:
> [...]
> det gør det engang imellem, så er det sgu rart at have recovery DVD'ere
> liggende så man kan køre systemet ind igen.

Han har allerede har lavet sit eget recovery image, som en del bedre
svarer til hans behov end det image, som medfulgte computeren i form af
recovery DVD'er.

Nu har han brug for at få computeren til at boote efter indlæsning af
dette image. Det kan man normalt ikke med recovery skiver. Der skal
bruges en rigtig installations-CD, eller noget andet der kan reparere
bootloader/bootsector uden at overskrive det øvrige indhold af harddisken.

--
Allan Olesen

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-05-08 22:29

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Hej Ng !
>
> Kan min bruges til at boote op på og så vælge reparér.

Der er endnu ingen der har svaret på dette simple spørgsmål, så .....

Ja.

Bjarne K.

Fra : Anders

Dato : 30-05-08 03:14

???

Fra : Bjarne K.

Dato : 30-05-08 19:29

Han spørger om han kan bruge sin Vista cd til at lave en repair på kærstens
PC, hvis der skulle blive bruge for det, og _ja_ det kan han godt.

Bjarne K.

Fra : Per

Dato : 30-05-08 19:32

Bjarne K. wrote:
> [...]
>>>

> Han spørger om han kan bruge sin Vista cd til at lave en repair på
> kærstens PC, hvis der skulle blive bruge for det, og _ja_ det kan han

Takker for svar Bjarne !

Jeg havde det godt nok på fornemmelsen, men var ikke helt sikker og jeg vil
ikke prøve før hendes PC crasher

mvh. Per